|
|
Royal Crescent in Bath |
|
Per
ligfiets van Harwich naar Cornwall: Engeland op z'n breedst.
|
|
|
routekaart |
|
|
hoogteprofiel |
|
|
dag 1 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
07-06-08 |
Leiden |
Hoek
van Holland |
57
km |
3:38
u |
172
m |
2
% |
asfalt |
wisselend |
Harwich |
Bradfield |
|
|
Proper bikes?
“Are
these proper bikes, daddy?”, hoor ik vragen terwijl
we met onze ligfietsen de veerboot naar Harwich oprijden.
Zoonlief heeft de toon gezet: in het land waar we heenvaren,
zijn ligfietsen een rariteit.
Tijdens de overtocht blader ik in het maandblad VogelVrije
Fietser. “Britten haten fietsers”, luidt
de kop van een artikel. “Fietsers worden gezien
als uitschot. Te arm om een auto te kopen. Of erger: ze betalen
geen wegenbelasting, of wéigeren zelfs een auto te
kopen”, verklaart een Engelse beroepsfietser. “In
het oerconservatieve Engeland is dat natuurlijk not done.”
We kennen de Britten langer dan vandaag en laten ons niet
bang maken. Bovendien hebben we ook onze wandelschoenen ingepakt:
England, here we come!
In Bradfield is een camping achter een pub. Corrie laveert
tussen een meute swingende veertigers naar de bar en meldt
dat we willen kamperen. Een man gebaart dat hij haar begrepen
heeft. Even later komt hij zeggen dat de taxi gereed staat.
“Taxi? Ik heb helemaal geen taxi besteld!”,
zegt Corrie. “We zijn fietsers en willen kamperen.”
Ondertussen heb ik de tent opgezet. Gelach en muziek uit de
sixties klinken op de achtergrond. De taxichauffeur krijgt
vast nog een drukke nacht.
|
|
dag 2 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
08-06-08 |
Bradfield |
Burwell |
99
km |
6:53
u |
642
m |
2
% |
asfalt |
rustig |
|
|
National
Cycle Network
De
binnenwegen van East Anglia zijn prima te fietsen. Een racefietser
blijft naast ons plakken tot we al zijn vragen over ligfietsen
hebben beantwoord.
Vanaf Newmarket loodsen bordjes van het National Cycle Network
ons naar het hart van Cambridge, fietsstad nummer 1 van Engeland.
Daar worden we meegezogen in een stroom van fietsers. So
far so good. |
|
|
bloeiende bermen in East Anglia
|
|
dag 3 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
09-06-08 |
Burwell |
Hemmingford
Abbots |
49
km |
3:19
u |
134
m |
2
% |
asfalt
+ grind |
wisselend |
|
|
|
fietsroute in Cambridge |
|
Downing College in Cambridge
|
|
Midsomer
murders
Fietsroute 51 leidt ons Cambridge weer uit en vernauwt dan tot
een smal paadje in de wegberm. Hier ontwijken we op het nippertje
een tegemoet komende fietser. In de dorpen belanden we op smalle
trottoirs, die we delen met voetgangers. Pal ernaast ligt de
brede geasfalteerde dorpsstraat waar snelverkeer in twee richtingen
doorheen jakkert.
“Dit is geen autoluwe fietsroute, maar een fietsluwe
autoroute!” stel ik vast.
Verderop gaat het weer zoals we willen: onbelemmerd fietsen
en bijtanken in een cakeshop. We bedenken zelf een route naar
de geboortestreek van Shakespeare.
De Cotswolds zijn bezaaid met dorpen vol honingkleurige huizen:
perfecte decors voor Midsomer Murders. |
|
dag 4 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
10-06-08 |
Hemmingford
Abbots |
Napton
on the Hill |
117
km |
8:22
u |
899
m |
2
% |
asfalt
|
rustig |
|
|
|
cakeshop in Sharnbrook
|
|
uitzicht over Warwickshire
|
|
dag 5 en 6 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
11-06-08 |
Napton
on the Hill |
Warwick |
23
km |
1:48
u |
141
m |
2 % |
asfalt
|
wisselend |
12-06-08 |
Warwick |
Chipping
Campden |
41
km |
3:04
u |
414
m |
3
% |
asfalt |
rustig |
|
|
|
Chipping Campden in de Cotswolds
|
|
Broadway Tower is een imposante
folly tower |
|
dag 7 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
13-06-08 |
Chipping
Campden |
Malmesbury |
95
km |
7:12
u |
879
m |
4
% |
asfalt
|
rustig |
|
|
|
Castle Comble in de Cotswolds
|
|
dag 8 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
14-06-08 |
Malmesbury |
Bath |
41
km |
3:23
u |
385
m |
3
% |
asfalt
+ grind |
rustig |
|
|
Saterday
night
We volgen de Fosse Way naar Bath, ooit een Romeinse snelweg,
nog altijd te herkennen als een rechte streep op de landkaart.
In Bath zien we indrukwekkende restanten van Romeinse thermen
op de enige plek in Engeland waar warm water uit de bodem gutst.
De badplaats werd herontdekt door nouveau riches in het Georgiaanse
tijdperk. De gevierde dandy Beau Nash schopte het hier in 1704
tot Master of Ceremonies en maakte van Bath de onbetwiste hoofdstad
van feestend Engeland.
Het is zaterdagavond. Ditmaal vinden we geen pub met swingende
veertigers, maar een stad vol jonge Britten, potsierlijk uitgedost
of met niets verhullende topjes in de frisse buitenlucht, zwaaiend
vanaf open dubbeldekkers of in de rij voor de geldautomaten
tot het wekelijkse bacchanaal losbarst. In de kroegen en krochten
van Bath waart de geest van Beau Nash nog altijd rond. |
|
|
Romeinse thermen in Bath |
|
Royal Crescent in Bath
|
|
pinnende feestgangers in Bath
|
|
dag 9 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
15-06-08 |
Bath |
Priddy |
45
km |
4:04
u |
655
m |
5
% |
asfalt |
rustig |
|
|
Is
it comfortable?
Wie niet heeft meegefeest, zien we de volgende ochtend. Roeiend,
fietsend en joggend vullen mensen uit Bath de smalle kanalen
en jaagpaden rond hun stad. Het kost ons moeite er met bepakte
ligfietsen tussendoor te rijden.
Een fietsend gezin kampt met zachte banden. De zwaarlijvige
vader leent onze pomp om zijn achterband iets harder te krijgen.
"Vorig jaar had ik alle banden nog opgepompt",
zegt hij verwonderd.
“Wat een zondagsfietsers!”, constateer
ik. De verbazing is wederzijds. “Excuse me?”,
klinkt het om ons heen, gevolgd door een spervuur van vragen
over ligfietsen, met als top drie: “Is it comfortable?
How can you cycle on these bikes? Is it expensive?” |
|
|
uitzicht op de camping van Priddy
in de Mendip Hills |
|
dag 10 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
16-06-08 |
Priddy |
Taunton |
79
km |
5:36
u |
357
m |
3
% |
asfalt
+ grind |
rustig |
|
|
Gothic look
We volgen de fietsroutebordjes naar de West Country
Way. Daar moeten we hard werken om vooruit te komen: de Mendip
Hills zijn niet hoger dan de Cotswolds, maar lijken een stuk
steiler. Eenmaal boven genieten we voor onze tent van het
mooie landschap.
Het stadje Wells vormt een prachtig decor, maar theatrale
ego’s treffen we in Glastonbury, een smeltkroes van
hippies, eigentijdse heksen en rat race refugees.
Hun parafernalia liggen in winkels als The Goddess Temple
en Speaking Tree.
“We vallen wat uit de toon zonder piercings, dreadlocks
of gothic look”, merkt Corrie op.
“Iedereen is zo met zich zelf bezig, dat niemand
ons ziet”, stel ik haar gerust. “Zelfs
onze ligfietsen vallen hier niet op.”
Dat laatste is van korte duur. Nog dezelfde middag klinken
de FAQs weer, ditmaal zonder voorafgaand ‘Excuse
me’ maar rauw en confronterend: “Hey
there! How does it work? What does it cost?!”
|
|
|
gothic sfeertje
in Glastonbury
|
|
binnenweg in Somerset |
|
dag 11 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
17-06-08 |
Taunton |
Dulverton |
53
km |
4:47
u |
739
m |
4
% |
asfalt |
rustig |
|
|
West
Country Way
De West Country Way is een ratjetoe van sluipwegen. Moeizaam
klimmend of stevig remmend bedwingen we korte maar steile hellingen
in een eindeloos lijkende tunnel van heggen en bomen.
“In de Pyreneeën waren we niet zo traag als nu.
Hebben we hier wel de juiste fietsen?”, waagt Corrie
hardop te vragen.
“Op gewone fietsen zouden we sneller klimmen, minder
hard hoeven remmen bij het dalen, scherper kunnen sturen, iets
meer uitzicht hebben en - waar geen heggen zijn - meer last
hebben van tegenwind.”
“En minder opvallen!”
Het roer gaat om. We verruilen de groene idylle van de West
Country Way voor de weidsheid van Exmoor en trotseren storm
en regen tot aan de kliffen bij Lynmouth. Daar halen we de wandelschoenen
tevoorschijn. |
|
|
West Country Way |
|
dag 12 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
18-06-08 |
Dulverton |
Lynton |
40
km |
3:33
u |
768
m |
5
% |
asfalt |
rustig |
|
|
|
Exmoor in de regen |
|
|
dag 13 |
|
19-06-08 |
wandelen rond Lynton en Lynmouth |
|
|
Horror
story
Schilder Thomas Gainsborough was lyrisch over Lynmouth. Ook
wij zijn aangenaam verrast door de hellingbossen, stroomversnellingen,
kliffen en homemade plumcakes. Dit wandelparadijsje heeft ook
een horror story, waarvan vele keien de stille getuigen zijn.
Ze liggen er sinds 1952, toen Lynmouth werd getroffen door een
vloedgolf van modder, keien en gevelde bomen, die 34 mensen
het leven kostte. |
|
|
kust bij Lynton en Lynmouth
|
|
|
|
koffie met cake in visitor centre
van National Trust bij Watersmeet |
|
haven van Lynmouth |
|
kustpad bij Lynmouth |
|
dag 14 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
20-06-08 |
Lynton |
Barnstaple |
42
km |
4:01
u |
763
m |
6
% |
asfalt |
rustig |
|
|
Cycle
route 51
Na een heerlijke wandeldag fietsen we langs de kust verder westwaarts.
Bloedmooi is het uitzicht bij Lee Bay, moordend is de helling
die volgt. Met zijn tweeën duwen we Corries fiets honderd
meter de heuvel op; dan lopen we samen terug om met mijn fiets
hetzelfde te doen. Terwijl we cycle route 51 volgen, registreert
de hoogtemeter een steilte van 23 procent.
“Dit noemen ze een fietsroute!”, zegt Corrie
verbijsterd.
Landinwaarts wordt het regime milder: nog een klimmetje van
16 procent en dan peddelen we soepel verder over de groene heuvels.
|
|
|
uitzicht op Lee Bay |
|
aan fietsroutes met klimmetjes
is hier geen gebrek
|
|
|
dag 15 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
21-06-08 |
Barnstaple |
Okehampton |
69
km |
5:42
u |
792
m |
4
% |
asfalt
+ grind |
rustig |
|
|
Carrot
cakes
Een oude treinwagon verraadt de oorsprong van de Tarka Trail,
een vijftig kilometer lang fietspad zonder hellingen. In de
wagon runnen twee krasse oma’s een tearoom. Hun carrot
cakes zijn voortreffelijk, maar daar kunnen we niet urenlang
op fietsen. Corrie vraagt of er onderweg een bakker is.
“Niet langs de Tarka Trail, maar hier in het dorp
is een winkel. Kom maar mee”, zegt een van de dames.
Voordat Corrie iets heeft kunnen zeggen, is ze al in een auto
geduwd. Tien minuten later keert ze terug. “Ze bracht
me naar een vergeetwinkeltje van een grijze hippie”,
lacht ze. “Zijn brood zag er niet zo lekker uit, maar
deze Cornish pasties zijn vers.” |
|
|
tearoom in oude wagon
|
|
|
Strawberry Cream Tea
In Sheepwash belanden we op een Strawberry Cream Tea,
de jaarlijkse happening van het dorp. Voordat we smullen van
heerlijk opgetutte scones met aardbeien, kopen we een lot.
De hoofdprijs? Een auto!
Tussen de hoeden en bloemetjesjurken vallen we best wel op.
Het duurt niet lang tot we de eerste ligfietsvragen horen.
“What are those funny things in front of your bikes,
that look like pedals?”, is de allermooiste. Het
halve dorp kijkt toe hoe we wegrijden.
|
|
dag 16 |
|
22-06-08 |
wandelen in Dartmoor |
|
|
Stone
circle
De contouren van Dartmoor doemen op. We willen meer dan een
glimp van dit gebied zien, dus gaan we weer wandelen. We lopen
we over half verzopen paden, dwars door ommuurde velden en belanden
midden in een magische stone circle. Lopend proeven we de sfeer
in deze verlaten ruigte beter dan op de fiets. |
|
|
stone circle in Dartmoor |
|
weidse verten in Dartmoor |
|
dag 17 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
23-06-08 |
Okehampton |
Altarnun |
52
km |
4:31
u |
835
m |
5
% |
asfalt |
rustig |
|
|
Lydford
Gorge
Een dag later parkeren we de fietsen bij de Lydford Gorge: een
drukbelopen pad in een diepe kloof met woest vallend water.
Toegangskaartjes, een verplichte looprichting, bordjes en hekken
hebben van dit natuurspektakel een attractie gemaakt, maar op
een rustige dag is het toch indrukwekkend. |
|
|
Lydford Gorge
|
|
|
dag 18 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
24-06-08 |
Altarnun |
Luxulyan |
59
km |
4:51
u |
658
m |
4
% |
asfalt
+ grind |
rustig |
|
|
Excuse me?
In Bodmin Moor belanden we weer op cycle route 3, ditmaal
gemarkeerd met witte fietssymbolen op het asfalt. Op een helling
zet ik kracht vanuit mijn zitkuip, terwijl een andere fietser
me inhaalt.
“Excuse me?”, klinkt een pinnige stem.
“Do you mind if I ask you a question?”,
vervolgt ze beleefd maar dwingend. “OK”,
mompel ik, maar mijn lichaamstaal liegt niet. “I
think you do”, concludeert de vrouw scherp.
|
|
|
cycle route 3
|
|
|
dag 19 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
25-06-08 |
Luxulyan |
Boswinger |
28
km |
2:45
u |
394
m |
5
% |
asfalt
+ grind |
rustig |
|
|
Cricket
We zijn in Cornwall, de teen aan de voet van Engeland, die in
het lauwe water van de Golfstroom steekt. Stijlvolle landhuizen
pronken hier in tuinen waar het nooit winter is. Pensionado’s
vermaken zich met balletjes op gemillimeterde grasvelden. Een
bord probeert ons te verleiden tot een monster breakfast. Bootjes
wachten in een drooggevallen haventje op kerend tij. Verwaaide
palmbomen smachten naar klimaatverandering.
Land’s End lijkt de gedroomde bestemming voor elke tocht
die eindigt in Cornwall, maar we zijn meer dan eens gewaarschuwd
dat deze westpunt van Engeland tot een pretpark verworden is.
“Lizard Point, de zuidpunt van Engeland, is nog rustig.”
“Dan rijden we daar toch heen? Het is nog vijftig
kilometer.”
|
|
|
pensionado's vermaken zich op
de bowlingvelden |
|
een bord probeert ons te verleiden
|
|
Lanhydrock House bij Bodmin |
|
het Eden Project in een voormalige
kleigroeve
|
|
|
|
bootjes wachten op kerend tij
|
|
verwaaide palmen smachten naar
klimaatverandering |
|
Veryan Bay |
|
dag 20 |
van |
naar |
afstand |
netto
fietstijd |
totale
klim |
gemiddelde
stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
26-06-08 |
Boswinger |
Veryan
Green |
12
km |
? |
? |
? |
asfalt |
rustig |
|
|
|
Caerhays Castle |
|
op 't randje... |
|
Shit happens
De tocht zit er bijna op. We rollen heuvelafwaarts, dan mindert
Corrie vaart.
“Even kijken of hier een tearoom is.” Ze
rijdt een parkeerstrook op en staat bijna stil als ze pal voor
mijn ogen door haar fiets zakt.
“Heb je niks bezeerd?” vraag ik geschokt.
“Nee, gelukkig niet. Wat is er gebeurd?”
Eén blik op de dertien maanden oude ligfiets volstaat
om vast te stellen dat het frame in tweeën is geknakt.
We zijn verbijsterd: dit had akelig af kunnen lopen. Dan tellen
we onze zegeningen.
“We hebben onze wandelschoenen nog.”
“En thuis gaan we op zoek naar robuuste ‘bukfietsen’!”
De Britten snappen wel waarom. |
|
|
het einde van de ligfiets... |
|
Zie ook het uitgebreide verslag
van onze ligfietservaringen.
Meer informatie over ligfietsen op www.ligfiets.net.
Alles over fietsvakanties op www.wereldfietser.nl. |
|
Gebied
Tussen East Anglia en Cornwall is Engeland op zijn breedst. Hier
ligt een gebied van meer dan 500 km lengte en 100 km breed, gedeeltelijk
ingeklemd tussen Londen en Birmingham maar ook opvallend groen
en ruim.
Het landschap varieert sterk: van de relatief droge, vlakke en
gecultiveerde Noordzeekust tot de ruige wildernis in Dartmoor
en de klifkusten van Exmoor.
Echte bergen zijn er niet. Het golvende land ten noorden van Londen
maakt plaats voor flinke heuvels in de Cotswolds en de Mendip
Hills. Nog westelijker ligt de groene idylle van Devon en Cornwall
met smalle, holle wegen tussen eindeloze heggen en houtwallen.
Steden als Cambridge, Stratford on Avon, Bath, Wells en Glastonbury
zijn een genoegen om doorheen te fietsen of een hele dag rond
te kijken en de Engelse cultuur op te snuiven. Die cultuur is
ook volop aanwezig in de sfeervolle dorpen en statige landhuizen
met hun pubs, tearooms en, als je geluk hebt, strawberry tea parties. |
|
Tocht
Fietstrektocht van twee à drie weken langs fietsroutes
en stille binnenwegen. Totale afstand 1000 km. Daarnaast veel
mogelijkheden om te wandelen. Zowel in Exmoor als Dartmoor hebben
we een hele dag gewandeld. Ook in de Cotswolds en langs de kust
van Devon en Cornwall zijn erg mooie wandelpaden |
|
Zwaarte
Van Harwich naar de Cotswolds is het redelijk licht fietsen. In
de Cotswolds moet wat vaker worden geklommen. Ten westen van Bath
gaat de beuk er echt in: veel korte maar steile hellingen, zonder
dat je echt een top bereikt. Afdalen betekent stevig in de remmen
knijpen, want veel sneller dan 25 km/uur moet je op de zeer smalle
en bochtige binnenwegen met onoverzichtelijke kruispunten niet
willen gaan. Waar het vlak is, langs jaagpaden en voormalige spoorlijnen,
moet vaak worden afgestapt om hekjes te openen. |
|
Bewegwijzering
Grote delen van de gefietste route zijn bewegwijzerd, met name
de West Country Way (National Cycle Network route 3) ten westen
van Bath. Voor gps tracks van deze tocht zie www.oppad.nl. |
|
Beste tijd
Van mei tot oktober is het vaak goed fietsweer. In East Anglia
valt minder regen dan in Nederland, in Devon en Cornwall, met
name rond Exmoor en Dartmoor, is het natter. In Devon en Cornwall
is het ook iets warmer dan in de rest van Engeland, maar hittegolven
zijn er zeldzamer dan op het Europese vasteland.
Van eind juli tot begin september kan het in Devon en Cornwall
erg druk zijn. |
|
Er naar toe
Boot Hoek van Holland-Harwich (http://www.stenaline.nl).
Op de terugreis kan per trein van Cornwall naar Harwich gereisd
worden. Er rijden rechtstreekse treinen van Penzance, Truro en
Plymouth naar Londen Paddington. Treinen naar Harwich rijden vanaf
Londen Liverpool Street station. Tussen Paddington en Liverpool
Street ligt een traject van 9 km dat gefietst kan worden over
autoluwe wegen (download gps-track hier).
Zie het wereldfietserforum
voor meer info over fietsvervoer in Engelse treinen. |
|
(In een iets andere
vorm eerder verschenen in Op
Pad, 5-2010) |
|