LIGFIETSERVARINGEN
fietskamperen
met Orca en Dingo |
|
Terug naar af...
Vier jaar lang waren Corrie
en ik enthousiaste ligfietskampeerders. Er waren wel wat minpuntjes,
maar daar leken genoeg pluspunten tegenover te staan.
Van mijn eerste ligfiets brak al na 1500 km de bagagedrager
(zie
gebroken drager 1).
Nadat deze drager was vervangen door een sterker exemplaar,
leken onze fietsen goed genoeg om grote afstanden met veel
bagage (20 à 30 kg) af te leggen.
Voor een ander zwak punt, de bevestiging van de standaard
aan de achtervork, vond ik zelf een oplossing.
Helaas kwam in het voorjaar van 2008 een einde aan het vertrouwen
dat we in onze fietsen hadden.
Begin april brak tijdens een fietstocht in België ineens
de voorvork van mijn ligfiets (zie vorkbreuk).
Dit was niet de vork die op deze fiets - een Optima Orca -
hoort te zitten, maar eentje die er een jaar eerder was opgezet
door een monteur van de Ligfietswinkel in Amsterdam. Na deze
vorkbreuk bleek mijn frame zodanig beschadigd te zijn, dat
herstel niet meer mogelijk was.
Blijkbaar was
mijn vertrouwen dat monteurs van gespecialiseerde ligfietsdealers
geen onverantwoorde risico’s nemen bij het vervangen
van onderdelen, een beetje naïef geweest. Wel dacht ik
nog dat ik na 17.000 ligfietskilometers (meestal met veel
bagage) kon concluderen dat de Orca – mits voorzien
van de juiste onderdelen - een goede fiets was. Dus kocht
ik een nieuwe Orca.
Helaas brak van deze Orca al na 1300 km de bagagedrager (zie
gebroken
drager 2): eentje van aluminium, die 1 kg
lichter was dan de degelijke stalen drager die de kapotte
drager op mijn eerste Orca had vervangen. Die stalen drager
bleek nu niet meer gemaakt te worden!
De laatste hoop dat dan in ieder geval de rest van de fiets
nog wel zou voldoen aan de verwachtingen die de website van
Optima wekt (“De
ORCA is de trekkingfiets van OPTIMA (…) Het frame en
de achtervork zijn vervaardigd uit oversized aluminium, waardoor
de ORCA zeer stijf en toch licht is. Het toonaangevende buitensportblad
"OP PAD" concludeerde dan ook dat de ORCA de beste
keus is voor een tocht over wisselend wegdek. Hij voelt zich
net zo thuis op de Afrikaanse savanne als op het Nederlandse
asfalt. De ORCA maakt extreme ligfietsvakanties bereikbaar
voor mensen van iedere lengte. Standaard geleverd met stabiele
stalen bagagedrager waar ook uw traditionele favoriete fietstassen
perfect op passen.”), is
inmiddels ook verdampt. Eind juni zakte Corrie tijdens een
fietstocht in Engeland totaal onverwacht door het frame van
haar één jaar oude Orca (zie framebreuk)…
Naar de oorzaak van deze pech kunnen
we gissen. Aanrijdingen of ernstige valpartijen hebben we
nooit gehad. Bij kuilen, richels, drempels en stoepranden
reden we altijd langzaam of stapten we af. En de som van lichaamsgewicht
en bepakking is bij ons niet meer dan circa 100 kg per persoon.
Kort samengevat hebben we
in vier jaar tijd vier ligfietsen gehad. Twee zijn er nu gecrasht
(Orca's), eentje hebben we verkocht (Dingo) en de nieuwste
(Orca) staat, na vervanging van de drager, nog rijklaar bij
ons in huis, maar ik ga er liever geen grote tocht meer mee
maken, zeker niet in heuvels en bergen:
ligfiets: |
vanaf: |
tot: |
gereden:
|
problemen: |
Optima Orca |
januari 2004 |
april 2008 |
17 000 km
|
na 1500 km een gebroken drager;
na 17.000 km total loss na breken van verkeerd type voorvork |
Optima Dingo |
januari 2004 |
mei 2007 |
8 000 km |
geen pech mee gehad (verkocht
na aanschaf van tweede Orca, zie verder
met twee Orca's) |
Optima Orca |
mei 2007 |
juni 2008 |
4 000 km |
total loss na spontane framebreuk |
Optima Orca |
april 2008 |
heden |
2 500 km |
na 1300 km een gebroken drager |
Drie Orca's zijn door ons gewogen en te licht bevonden
als trekkingfiets, met als kanttekening dat ik waarschijnlijk
nog enkele jaren langer op mijn eerste Orca gefietst zou hebben
als daar in een ligfietswinkel geen verkeerde voorvork op
gemonteerd zou zijn. Wel op het conto van Optima komen de
twee gebroken dragers en het geknakte frame. Of deze averij
te wijten is aan een verkeerde materiaalkeuze, een slecht
ontwerp, een productiefout of een gebrekkige kwaliteitscontrole,
kan ik als ervaringsdeskundige niet beoordelen. Dat laat ik
graag over aan echte (lig)fietstechneuten; maar ik heb niet
de indruk gekregen dat een Orca net zo solide is als een trekkingfiets
van bijvoorbeeld Snel, Santos of Vittorio.
Enkele jaren terug reageerde fabrikant Optima
adequaat door een te zwakke dunne stalen bagagedrager van
de Orca te vervangen door een dikker en sterker exemplaar.
Toch heb ik de indruk dat - net als bij andere ligfietsfabrikanten
- de aandacht vooral uitgaat naar snelheid, gewichtsbesparing
en design. Er worden prachtige fietsen gebouwd voor racers
en woon-werkfietsers, maar een vakantieligfiets moet aan hele
specifieke eisen voldoen: een oersterk frame, 2 wielen van
26 inch, genoeg ruimte voor 50 mm dikke banden plus spatborden,
keuze tussen onder- en bovenstuur, een bagedrager waar normale
voor- en achtertassen aan kunnen hangen en die er tegen kan
om volbepakt vanuit een trein op een lager gelegen perron
te belanden.
Onlangs fietste ik een paar dagen op een tien jaar oude stalen
Challenge Twister: voor mij ook niet de ultieme reisfiets
(vanwege klein voorwiel, onderstuur en smalle banden), maar
wel een fiets die een degelijke indruk maakt. Het is goed
dat fabrikanten hun fietsen vernieuwen, maar bij trekkingfietsen
mag dat niet ten koste gaan van de betrouwbaarheid.
Volgens Optima is het aantal ernstige problemen en framebreuken
bij hun fietsen verwaarloosbaar klein. Dat zal best, maar
hoeveel Orca's zijn er (van de honderden die er volgens Optima
rondrijden) waarop daadwerkelijk tienduizenden kilometers
met meer dan 20 kg bagage is gefietst?
Ook wij hadden met z'n tweeën al 30.000
km gefietst voordat we ernstig gingen twijfelen aan de kwaliteit
van onze fietsen. Googlend heb ik al twee andere gevallen
van gebroken Orcaframes gevonden (zie www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=69
en www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=290).
Onze recente Orca-ervaringen zijn dermate ernstig, dat we
nu het gevoel hebben dat een kampeervakantie op deze fietsen
een eigentijdse variant op Russische roulette is geworden:
als je geluk hebt (en nog een dikwandige stalen bagagedrager
bezit), fiets je tienduizenden kilometers zonder noemenswaardige
problemen, maar als je pech hebt, zak je net in een afdaling
met een snelheid van 60 à 70 km/uur geheel onverwacht
door het frame...
Na vier boeiende ligfietsjaren zijn we nu zover dat we weer
kiezen voor traditionele fietsen van een betrouwbaar type,
waarop duizenden wereld- en vakantiefietsers al jarenlang
zonder grote problemen volbepakt rond de wereld fietsen; en
die je bij onverhoopte pech overal kunt laten repareren.
Lees hieronder het complete verslag van onze
ligfietservaringen of klik snel door naar:
|
|
De
eerste jaren (2004-2006)
Orca
en Dingo
panorama's
bezienswaardig
veiligheid
klimmen
vervoer
gebroken
drager (1)
standaard
banden
|
verder
met twee Orca's (2007-2008)
vorkbreuk
een
nieuwe lente, een nieuwe Orca
gebroken
dager (2)
schakelen
framebreuk
reacties
op het wereldfietserforum
verder
op 'bukfietsen'
handige links |
De
eerste jaren (2004-2006)
Al jaren was ik nieuwsgierig naar ligfietsen. Ik had al eens
een middag op de ligfiets van mijn zus gereden en dat was
een spannende ervaring. Mijn oude randonneur (zie de foto
van de witte fiets op het wereldfietserforum)
reed echter nog prima, dus ik had zeker geen haast om zelf
een ligfiets aan te schaffen. Totdat ik met Corrie voor de
lol enkele ligfietsen ging uitproberen op een groepsdag bij
Twigt Ligfietsen
in Bergen aan Zee. Na een hele dag op verschillende ligfietsen
gereden te hebben, reden mijn ongeveerde Creafiets
en Corries Koga Miyata (met mixte frame) als een
paar stuiterbakken, al hebben we er daarna nog een mooie tocht
door Zuid Frankrijk mee gemaakt.
Orca en Dingo
Na nog een paar proefritten in Brielle waren we om. We kozen
allebei voor een ligfiets van Optima:
Corrie een Dingo met een 26 inch
achterwiel en een 20 inch voorwiel zodat ze met haar niet
zo lange benen toch makkelijk bij de grond kon komen, en ik
een Orca met twee wielen van 26
inch. De Dingo staat niet op de website van Optima, maar Ab
Touw van het Ligfietscentrum Brielle
had er een voorraad van in de winkel staan. De Dingo lijkt
op de Dragon, maar heeft een bovenstuur. Ab Touw wist verder
nog te melden dat de frames van Optima na productie niet direct
worden afgebouwd, maar nog een tijd blijven liggen om extra
goed uit te harden. (Een paar jaar later liet Edoardo Mugge
van Optima weten dat dit een broodje aap verhaal was).
Niet snelheid, maar comfort en degelijkheid wogen het zwaarst
bij onze fietskeuze. We gebruiken de fietsen vooral voor lange
afstanden met veel bagage. De eerste 500 km moesten we wennen:
vooral onze nek, benen en knieën sputterden nog wat tegen.
Corrie had al een neksteun gekocht, die het overigens snel
begaf nadat haar fiets was omgevallen in een remmende trein.
Later bleken de nekspieren geen enkele steun meer nodig te
hebben.
Ook nadat we in de wintermaanden niet of nauwelijks op de
ligfietsen hadden gereden, hoefden we niet opnieuw te wennen.
Op de eerste mooie dag in maart zoefden we moeiteloos weer
80 km vooruit.
panorama's
Na de eerste gewenningsperiode waren we erg enthousiast over
onze ligfietsen. Veel sneller dan vroeger rijden we niet,
maar daar hebben we ze ook niet voor gekocht; fietsen is voor
ons geen sport, maar net als wandelen een manier om van het
buitenleven te genieten. Wel merken we dat we veel minder
last hebben van tegenwind.
Als we op een dag 70 tot 120 km gefietst hebben, voelen we
alleen onze beenspieren een beetje: van nek, rug en billen
hebben we totaal geen last meer en echt moe zijn we meestal
ook niet. Soms hebben we 's avonds nog zin om een stuk te
lopen.
Verder genieten we tijdens het fietsen van de weidse panorama's.
Op een traditionele vakantiefiets zit je meestal wat voorovergebogen
over het asfalt heen te kijken, nu leunen we lekker achterover
en krijgen we met de blik op oneindig precies te zien wat
we willen zien: uitzicht op lucht en landschap bóven
het asfalt.
|
Het
is wel oppassen met mooi weer, want dan wordt zo'n fiets een
rijdende zonnebank. Zelfs in maart en september kunnen neus
en voorhoofd nog rood worden na enkele uren onbeschermd tegen
de zon in gefietst te hebben. Alleen een bruine rug zit er niet
meer in...
Ook krijg je in een ligkuip veel sneller een bezwete rug dan
op een fietszadel. De fietsbroek met zeemleren kruis hoeft niet
meer mee, maar katoenen shirts hebben we vervangen door synthetische
kleding die geen vocht absorbeert. Als zitkussen hebben we een
laag Zeer Open Schuim met daarop een halfdik Ventisitmatje,
alles omhuld met een hoes. In combinatie met de vochtafvoerende
shirts rijden we hiermee vrijwel zweetloos zolang we niet stevig
klimmen, niet sneller rijden dan 25 km/uur en het niet warmer
is dan 25 graden. |
|
|
|
siëstatijd
in Ierland
|
|
|
|
Ierse
tieners vinden het best cool |
|
bezienswaardig
Of je het leuk vindt of niet, op een ligfiets val je op. In
het westen en noorden van het Europese vasteland vonden we dat
niet hinderlijk. Ook in de Spaanse Pyreneeën viel niemand
ons lastig. Als mensen ons toch benaderen, is het meestal op
een positieve manier.
Met een Duitser die al jaren twijfelde of een ligfiets iets
voor hem zou zijn, heb ik twintig minuten staan praten en het
zou me niet verbazen als hij er uiteindelijk eentje gekocht
heeft.
In Ierland vonden vooral tieners onze fietsen erg cool. In de
Baltische Staten werden we soms vanuit passerende auto's op
de foto gezet, maar verder met rust gelaten. Ook de Tsjechen
laten ligfietsers met rust. Van alle nieuwigheden sinds de Val
van de Muur is de ligfiets nu eenmaal niet de meest spectaculaire.
In Frankrijk werd vaak naar onze derailleurs en tandwielen gekeken.
Irritant was het getoeter van passerende automobilisten in Italië.
Meestal goed bedoeld als aanmoediging, maar soms ook een agressief
'ga opzij!' gebaar van een kapsoneslijder. Fietskamperen
heeft sowieso weinig aanzien in het land van Armani en Ferrari. |
Verder
veel giechelende bakvissen en mensen die van alles roepen dat
je gelukkig niet kunt verstaan. En als we boodschappen gedaan
hadden, stonden er soms een paar mensen onze fietsen uitgebreid
te bestuderen. De kans dat iemand hier overdag ongezien een
ligfiets kan stelen, lijkt me dan ook erg klein.
Alleen op onze laatste ligfietstocht in Engeland vonden we de
belangstelling de spuigaten uitlopen. Veel Engelsen hebben de
neiging om alles wat afwijkt van hun norm luidkeels van commentaar
te voorzien. Erg moe werden we van de frequently asked questions,
waarmee we vele malen per dag - met of zonder een voorafgaand
en uiterst dwingend "Excuse me" - bestookt
werden: "How can you cycle on these bikes?, Is it comfortable?,
What does it cost?, Does it work like that?, What are
these funny things in front of your bikes, that look like pedals?"
|
|
veiligheid
Op een ligfiets kun je slecht achterom kijken, dus
hebben we allebei een spiegel op het stuur gemonteerd. Bovendien
heeft Corrie voor alle zekerheid een feloranje vlaggetje boven
haar Dingo gehesen om goed gezien te worden.
Door de horizontale positie dreigden onze voeten soms het
contact met de pedalen te verliezen. Daarom zijn we fietsschoenen
en SPD-pedalen gaan gebruiken. Sindsdien gaat het fietsen
moeiteloos, ook de meeste drempels en kuilen vormen geen probleem
meer.
Zeer scherpe bochten zijn lastiger te nemen dan we gewend
waren. Hoewel onze ligfietsen een redelijk kleine draaicirkel
hebben (op een weg met twee rijstroken kunnen we zonder probleem
een u-bocht maken), beseffen we dat niet alleen de voorwielen
maar ook onze benen veilig door een bocht moeten gaan! Haarspeldbochten
in de bergen zijn overigens geen probleem.
Onze fietsen zijn zo hoog, dat we op ooghoogte van de meeste
automobilisten zitten. Toch stappen we in zeer drukke en onoverzichtelijke
situaties liever af en gaan we rechtop staan om over alles
heen te kunnen kijken. Dankzij de opklapbare bovensturen gaat
dat redelijk snel. Alleen opstappen kost meer tijd dan bij
een gewone fiets, omdat je eerst goed moet zitten voordat
je weg kunt rijden. In het stadsverkeer zijn we dus trager
dan andere fietsen, maar door een voorzichtige rijstijl lopen
we hier voor ons gevoel niet meer risico. Desondanks heb ik
een paar keer stevig moeten remmen om een aanrijding te vermijden.
Na de eerste weken waarin we moesten wennen aan het balanceren
bij zeer lage snelheden, zijn we zelden meer gevallen. Wel
ben ik op regenachtige dagen een paar keer geslipt als ik
met lage snelheid iets te schuin tegen een spekgladde weg-
of stoeprand reed. Corrie is een keer onderuit gegaan toen
een fietspad opeens was bedekt met een dikke laag verse rivierklei.
Zelf wist ik daar heelhuids overheen te komen door een tijdje
niet te trappen, niet te sturen en niet te remmen. Ook bij
een dikke laag herfstbladeren op de weg moet je extra voorzichtig
rijden.
|
|
zoevend
over de Noorse Lofoten |
|
klimmen
Klimmen
gaat goed met deze fietsen, al heb je dan geen voordeel meer
t.o.v. een conventionele fiets. Je kunt niet meer even op
de pedalen gaan staan, wel kun je extra kracht zetten door
je met de rug af te zetten tegen het zitkuipje.
Ik heb een kleiner voorblad gemonteerd dan standaard op de
fietsen zat (34 tanden i.p.v. 38, voor nog kleinere tandwielen
was een ander crankstel nodig). In combinatie met 34 tanden
achter en de lichtste versnelling van de Sram Dualdrive
achternaaf kan ik met 25 kilo bagage een helling van 10 tot
12% opkomen zonder af te hoeven stappen. Met een snelheid
van 4 km/uur kom ik nog fietsend vooruit, bij 3 km/uur dreig
ik om te vallen en ga ik liever lopen (dit is dan ook net
zo snel). Opstappen en wegrijden gaat op een steile helling
met een beetje ervaring zonder problemen, mits je natuurlijk
in het laagste verzet rijdt. Wordt het echt steil, dan kunnen
we met het bovenstuur en de relatief hoge achterkant de fietsen
zonder te bukken omhoog duwen terwijl we er naast lopen.
Tijdens het klimmen komt het voorwiel van de Orca soms tegen
de achterkant van mijn schoen aan. Gevaarlijk is dit niet,
het gebeurt alleen bij zeer lage snelheden als de rechtuitstabiliteit
sterk verminderd is, maar hinderlijk is het wel. Als je er
aan denkt, is het te voorkomen. De Dingo kent dit euvel niet,
omdat het kleinere voorwiel van deze fiets niet zo dicht bij
de pedalen kan komen.
Met de wat lichtere Dingo zonder geveerde voorvork gaat het
klimmen makkelijker dan met de Orca, die de eerste jaren een
verende voorvork had die niet stilgezet kon worden. Deze vork
kon soms hinderlijk gaan deinen, wat tijdens het klimmen veel
energie kost.
Bergafwaarts
gaan we op rechte wegen met goed asfalt soms sneller dan 70
km/uur en dat voelt op deze fietsen veiliger en stabieler
dan 40 km/uur op een gewone fiets, zeker met bagage. Bergop
worden we door lichtere en sterkere fietsers ingehaald, maar
dat gebeurde op onze oude fietsen ook al: nu komen we de snellere
fietsers na de afdaling soms weer tegen.
Lees meer over klimmen onder verder
met twee Orca's.
vervoer
Het vervoer van de ligfietsen per trein, bus of vliegtuig
is goed te doen, al moet je wel oppassen dat je niet met je
kettingwiel en pedalen tegen een wand, deur of medereiziger
aanrijdt. De Dingo is misschien wel zo compact te maken dat
hij met elke Franse TGV mee mag (90 x 120 cm), bij de Orca
lukt dat zeker niet. We maken dus alleen gebruik van treinen
met fietsplaatsen en dat past altijd: ook in de meeste ophangsystemen,
die je veel in Duitse treinen ziet, passen de ligfietsen.
En toen de nachttrein naar Zürich zonder fietswagon bleek
te rijden, konden we onze fietsen met enige moeite in een
couchette wurmen.
Op stations komen medereizigers vaak spontaan helpen bij het
laden en lossen van de ligfietsen. Een nadeel van dit voordeel
is dat iedereen de neiging heeft om deze fietsen aan het klapstuur
op te tillen, waardoor de kabels die door dit stuur lopen
bekneld kunnen raken. De enige goede plek om de voorkant van
een ligfiets op te tillen is de onderkant van de framebuis.
Het kan handig zijn om vlak voor het in- of uitstappen even
een sjorlus om de framebuis te wikkelen en daarheen te wijzen
wanneer iemand wil helpen.
Toen we in Litouwen een keer meewilden met een bus van Eurolines,
kon dat na overleg met de chauffeur: de fietsen pasten goed
in de kofferruimte. Reken er wel op dat de fiets tijdens een
busrit wat krasjes en schrammetjes oploopt.
Met fietsbussen hebben we geen ervaring omdat die, sinds we
ligfietsen hebben, alleen nog maar in de zomermaanden rijden:
wij gaan liever weg in het minder drukke en minder hete voor-
en najaar.
De fietsdoos van de KLM bleek groot genoeg voor mijn Orca:
neuspijp, voorwiel en pedalen moesten los in de doos, het
stuur moest gedraaid en het zitkuipje kon gewoon vast blijven
zitten.
Ook
in een wat kleinere fietsdoos van Halfords bleek de Orca nog
goed te passen.
gebroken
drager (1)
Helaas ging de bagagedrager op mijn Orca al na 1500
km kapot. Aan één kant was die al gebroken,
aan de andere kant zat op dezelfde plek een scheur. Op dat
moment waren we in het westen van Ierland, waar je zo'n drager
niet snel even kunt vervangen. Shit happens, ook met nieuwe
fietsen…
Van Ab Touw hoorden we dat toezending van een nieuwe drager
per koerier wel een week zou duren, dus heb ik de kapotte
drager gespalkt m.b.v. twee aluminiumbuisjes van 24 cm lengte
uit een oude Koga drager (die was gebroken op Corries vorige
fiets; de buisjes wegen niks en voor alle zekerheid had ik
ze gelukkig weer meegenomen), tuinslangklemmetjes, kabelbinders
en tape. Op de gespalkte drager heb ik zonder problemen nog
1000 km lang 25 kilo bagage mee kunnen zeulen.
Uiteindelijk is de gebroken drager vervangen door een nieuwe,
waarvan de buizen zichtbaar dikker zijn. Optima liet deze
drager maken door Steco, een bedrijf dat ook dragers
voor postbodefietsen maakt. Met deze drager heb ik 16.000
km, meestal volbepakt, afgelegd.
Helaas heeft Optima in 2007 besloten deze drager niet langer
te leveren en te vervangen door een exemplaar van aluminium
(zie gebroken
drager 2).
De drager van de Dingo is een ander type (dat ook op de Condor
zit) en heeft nooit problemen gehad.
standaard
Een zwak puntje op beide fietsen is de standaard.
De aan de achtervork gelaste nok waar een standaard aan bevestigd
kan worden, is bij zowel de Dingo als de Orca na circa 5000
km afgebroken. Ab Touw had bij de aankoop al gezegd dat we
de standaards niet moeten gebruiken wanneer er veel bagage
op de fietsen zit.
Dat zou
in ons geval betekenen dat we de fietsen vrijwel nooit op
hun standaard kunnen zetten. Vaak is er wel een muur, boom,
of hek in de buurt, maar heel vaak ook niet: dan gebruiken
we de standaard, anders kun je er net zo goed niet een op
je fiets hebben. Nooit gedacht dat uiteindelijk niet de standaard
zelf zou bezwijken, maar de bevestiging ervan op het frame…
Volgens Optima zijn er sowieso geen standaards in de handel
die goed bruikbaar zijn voor ligfietsen, maar zelf heb ik
inmiddels een oplossing gevonden die uitstekend werkt. Allereerst
heb ik op de plek waar de standaard moet komen, stuurlint
om de achtervork gewikkeld om beschadigingen te voorkomen.
Op de beide fietsen heb ik een standaard van ESGE/Pletscher
gemonteerd die bij gewone fietsen vastgezet moet worden aan
zowel de achtervork als aan de buis die van de achteras in
de richting van het zadel loopt. Op onze ligfietsen zitten
boven op de achtervork vlak voor de achteras twee ongebruikte
nokjes. Ik heb een lange inbusbout door het bovenste schroefgat
van de standaard en het meest linkse nokje gestoken en de
tussenliggende ruimte opgevuld met dikke moeren of een stuk
metalen buis (zonder deze opvulling kan het bovenste deel
van de standaard afbreken). Door het onderste schroefgat van
de standaard heb ik een nog langere inbusbout onder de achtervork
door laten gaan. Aan de achterzijde van de vork heb ik de
beide inbusbouten d.m.v. 4 afgezaagde spouwankerstrips (bij
elke bouwmarkt te krijgen) met elkaar verbonden en met roestvrijstalen
moeren goed aangeschroefd. Voor alle zekerheid heb ik ook
nog drie kabelbinders om de achtervork en de standaard getrokken
(zie foto's). Het resultaat is verbluffend: ook met volle
bepakking staan de fietsen veel stabieler dan met de oorspronkelijke
constructie van Optima.
|
|
|
verbeterde
standaardbevestiging |
|
|
banden
De eerste set banden heb ik vervangen. Op mijn Orca heb ik
6000 km zonder lek op 40 mm dikke Schwalbe Marathon
banden gereden. Op Corries Dingo waren dezelfde banden gemonteerd.
Na 5000 km vertoonde haar achterband een flinke bobbel op
het loopvlak: het canvas was op deze plek al zichtbaar. Nadat
ik deze band had vervangen, kreeg zij de ene lekke band na
de andere omdat het velglint (zelfklevend en 15 mm breed in
een velg die zelf 19 mm breed is) was gaan schuiven (zie foto).
Later hadden we bij vervanging van de band om het voorwiel
hetzelfde probleem. Alle velglinten heb ik uiteindelijk vervangen
door oerdegelijk zelfklevend Velox velglint van 22
mm breed, zodat de velgholte helemaal bedekt was en het lint
geen kant meer op kon schuiven. Sindsdien rijden we weer lekloos.
|
|
schuivend
velglint |
|
De Marathon banden
heb ik vervangen door de duurdere en dikkere Marathon
XR banden (50 mm dik), waarmee ik inmiddels al 13.000
km zonder lek of pech heb gefietst. Op bos- en grindpaden
rijden deze banden heerlijk, maar ook op asfalt kom je er
prima mee vooruit, mits ze goed zijn opgepompt (vòòr
tenminste 3 à 4 bar, achter 4 à 5 bar) en je
niet de ambitie hebt om snelheidsrecords te breken (wat op
de 'gewone' Marathons trouwens ook niet lukt). Prettig van
deze band is dat het een vouwband is, die als reserveband
onder in de fietstas erg weinig ruimte inneemt. De XR wordt
niet in een 20 inch versie geleverd; daarom heb ik om het
voorwiel van de Dingo een Marathon Plus gemonteerd.
Ook deze band is zeer lekbestendig, maar vooral bedoeld voor
fietsen in de stad (goed bestand tegen glasscherven), terwijl
de XR echt gemaakt is voor buitenwegen (goed bestand tegen
doorns).
Als je een 20 inch band koopt om mee te nemen als reserveband,
check dan eerst even of deze goed op de velg past. Ik heb
meegemaakt dat zo'n band na het omleggen 'groeistuipen' ging
vertonen en spontaan van het wiel afrolde (zie www.keesswart.nl/fietsreportages/fiets/bandkrijgtgroeistuipen.htm).
Sta je met zo'n toch al moeilijk verkrijgbare band in the
middle of nowhere, dan heb je echt een probleem...
Van de Marathon XR zijn verschillende versies te vinden: het
oude type (in productie tot 2005), met maataanduiding 50-559/29
x 1.90, en een nieuwere versie waar 50-559/26 x 2.01 op staat.
In eerste instantie vroeg ik me af hoe Schwalbe het gepresteerd
heeft om deze band in millimeters even breed te houden en
in inches uit te laten dijen: gemeten met de duimstok bleek
de nieuwe band 3 mm dikker te zijn dan de oude. Op het
achterwiel van de Dingo heb ik het 'oude' type gemonteerd,
op de wielen van mijn Orca zitten de nieuwe. Het verschil
is goed te zien: de spatborden op de Orca passen nog maar
net tussen het frame en de band. Rijden over modderpaden deed
ik al niet graag met 25 kg bagage, maar nu kan het ook echt
niet meer: de bagger loopt dan direct vast tussen de banden
en de spatborden.
Sinds het najaar van 2005 levert Schwalbe de Marathon XR ook
weer als draadband: 70 g zwaarder en volgens de website even
dik als de allernieuwste versie van de vouwband, ditmaal 50-559/26
x 2.00. Wie weet hoe dik déze banden nu precies zijn,
mag het zeggen...
Sinds 2009 produceert Schwalbe geen Marathon XR banden meer.
In plaats daarvan zijn de lichtere Marathon Supreme
en Dureme gekomen. Of deze banden net zo duurzaam zijn als
de XR, zal de tijd moeten leren.
Op het achterwiel van de Dingo had ik eerst de oude Marathon
XR versie gemonteerd, die we al anderhalf jaar als reserveband
onder in de fietstas hadden liggen. Na 800 km dacht ik even
dat er een slag in het wiel zat, maar het bleek de band te
zijn. Wat ik ook probeerde, hij was niet meer netjes om de
velg te krijgen. Bij nadere inspectie bleek deze band op de
voormalige vouwen scheurtjes te krijgen. Het kan een maandagochtendexemplaar
zijn geweest, al gaat op het internet ook het gerucht dat
er in 2004, toen ik deze band gekocht heb, een slechte serie
Marathon XR-banden in omloop zou zijn geweest. Ik heb de band
teruggebracht naar de dealer (Eric Schuijt van de vakantiefietser),
die hem heeft teruggestuurd naar Schwalbe en mij een nieuwe
heeft gegeven.
Dikke banden rijden niet zwaarder en zijn veel comfortabeler
dan dunne banden. Kuilen en wasbordprofielen zijn met dikke
banden veel beter te nemen, stootlekken komen vrijwel niet
meer voor. Het enige nadeel is het hogere gewicht van dikke
banden, waardoor je iets minder snel optrekt. Fiets je met
veel bagage en rij je op vlakke wegen zelden sneller dan 25
km/uur, neem dan de dikst mogelijke banden die tussen je voor-
of achtervork passen. Vindt je de Marathon XR te zwaar en
te traag, of fiets je altijd op asfaltwegen, dan is de Big
Apple (ook van Schwalbe; nee, ik bezit geen Schwalbe-aandelen...)
een iets minder lekbestendig maar wel moddervet en lichtrollend
alternatief. Op Corries achterwiel zit sinds april 2007 een
Big Apple, die na 4000 km (o.a. Corsica en de Pyreneeën)
nog niet lek is geweest. Meer over dikke fietsbanden is te
lezen op www.balloonbikes.de.
Het is altijd lastig om bij verandering van bandafmetingen
het juiste getal voor de omtrek van de band te vinden dat
in de fietscomputer moet worden ingevoerd. Het beste kun je
allereerst een getal kiezen dat een fabrikant adviseert (bijvoorbeeld
hier op de website van Schwalbe).
In de praktijk blijkt zo'n getal nooit helemaal te kloppen.
Kilometerpaaltjes langs de weg zijn een hulpmiddel om er achter
te komen of de gemeten afstand op de computer erg afwijkt
van de werkelijke lengte van een rit. De meest preciezen fietsen
hiervoor over de Afsluitdijk (bijna 30 km kaarsrechte weg!),
voor de rekkelijken is elke weg met kiklometerpaaltjes geschikt.
Zelf heb ik de ritafstand op mijn fietscomputer vergeleken
met de afstand die de fietsrouteplanner
van Zuid-Holland gaf voor exact dezelfde route. Uiteindelijk
heb ik de volgende bandomtrekgetallen ingevoerd: 2070
voor de Marathon XR (50-559/26 x
2.01) en 1560 voor de Marathon Plus
(47-406/20 x 1.75), in beide gevallen bij een luchtdruk van
circa 4 bar. (Op mijn huidige fiets heb ik na ijking m.b.v.
een gps-ontvanger de bandomtrek voor Marathon Supreme
banden (50-559/26 x 2.00) vastgesteld op 2040.)
|
|
ontspannen
klimmen op Corsica |
|
Verder
met twee Orca's (2007-2008)
Drie jaar na de aanschaf van onze ligfietsen besloten
we om op de Nationale Ligfietsdag naar de Optimafabriek te fietsen,
waar een open dag werd gehouden. We wilden er graag eens rondkijken
en uitproberen hoe het nu voelt om op een ander type ligfiets
te rijden dan we gewend zijn. We troffen bij Optima een enthousiaste
ploeg medewerkers aan. We raakten aan de praat met Edoardo Mugge,
een van de oprichters van Optima. Hij moest lachen om het verhaal
van Ab Touw, dat de frames van Optima na productie niet direct
zouden worden afgebouwd, maar nog een tijd bleven liggen om
extra goed uit te harden: hij kon zich daar niets bij voorstellen.
Ik reed een stukje op een Condor (nog hoger dan de Orca en voorzien
van een onderstuur) en Corrie op een Orca waarvan de neuspijp
voor haar beenlengte was aangepast. Aan een
Condor zou ik erg moeten wennen vanwege het onderstuur. Opstappen
ging lastiger en erop rijden voelde niet direct vertrouwd.
Tussen Corrie en de Orca klikte het wel meteen. Drie
jaar eerder had ze een Orca nog te hoog gevonden, maar nu reed
ze er als ervaren ligfietsster zo op weg.
"Ik wil ook een Orca!", concludeerde ze na
een proefrit over het slechte wegdek in het havengebied van
IJmuiden. "Hij rijdt soepeler over hobbels en kuilen
en ik kan nog steeds goed met mijn
benen bij de grond."
Het was de bedoeling dat ik Corries voorgenomen impulskoop uit
haar hoofd zou praten, maar dat deed ik niet, integendeel.
Corrie had altijd al - ook op haar Koga - een bloedhekel
aan slechte grind- en gravelwegen gehad en
ik vermoedde dat dat ten dele te wijten was aan de dunne en
harde banden van de Koga en aan het kleine voorwiel van de Dingo.
De Dingo was zeker geen miskoop geweest, maar een Orca gaat
- mits je er op kunt rijden - met zijn grote wielen en dikke
banden minder gauw zwabberen en stuiteren op een wasbordpad.
En zo komt het dat de Dingo van eigenaar verwisselde en Corrie
nog dezelfde lente op een gloednieuwe zwarte Orca samen met
mij over de bergpassen van Corsica en Sardinië reed. Het
oranje vlaggetje dat altijd op haar Dingo had gezeten, hoefde
van haar niet meer op de Orca omdat ze niet meer het gevoel
heeft dat je dan beter gezien wordt.
Ondertussen was op mijn eigen Orca de geveerde voorvork vervangen
door een vaste (helaas zou deze het na een jaar begeven, zie
vorkbreuk).
Daardoor reed ik nu merkbaar sneller een helling op, maar als
vanouds is Corrie toch als eerste boven, ook nu we allebei op
een Orca rijden. Voor een deel zal dat komen omdat
haar lichtste verzet (22 tandjes voor en 34 achter) lichter
is dan het mijne (34 tandjes voor en 34 achter x 0,73 in de
lichtste stand van de Dualdrivenaaf).
Later heb ik mijn 34 tands voorblad verruild met de
22-32-42 tands crankset die nog op mijn oude fiets zat. In theorie
kon ik nu dank zij de Dualdrivenaaf kiezen uit 81 versnellingen!
Tijdens een tocht in de Spaanse Pyreneeën bleek ik het
lichtste verzet (22 voor, 34 achter en de laagste naafversnelling)
niet nodig te hebben; het is zo licht, dat je er hard
trappend een helling van 20% mee opkomt. Het prettigst klom
ik met 22 voor, 34 achter en de relatief efficiënte middelste
naafversnelling (de eerste en derde naafversnelling hebben meer
rendementsverlies door de weerstand van de planeetwieltjes die
dan ingeschakeld worden).
Overigens bevestigt deze pittige tocht dat een gezonde
veertiger en (toen nog net geen) vijftiger, die verder weinig
tot niets aan sport doen, op een zwaar bepakte Orca zonder problemen
in de bergen kunnen fietsen. Met 25 kg bagage op elke fiets
reden we in 13 dagen van Girona naar Dax, een afstand van 800
km met een totale stijging van 12.000 m; soms klommen we 1500
m op één dag. Het klimmen
ging meestal redelijk ontspannen,
we hebben nooit hoeven te lopen.
Heel anders was onze ervaring met klimmen op de hellingen
van Zuid-Engeland. Hoewel de heuvels daar zelden boven de 300
à 400 meter uitkomen, zijn de wegen er abnormaal steil.
Ook langs de bewegwijzerde fietsroutes van het National Cycle
Network zijn hellingpercentages boven de 20% geen uitzondering!
Hoe men met zulke routes de conservatieve, aan hun auto verslaafde
Britten op de fiets wil krijgen, is mij een
raadsel. We begonnen daar wel te begrijpen waarom we werden
bestookt met vragen over onze ligfietsen: als je bij het klimmen
steeds moet afstappen, bukken en duwen om je fiets omhoog te
krijgen, bij het dalen zo hard moet remmen dat je je afvraagt
bij hoeveel trekkracht de remkabels kunnen breken en je tussen
de kilometerslange en metershoge heggen uitzicht noch tegenwind
hebt, wat is dan nog de meerwaarde van een
ligfiets?
Eén ding beviel niet aan Corries nieuwe Orca:
het schakelen met de Shimano Deore groep. Het hoogste en laagste
verzet was geen probleem, maar daartussen sloeg de ketting bij
het schakelen vaak één tandwiel over of
bleef juist op hetzelfde tandwiel hangen. Hoe strak of los we
de kabel van de achterderailleur ook spanden, het lukte niet
om probleemloos alle verzetten te doorlopen. Na
een extra servicebeurt, waarvoor de fiets door Optima bij ons
thuis werd opgehaald en teruggebracht, was het probleem nog
steeds niet goed verholpen.
Uiteindelijk heb ik na tips van het wereldfietser-
en ligfietserforum
de buitenkabel vervangen. Daarna pakte de ketting zonder morren
de juiste tandwielen. De nieuwe buitenkabel is een stuk dunner
dan de oude, die erg op een remkabel lijkt.
Ook over de Rapidfire hendels van Shimano was Corrie
niet te spreken. Schakelen met deze hendels kost meer tijd dan
met de gripshifts die op de Dingo zaten en
op mijn eigen Orca zitten, wat zeker in de bergen een groot
nadeel is. Na drie weken fietsen ging de hendel van de voorderailleur
ook steeds stroever lopen. Dat de binnenkabel al na 1000 km
gesmeerd moet worden, lijkt me onwaarschijnlijk. Inmiddels zijn
deze hendels ingeruild voor de vertrouwde gripshifts.
Voor het grootste nadeel van gripshifts, dat ze bij regen of
met zwetende handen zonder fietshandschoenen moeilijk te bedienen
zijn, heb ik een oplossing gevonden: simpelweg
de gripshifts intapen met ouderwets katoenen stuurlint en dat
af en toe vervangen. Het 'vaste' rubberhandvat naast
de gripshift heb ik op mijn eigen Orca vervangen door een foamgrip,
waar ik ook stuurlint omheengewikkeld heb. |
|
|
|
vorkbreuk
Helaas is begin april 2008 de voorvork van mijn Orca gebroken.
Dit was niet de vork die standaard door Optima geleverd
wordt, maar een exemplaar dat er in januari 2007 was opgezet
was door een monteur van de Ligfietswinkel Amsterdam.
Ik moest daar toen meer dan een maand op wachten.
Winkeleigenaar Gerhard Diddens liet mij weten dat de levering
van een nieuwe vork door Optima niet soepel liep. Eerst
kregen ze een vork voor een wiel van 24 inch (in plaats
van 26 inch), vervolgens verkeerde onderdelen. De monteur
heeft toen zelf een vork geregeld en gemonteerd om de
zaak te versnellen.
De kosten waren laag, maar ik vertrouwde erop dat ook
deze simpele vork een betrouwbaar, op vakkundige wijze
gemonteerd exemplaar was. Ik had mijn fiets immers niet
naar de fietsenmaker om de hoek, maar naar een ligfietsspecialist
gebracht.
Dit vertrouwen spatte als een zeepbel uit elkaar toen
ik opeens naast mijn gecrashte fiets op de weg lag. Mijn
eigen letsel was beperkt tot een gat in mijn knie, maar
mijn fiets bleek bij nadere inspectie niet meer te repareren.
Michael van der Meijden van Optima liet mij zien dat de
ronde opening in het frame waarin het balhoofdstel zat,
was uitgelubberd en van onderen ovaalvormig was geworden.
Overigens heeft hij mij verzekerd dat hij nog nooit een
gebroken Optimavoorvork heeft meegemaakt.
Ik vraag me af wat de meest waarschijnlijke oorzaak van
de vorkbreuk is. Op het moment dat de vork brak, was er
geen enkele aanleiding voor zo'n crash. Ook eerder heb
ik met deze fiets geen aanrijding of ernstige val meegemaakt.
Wel had ik de dag voor de crash een uur lang over de beruchte
Belgische kasseien gefietst, maar daar moet een vork beter
tegen kunnen dan de fietser zelf.
Nooit eerder is een reisfiets van mij in het harnas gesneuveld,
en dat met slechts 17.000 km op de teller! De frames van
mijn oude Gazelle Tour de France en Creafiets
gingen pas na 40 à 50 duizend km met pensioen. |
|
het
treurige einde van de blauwe Orca (april 2008) |
|
|
|
|
een nieuwe
lente, een nieuwe Orca
Door Optima werd ik snel geholpen. Een week na het 'total
loss' verklaren van de blauwe Orca kon ik de opvolger die
ik had besteld, een
parelwitte Orca, voor 1300 euro op komen halen.
De nieuwe Orca is anders gebouwd dan de oude. De ligfietsen
van Optima komen nu uit een nieuwe fabriek in Taiwan en worden
in IJmuiden afgebouwd. Opvallende verschillen tussen de oude
en nieuwe Orca zijn:
1) Een kortere framebuis;
2) De wielen staan 7 cm dichter bij elkaar;
3) Andere wielen (Shimano WH-M565);
4) Bagagedrager van aluminium i.p.v. staal;
5) Ander type ligkuip en kussen;
6) Ander type voorvork.
Ad
1 en 2) Dat de framebuis korter is en de wielen dichter bij
elkaar staan, maakt de Orca geschikter voor mensen met korte
benen. Zelf heb ik lange benen en moet ik de neuspijp ver
uit het frame laten steken. Tijdens het fietsen kom ik nu
niet meer met mijn hakken tegen de voorband. Wel lijkt het
rijgedrag van de nieuwe Orca een tikje nerveuzer geworden
t.o.v. de oude.
Ad 3) De Shimanowielen zien er high-tec uit, met ongebogen
spaken en nippels tegen de naaf in plaats van tegen de velg.
Wel heeft elk wiel slechts 24 spaken in plaats van het gebruikelijke
aantal van 36 of 32. Zullen deze wielen sterk genoeg zijn
voor een zwaar beladen fiets? Conventionele spaken breken
vaak op de plek waar ze met een bocht uit de naaf komen.
'De nieuwe spaken hebben geen bocht, dus zijn ze sterker',
moet men bij Shimano gedacht hebben. Om het aantal spaken
dan gelijk met een derde te verminderen, getuigt zeker van
lef. Maar zit je als vakantiefietser op zo'n experiment te
wachten? Het blijft een gok om een nieuw soort wielen, waarvan
in de praktijk nog aangetoond moet worden dat ze ook na jarenlang
intensief gebruik sterk genoeg blijven, te monteren op een
fiets die tegen een stootje moet kunnen. Bovendien zijn de
spaken voor dit soort wielen nog lang niet overal verkrijgbaar.
Kortom:
een interessante innovatie, maar wel riskant voor een trekkingfiets.
Ad 4) Zie gebroken
drager (2).
Ad 5) Het nieuwe kuipje met kussen is vergelijkbaar met dat
van de oude Orca. Wel is het Zeer Open Schuim vervangen door
een redelijk dikke laag Ventisit, waardoor het kussen harder
aanvoelt en beter ventileert. Zelf vind ik het een beetje
te hard en heb ik het Zeer Open Schuim van mijn vorige Orca
weer onder de Ventisitlaag in de hoes geschoven. Hierdoor
is het kussen een stuk zachter geworden, maar ook dikker en
krijg ik snel het gevoel dat ik er van af dreig te glijden.
Dit ga ik weer tegen door het kussentje zo ver mogelijk naar
voren, iets over de voorste rand van het zitkuipje heen, te
schuiven.
Ad 6) De voorvork laat veel minder
ruimte toe tussen band en spatbord dan de vork op Corries
Orca doet, zodat de nieuwe Orca eerder vast zal lopen in de
modder dan de oude. Stukjes grind die tijdens het fietsen
meeliften in de groeven van de Marathon XR band, hoor ik af
en toe tegen de binnenkant van het spatbord tikken. Een relatief
groot, snel en scherp steentje zou het spatbord op een kwade
dag open kunnen rijten. Om dit te voorkomen kun je het spatbord
verwijderen of een minder dikke band om het voorwiel leggen,
wat dan wel ten koste gaat van het rijcomfort.
gebroken drager (2)
Dat
de nieuwe Orca een paar kilo minder weegt dan de oude, is
een vooruitgang mits dat niet ten koste gaat van degelijkheid.
Helaas bleek de nieuwe aluminiumdrager, die een kilo lichter
is dan zijn stalen voorganger en met enige trots aan mij werd
gepresenteerd, niet sterk genoeg. Toen ik 1300 km had gefietst
en eind mei 2008 met de volbepakte fiets (circa 30 kilo bagage)
op het station van Arnhem vanuit een trein op het wat lager
gelegen perron stapte, begaf de drager het. Op 4 plekken bleek
deze te zijn gebroken!
Het leek ook te mooi om waar te kunnen zijn: een aluminium
drager met dezelfde buisdikte als zijn stalen voorganger die
net zo stevig zou zijn...
|
|
|
viervoudig
gebroken drager van een nieuwe Orca (mei 2008) |
|
Inmiddels
heb ik de degelijke stalen drager van mijn oude Orca op de nieuwe
Orca gezet. Helaas is deze drager nu niet meer leverbaar. Bij
Optima heeft men enigszins beduusd kennis genomen van mijn averij.
Ik kreeg te horen dat nog niet eerder een drager zo grondig
was gebroken als de mijne. De kapotte drager wordt naar Taiwan
gestuurd om te onderzoeken of er iets is misgegaan bij het productieproces.
Ook kreeg ik te horen dat overwogen wordt om weer een stalen
drager te laten maken en voor het aluminium exemplaar een bagagelimiet
te gaan geven.
De
productie van de stalen drager had natuurlijk nooit stopgezet
mogen worden voordat onomstotelijk was aangetoond dat de lichtgewicht
versie net zo goed was. Niet voor niets worden bagagedragers
van een topmerk als Tubus alleen van staal of titanium vervaardigd.
Sinds de averij met de allereerste drager (zie gebroken
drager 1) besef ik goed hoe belangrijk een onverwoestbare
drager is. Op een gewone fiets kun je altijd een drager van
een ander merk monteren, maar bij een ligfiets zit je vast aan
de keuze van de fabrikant. Voor fietsers die 20 à 30
kilo bagage meezeulen, maakt het ook niet zo veel uit of een
drager een kilo zwaarder is.
Overigens vind ik het erg slordig dat op de website van Optima
nu nog steeds te lezen is dat de Orca 'standaard geleverd
wordt met een stabiele stalen bagagedrager' en gesteld
wordt dat de Orca geschikt is voor 'extreme ligfietsvakanties'.
Met de nieuwe Orca light kun je vast nog wel met 15
kilo bagage duizenden kms over asfalt fietsen, maar in de 'Afrikaanse
savanne' (zie www.optima-cycles.nl/main/nl/modellen/11.html?Itemid=27)
zou je nu 1 à 2 keer per maand een nieuwe drager op moeten
laten sturen!
Voor tochten met veel bagage op wegen van wisselende kwaliteit
lijkt me - wat de Optimacollectie betreft - op dit moment alleen
de Condor goed genoeg, die nog steeds een robuuste drager heeft.
Maar dan moet je wel minstens 1.80 m lang zijn en met een onderstuur
willen fietsen.
schakelen
Verder had ik - net als Corrie een jaar eerder - schakelproblemen
met de Shimano Deore achterderailleur in combinatie met de voor
Shimano ontworpen gripshifts van Sram (Shimano zelf maakt geen
gripshifts meer, maar Sram levert voor Shimano achterderailleurs
wel de Attack shifts). De eerste dagen ging het nog goed, maar
na circa 500 km sloeg de ketting bij het schakelen vaak een
tandwiel over of bleef juist op hetzelfde tandwiel
hangen. Hoe los of strak ik de kabel van de achterderailleur
ook spande, het lukte niet om probleemloos alle verzetten te
doorlopen. Na een servicebeurt ging het weer
even goed, maar na een paar honderd kilometer was het weer mis.
Ook een nieuwe kabel verhielp het euvel niet.
Toen ik onlangs een nieuwe fiets (Santos Travelmaster) bestelde,
werd mij afgeraden om een Shimano achterderailleur met gripshifts
te combineren. "Dat werkt alleen goed op een nieuwe,
nog schone fiets. Zodra er een beetje vuil in het systeem komt,
gaat het haperen", werd me verteld door Robbert Rutgrink
van Santos. Dit verklaarde mijn slechte ervaring met de Shimano
derailleur! Dus nam ik een Sram derailleur, die wèl jarenlang
goed moet blijven werken met gripshifts.
Vervolgens heb ik ook voor mijn Orca het advies van Santos ter
harte genomen. Ik heb de Sram achterderailleur die ik nog over
had van mijn vorige Orca (en dus niet nieuw en niet schoon was)
op mijn nieuwe Orca gezet, gecombineerd met nieuwe gripshifts,
en het schakelt perfect. Wel vraag ik me nu af waarom men bij
Optima heeft gekozen voor een systeem waarvan men bij Santos
weet dat het niet goed werkt.
framebreuk
We hoopten dat we na alle ellende met mijn Orca's nu
weer eens zonder pech op vakantie konden. Groot was onze verbijstering
dan ook toen Corrie eind juni 2008 in Cornwall zomaar ineens
door haar frame zakte! Haar Orca was nog maar één
jaar oud en zij had er niet meer dan 4000 km op gereden! Naar
de oorzaak van deze pech kunnen we gissen. Aanrijdingen of ernstige
valpartijen hebben we nooit gehad. Bij kuilen, richels, drempels
en stoepranden reed Corrie nog voorzichtiger dan ik. En de som
van lichaamsgewicht en bepakking is bij ons niet meer dan circa
100 kg per persoon.
Wonder boven wonder reed Corrie juist op het moment van de crash
met lage snelheid over een parkeerplaatsje tussen 2 korte afdalingen
in, waar ze wilde stoppen om even op de kaart te kijken. Ze
kwam letterlijk zonder kleerscheuren op de grond terecht.
Voor mij was het een haast surrealistische déja vu om
ditmaal Corrie, met de schrik nog in haar ogen, naast een ingestorte
Orca op de grond te zien zitten, nog geen drie maanden na mijn
eigen Orcacrash. Shit keeps happening... |
|
het
treurige einde van de zwarte Orca (juni 2008) |
Optima
heeft aangeboden om het frame te vervangen. Corrie wilde geen
nieuw frame, aangezien ze niet meer op een ligfiets wilde fietsen.
Na enkele weken heen en weer gemaild te hebben, heeft Optima
de kapotte fiets uiteindelijk voor een redelijk bedrag teruggekocht.
Overigens viel het mij op dat de link naar onze ligfietservaringen
die enkele jaren op de website van Ligfietscentrum Brielle had
gestaan, direct na mijn melding van Corries framebreuk werd
verwijderd...
enkele reacties op het wereldfietserforum
De volgende discussie is een onderdeel van
het topic 'Waarom rijdt niet iedereen op een ligfiets',
zie www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=5955&start=80.
keesswart |
Geplaatst:
Wo 20 Aug, 2008 16:32 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 24 Jul, 2005 16:48
Berichten: 275
Woonplaats: Leiden
|
Helaas
is het uit met onze liefde voor de ligfiets. Het kan een
comfortabele en relaxte manier van fietsen zijn, maar dan
moeten de fietsen wel heel blijven. De laatste maanden hebben
we echter zoveel ernstige averij ondervonden, dat we met
deze fietsen niet meer op reis durven te gaan.
De fabrikant heeft de brokstukken van Corries één
jaar oude fiets, die spontaan in tweeën is gebroken,
voor driekwart van het aankoopbedrag teruggekocht, maar
blijft wel stug volhouden dat deze fietsen geschikt zijn
voor lange reizen met veel bagage. Ik laat het eindoordeel
graag over aan de fietstechneuten onder ons. Lees hier het
hele verhaal, compleet met foto’s die niet zouden
misstaan in Martens Oops!-galerie (www.m-gineering.nl/oops.htm).
|
|
|
m-gineering |
Geplaatst:
Wo 20 Aug, 2008 18:06 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Ma 20 Sep, 2004 15:11
Berichten: 2643
Woonplaats: Kiel Windeweer
|
zonder
die klont in de buitenbocht voor het onderstuur was ie vast
heel gebleven
_________________
/Marten
|
|
|
Bob&Marguérite |
Geplaatst:
Wo 20 Aug, 2008 20:02 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Vr 07 Jul, 2006 13:27
Berichten: 423
Woonplaats: Limland
|
keesswart
schreef:
Helaas is het uit met onze liefde voor de ligfiets. |
Na het relaas van alle ellende snap ik je reactie en begrijp
dat jullie er een streep onder zetten.
Ik ben na diverse ontmoetingen, gesprekken met ligfietsers
en bewondering van hun ligfietsen niet overtuigd, dat je
geen wereldfietser kun zijn op een ligfiets en/of deze fietsen
niet geschikt zijn om met plezier een reis waar dan ook
te maken. Iedere hobby heeft z'n beperkingen.
Daarbij
stel ik wel dat je ons niet op zo'n fiets zult tegen komen.
Wij hebben er helemaal niets mee en rijden liever op onze
Kogaatjes, waarvan anderen weer stellen dat je beter merk
X kunt rijden.
Ik
hoop en gun jullie wel, dat je het fietsplezier in eventueel
een ander type terug zult vinden, er zijn zoveel mogelijkheden.
groet Bob
|
|
|
keesswart |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 11:27 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 24 Jul, 2005 16:48
Berichten: 275
Woonplaats: Leiden
|
Natuurlijk kun je wereldfietser zijn op een ligfiets. We
hebben er zelf ook vier jaar lang zonder al te grote problemen
op gereden. Wel ben ik er inmiddels van overtuigd dat de
kans op pech die ter plekke niet te verhelpen is, bij een
ligfiets beduidend groter is. Tot voor kort hoopte ik dat
een ligfietsfabrikant daarom ruime veiligheidsmarges in
acht zouden nemen bij het bouwen van fietsen die verkocht
worden aan en bedoeld zijn voor wereldfietsers. Inmiddels
weet ik beter.
Ik denk dat het aantal ligwereldfietsers simpelweg te klein
is om een interessante doelgroep te zijn voor fabrikanten.
Als de fietsen, zoals bij ons het geval was, onacceptabele
gebreken blijken te hebben, zegt de fabrikant dat dit slechts
bij een verwaarloosbaar klein aantal fietsen voorkomt. De
vraag is of dit aantal ook verwaarloosbaar is als je alleen
de fietsen meetelt die gebruikt worden om jaarlijks duizenden
kms met veel bagage af te leggen. |
|
|
eric190173 |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 12:26 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 10 Nov, 2002 20:22
Berichten: 283
Woonplaats: Peize
|
Als degelijkheid hét probleem is bij 'wereldligfietsen'
dan lijkt mij dat, als je met de gewenste dimensies bij
een goede framebouwer komt, dat probleem op te lossen moet
zijn...
Of is het meer inherent aan het feit dat ligfietsen van
die langgerekte frames zijn dat ze in zichzelf zwak zijn?
|
|
|
Leon |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 13:28 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Vr 28 Feb, 2003 16:38
Berichten: 3289
Woonplaats: Maastricht
|
Ik
denk dat het komt doordat de vele verschillende ontwerpen
van ligfietsen lang niet zo uitgeëvolueerd zijn als
de frames van bukfietsen.
Als je je bemoeit met het ontwerpen van een frame zoals
ik dat met mijn maatfiets heb gedaan kom je er achter hoeveel
lu***ige maar invloedrijke complicaties zich daarbij voor
kunnen doen. En dan ging het nog om een gewone reisfiets,
kun je nagaan wat je allemaal tegenkomt als je een ligreisfiets
ontwerpt! |
|
|
eric190173 |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 14:23 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 10 Nov, 2002 20:22
Berichten: 283
Woonplaats: Peize
|
Zalig
zij die onwetend zijn......... |
|
|
keesswart |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 14:45 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 24 Jul, 2005 16:48
Berichten: 275
Woonplaats: Leiden
|
Leon
schreef:
Ik denk dat het komt doordat de vele verschillende
ontwerpen van ligfietsen lang niet zo uitgeëvolueerd
zijn als de frames van bukfietsen. |
Toch rijden er stokoude ligfietsen rond die nog lang niet
rijp voor de schroothoop zijn. Ze waren echter te zwaar
en te traag voor een grote groep ligfietsers. En vaak waren
het geen beauties om te zien. Dus worden ze niet meer gebouwd.
Licht, snel en gelikt verkoopt beter, dus evolueert de ligfiets
in de richting van een comfortabele racefiets.
Aan de ene kant zijn er heel weinig wereld/vakantiefietsers
die voor een ligfiets kiezen (ik vermoed hooguit een paar
honderd). Aan de andere kant zijn er alleen al in Nederland
minstens 6 ligfietsfabrikanten die ieder voor zich weer
verschillende soorten ligfietsen bouwen. Deel het aantal
ligfietsen dat jaarlijks aan wereldfietsers verkocht kan
worden door 6 en je begrijpt dat wij voor een ligfietsfabrikant
geen groep zijn waar veel aan te verdienen valt.
|
|
|
cycle
maniac |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 15:23 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Za 30 Sep, 2006 16:28
Berichten: 220
Woonplaats: Molens- en Tulpenland
|
De
Rainbow Lyra (crmo staal) lijkt me toch wel geschikt. Deze
Frank Cornet is ermee naar Santiago de Compostella gefietsd.
De Optima Condor (RVS-staal) zie ik ook vaak genoemd als
vakantie-ligger. Deze Edvard gaat er de Tour d'Afrique mee
fietsen. De Condor is natuurlijk wel een vrij hoge fiets.
Heb
zelf geen ervaring met ligfiets-vakanties. Verder weet
ik wel dat ligfietsen (voor woon-werk-verkeer) super comfortabel
fietsen is. Een helling opfietsen (zoals in de duinen
bij Bergen aan Zee) is te doen. Maar ik kan me goed voorstellen
dat over lange of steile hellingen dat ik m'n balans kan
verliezen. Wat betreft heb ik zo m'n twijfels om (weer)
te investeren in 'n ligfiets.
Nog
een toevoeging: M'n Optima Orca heb ik destijds weg gedaan,
omdat ik me onzeker in het stadsverkeer voelde. Maar ja,
dat comfort, dat mis ik toch echt wel.
|
|
|
keesswart |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 16:29 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 24 Jul, 2005 16:48
Berichten: 275
Woonplaats: Leiden
|
Cycle
Maniac schreef:
De Rainbow Lyra (crmo staal) lijkt me toch wel
geschikt. Deze Frank Cornet is ermee naar Santiago
de Compostella gefietsd.
De Optima Condor (RVS-staal) zie ik ook vaak genoemd
als vakantie-ligger. Deze Edvard gaat er de Tour d'Afrique
mee fietsen. De Condor is natuurlijk wel een vrij
hoge fiets. |
De Rainbow Lyra is alleen een optie als je lichtbepakt bent,
want de drager mag niet meer dan 20 kg hebben. (De drager
van mijn Optima Orca, waarvoor geen gewichtsbeperking werd
gegeven, begaf het al na 1300 km.)
De Optima Condor lijkt me een degelijke fiets (hoewel daar
ook al een aluminium lightversie van bestaat, maar de drager
wordt gegarandeerd tot 50 kg), maar dan zit je wel vast
aan een onderstuur. Bovendien is de Condor alleen geschikt
voor mensen die langer zijn dan 1.80 m.
Misschien is de Nazca Pioneer nog een optie. Maar weet iemand
hoeveel kilo bagage daarop kan en of de drager geschikt
is voor normale fietstassen?
Verder zijn er haast geen stalen ligfietsen meer met 26
inch wielen; en fietsen met een klein voorwiel zijn niet
handig, zeker niet voor mensen met lange benen. |
|
|
luddo |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 17:40 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Za 21 Aug, 2004 15:34
Berichten: 216
Woonplaats: Utrecht
|
keesswart
schreef:
Helaas is het uit met onze liefde voor de ligfiets.
Het kan een comfortabele en relaxte manier van fietsen
zijn, maar dan moeten de fietsen wel heel blijven.
De laatste maanden hebben we echter zoveel ernstige
averij ondervonden, dat we met deze fietsen niet meer
op reis durven te gaan. |
Inderdaad bizar dat het frame zo afbreekt en jammer dat
je vertrouwen in de ligfiets als vakantiefiets is geschaad.
Dit
zou ook zomaar met een gewone fiets kunnen gebeuren. Ik
zelf fiets nu in het buitenland vaak ook met mijn randonneur
omdat ik mijn ligfiets Baron niet mee wil nemen in het
vliegtuig.
Het
is jammer om nu meteen de ligfiets te demoniseren.
|
|
|
cycle
maniac |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 19:11 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Za 30 Sep, 2006 16:28
Berichten: 220
Woonplaats: Molens- en Tulpenland
|
keesswart
schreef:
De Rainbow Lyra is alleen een optie als je lichtbepakt
bent, want de drager mag niet meer dan 20 kg hebben.
(De drager van mijn Optima Orca, waarvoor geen gewichtsbeperking
werd gegeven, begaf het al na 1300 km.) |
Rainbow heeft mij verteld, dat ze de bagagedrager iets kunnen
verstevigen. Zag er laatst ook een foto van op marktplaats
staan. Maar die advertentie staat er niet meer, zie ik nu.
Je kunt met de Lyra wel veel meer meenemen, als je banaantassen
meeneemt. Alhoewel die niet zo mooi waterdicht 'schijnen'
te zijn. Vraag me nog steeds af waarom de banaantassen niet
van regenhoezen worden voorzien. |
|
|
eindgebruiker |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 21:53 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 04 Aug, 2002 21:58
Berichten: 230
Woonplaats: Amsterdam
|
m-gineering
schreef:
zonder die klont in de buitenbocht voor het onderstuur
was ie vast heel gebleven |
Marten, fout in de las of fout in het ontwerp? |
|
|
m-gineering |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 22:07 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Ma 20 Sep, 2004 15:11
Berichten: 2644
Woonplaats: Kiel Windeweer
|
kan
ik zo niet zeggen. Zonder die klont was de buis twee keer
zo sterk geweest, maar soms moet je wat
Kan best zijn dat de constructie desondanks lang genoeg
mee kan gaan als de buis of de bocht of de las of de wamtebehandeling
beter was geweest.
_________________
/Marten |
|
|
eindgebruiker |
Geplaatst:
Do 21 Aug, 2008 22:36 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 04 Aug, 2002 21:58
Berichten: 230
Woonplaats: Amsterdam
|
Oeps,
breuk op exact
dezelfde plek.
Kees,
wat ze ook beweren bij Optima: een goeie drager is niet
van alu.
Gaele
(nog steeds blij met z'n RVS Condor met stalen drager)
|
|
|
keesswart |
Geplaatst:
Vr 22 Aug, 2008 10:09 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 24 Jul, 2005 16:48
Berichten: 275
Woonplaats: Leiden
|
m-gineering
schreef:
eindgebruiker
schreef:
m-gineering
schreef:
zonder die klont in de buitenbocht
voor het onderstuur was ie vast heel gebleven |
Marten, fout in de las of fout
in het ontwerp? |
kan ik zo niet zeggen. Zonder die klont was
de buis twee keer zo sterk geweest, maar soms moet
je wat. Kan best zijn dat de constructie desondanks
lang genoeg mee kan gaan als de buis of de bocht
of de las of de wamtebehandeling beter was geweest.
|
Een medewerker van Optima die ik gesproken heb, vermoedt
dat de warmtebehandeling niet in orde is geweest. Hij vertelde
mij dat er meer Orcaframes gescheurd waren. Hij dacht dat
dit tot nu toe alleen bij fietsen met een onderstuur was
voorgekomen. Als deze fietsen omvielen, knalde het onderstuur
soms zo hard tegen het frame aan, dat dit ging scheuren.
Corries fiets had echter een bovenstuur en is nooit omgevallen
voordat het frame het begaf. Haar fiets is ook zeker niet
de eerste Orca met een bovenstuur die op deze wijze gecrasht
is (zie het verhaal van Peter Overduin: www.ligfiets.net/fietsen/type.php3?id=69).
Sinds 2007 heeft de Orca een kortere framebuis. Ook worden
de fietsen van Optima tegenwoordig in een nieuwe fabriek
in Taiwan gemaakt. Volgens de baas van Optima zijn er van
deze nieuwe generatie Orca's nog geen frames gesneuveld.
Hopelijk hebben ze in Taiwan meer kaas gegeten van 'Zen
and the Art of Frame Building' en hoeft mijn nieuwste Orca,
die ik in april nog heb gekocht, niet te eindigen op de
'Boulevard of Broken Bikes'.
Maar 'wereldfietsen' doe ik voortaan liever op mijn nieuwe
Santos... |
|
|
keesswart |
Geplaatst:
Vr 22 Aug, 2008 11:22 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 24 Jul, 2005 16:48
Berichten: 275
Woonplaats: Leiden
|
eindgebruiker
schreef:
Oeps, breuk op exact
dezelfde plek.
Kees,
wat ze ook beweren bij Optima: een goeie drager
is niet van alu.
Gaele
(nog steeds blij met z'n RVS Condor met stalen drager)
|
De drager van de Condor (die ook op de Dragon en de Dingo
zit) is heel robuust. En met met de stalen drager die tot
2007 op de Orca zat (en ook past op de Dolphin, Lynxx en
Rhino), was ook niets mis, behalve dat deze een gewicht
van 2 kg had.
Toen ik in april mijn nieuwste Orca kwam ophalen, vertelde
de baas van Optima dat deze fiets wel 4 kilo lichter zou
zijn dan mijn oude Orca. Toen ik hem thuis op de weegschaal
zette, bleek de nieuwe Orca (met dezelfde zware banden,
spatborden, lowriders, spiegeltje, bel etc als op de oude
Orca hadden gezeten) maar 1 kilo lichter te zijn: 19 kg
i.p.v. 20 kg. Exact het verschil in gewicht tussen de oude
stalen en de nieuwe aluminium drager! De alu-drager werd
enkele weken later 'gevierendeeld' terwijl ik uit een trein
stapte (op het station van Arnhem; daarvoor had de drager
wel het uitstappen op een aantal Duitse stations overleefd,
waar de perrons nog lager zijn).
De Condor laat zien dat men bij Optima echt wel weet hoe
je een sterke drager kunt bouwen. Bij de Orca nieuwe stijl
moet Optima bewust voor licht gewicht hebben gekozen ten
koste van degelijkheid.
In juni mailde Optima mij: "Je ervaring met de aluminium
drager nemen we mee in de ontwikkeling van een Cr-Mo stalen
exemplaar."
Hadden ze de alu-drager van tevoren goed getest, dan hadden
ze kunnen weten dat deze niet zwaar belast kan worden. Als
wereldfietser verwacht je materialen en onderdelen waarvan
de degelijkheid bewezen is en wil je geen proefkonijn zijn
voor riskante vernieuwingen. |
|
|
Haike |
Geplaatst:
Vr 22 Aug, 2008 14:22 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Ma 06 Feb, 2006 21:08
Berichten: 1780
Woonplaats: Amsterdam
|
Wat
is het voordeel/nadeel van onder of bovenstuur op een ligfiets?
_________________
Groet, Haike
|
|
|
keesswart |
Geplaatst:
Vr 22 Aug, 2008 14:22 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 24 Jul, 2005 16:48
Berichten: 275
Woonplaats: Leiden
|
Voordelen
onderstuur:
# Meest ontspannen houding; je handen rusten op het stuur,
op armen, schouders en polsen wordt geen kracht uitgeoefend.
# Mooiste uitzicht: je kijkt niet tegen stuur en kabels
aan.
# In geval van nood spring je onbelemmerd van de fiets af.
# Tijdens een noodstop kun je niet met je kruis tegen het
stuur aanknallen.
Voordelen bovenstuur:
# Met een klapstuur kun je makkelijker en sneller opstappen
(maar nog altijd minder snel dan op een gewone fiets).
# Het voelt vertrouwder voor beginnende ligfietsers.
# Je hoeft minder te bukken als je de fiets lopend vervoert.
# Meer ruimte voor en beter zicht op fietscomputer, gps
etc.
# Iets minder luchtweerstand (maar met fietstassen gaat
dat vast niet meer op).
# Minder kwetsbaar bij vallen.
# Past zonder te demonteren in fietsdoos.
# Kleinere draaicirkel (maar nog altijd groter dan bij
een gewone fiets).
# Op smalle paden heb je veel minder last van brandnetels
en ander struikgewas dat tegen je handen aankomt.
# Alle schakelsystemen zijn te monteren.
# Mogelijkheid voor het bevestigen van een camerastatiefkop.
|
|
|
Haike |
Geplaatst:
Vr 22 Aug, 2008 14:55 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Ma 06 Feb, 2006 21:08
Berichten: 1780
Woonplaats: Amsterdam
|
OK,
Dank
je wel Kees.
_________________
Groet, Haike
|
|
|
Bob&Marguérite |
Geplaatst:
Vr 22 Aug, 2008 16:44 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Vr 07 Jul, 2006 13:27
Berichten: 423
Woonplaats: Limland
|
Nu
we toch de ligfiets aan het 'determineren'
zijn, vroeg ik me e.e.a. af bij de foto's van bedoelde framebreuk.
Bij een normaal frame wordt stijfheid mede bepaald door
het kader/model.
Ik
zie een gebogen liggende buis -vond de wanddikte wat dun-
bij de Orca ligfiets, dat is als het ware het frame:
- voor de breuk wordt de buis door bevestiging zadel/het
lichaamsgewicht naar beneden gedrukt - kracht omlaag.
- terwijl achter de breuk de buis naar boven wordt 'geschopt'
door een vering van de achtervork - kracht omhoog.
Dan zie ik dat de buis doorboord is net achter de breuk,
maar vraag me af waarvoor? (voor meerdere uitvoeringen/modellen
in gebruik?)
Dan
begin ik me inderdaad af te vragen hoelang houdt dat alles
het uit. In het geval van Kees weten we dat nu.
Kan me toch niet voorstellen dat een fabrikant geen berekeningen
maakt, dus zal ik het niet goed begrepen hebben..................
|
|
|
zwartekees |
Geplaatst:
Za 23 Aug, 2008 20:58 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Ma 31 Jul, 2006 07:31
Berichten: 93
Woonplaats: noord holland
|
#
In geval van nood spring je onbelemmerd van de fiets af.
Beste Kees ik hoop voor jou dat dit niet voorkomt maar
toch zou ik je graag een keer zien springen lijkt me erg
moeilijk in een liggende houding.
|
|
|
eindgebruiker |
Geplaatst:
Ma 25 Aug, 2008 13:01 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 04 Aug, 2002 21:58
Berichten: 230
Woonplaats: Amsterdam
|
Bob&Marguérite
schreef:
Dan zie ik dat de buis doorboord is net achter
de breuk, maar vraag me af waarvoor? (voor meerdere
uitvoeringen/modellen in gebruik?) |
Er is ook een Orca onderstuur. De as waar het stuur op draait
gaat door dat gat.
Het zal toch niet zo zijn dat die plek net het zwaarst
belaste punt van het hele frame is?
|
|
|
keesswart |
Geplaatst:
Di 26 Aug, 2008 14:29 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Zo 24 Jul, 2005 16:48
Berichten: 275
Woonplaats: Leiden
|
Ik
vrees van wel. En dit zou wel eens de achillespees van
de Orca kunnen zijn.
Bekijk voor de aardigheid het verschil hierin tussen een
Orca (met onderstuur) en een Condor: bij de laatste zit
het onderstuur mijlenver van de bocht in het frame.
|
|
Orca |
|
|
|
|
|
Condor |
|
|
|
Marco
Meijerink |
Geplaatst:
Di 26 Aug, 2008 14:55 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Di 21 Mei, 2002 12:16
Berichten: 1322
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel
|
Ongeveer
15(?) jaar geleden zag ik op de Fietsvakantiebeurs (toen
nog in de beurs van Berlage) een ligfiets tentoon gesteld
staan waarmee iemand door de Sahara was gecrossed. Grote
watertanken aan de zijkant en een lekker dik frame. Geen
idee welk merk de ligfiets was. Het verbaasd me wel dat
een ligfiets makkelijk zou breken. Technisch moet het geen
probleem zijn om een goede wereldligfiets te maken. Maar
goed, de markt moet er inderdaad wel voor zijn. |
|
|
Leon |
Geplaatst:
Di 26 Aug, 2008 16:16 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Vr 28 Feb, 2003 16:38
Berichten: 3291
Woonplaats: Maastricht
|
Het
lijkt me inmiddels duidelijk dat de fabrikant hier de zaak
verkeerd heeft ingeschat. Anders had hij
* ofwel een dikkere buis toegepast,
* ofwel de zaak plaatselijk versterkt,
* ofwel de aanlasnok niet aangelast, maar een soort klemconstructie
verzonnen,
* ofwel een strenge kwaliteitscontrole toegepast,
* ofwel een limiet gesteld aan het gebruik van de fiets.
Al deze methoden hebben nadelen, maar fietsen die kapot
terugkomen zijn natuurlijk ook voor een fabrikant heel vervelend.
|
|
|
macdavid |
Geplaatst:
Di 02 Sep, 2008 22:05 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Wo 23 Mei, 2007 21:13
Berichten: 62
|
heb
ergens nog een foto van framebreuk op dezelfde plaats
ik vind die niet zo direct terug
ook bij een ander model van de fabrikant waren er problemen
|
|
|
Haike |
Geplaatst:
Di 02 Sep, 2008 22:05 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Ma 06 Feb, 2006 21:08
Berichten: 1780
Woonplaats: Amsterdam
|
Welk
ander model was dat?
_________________
Groet, Haike |
|
|
macdavid |
Geplaatst:
Di 02 Sep, 2008 22:55 |
Forum
Lid
Geregistreerd: Wo 23 Mei, 2007 21:13
Berichten: 62
|
baron
/ ongeveerd > probl achteraan
huidige baron's = ok
|
Verder
op 'bukfietsen'
Een week na het overlijden van Corries Orca zijn we andere fietsen
gaan kopen. We zochten fietsen die speciaal zijn ontworpen voor
zware tochten met veel bagage en al jarenlang in de praktijk
worden getest. Bij een vakantiefietsenwinkel
in Amsterdam hebben we enkele fietsen uitgeprobeerd. Uiteindelijk
koos Corrie voor een aluminium Snel Sahara en ik voor een stalen
Santos Travelmaster, beide met 26 inch wielen. Omdat we snel
nieuwe fietsen nodig hadden, hebben we niet het halve land afgezocht
naar de best mogelijke fietsen. Misschien hadden we dan wel
gekozen voor Avaghon van Recycle (Wageningen), een M-gineering
(Kiel Windeweer), Vittorio (Heerhugowaard) of een Roadmaster
van Van Herwerden (Voorburg).
Mijn fiets werd binnen vier weken geleverd. Helaas moest Corrie
wat langer wachten op de hare (de verfspuiter was op vakantie),
waardoor ze noodgedwongen de fiets moest gebruiken waar ze voor
onze ligfietsepisode op gereden had. Oude ongemakken als zadelpijn,
tintelende vingers en vermoeide armen kwamen weer terug.
Net als destijds bij de ligfietsen, moesten we wennen aan onze
nieuwe fietsen. Na
wekenlang experimenteren vond ik een goede afstelling van mijn
stuur, terwijl mijn zadelpijn is verdwenen sinds ik het oude
leren zadel van mijn voormalige randonneur gebruik. Corrie bleek
baat te hebben bij een vlinderstuur en wist een tijdlang haar
zadelpijn te overwinnen met een zadeldekje van Tempur:
het ziet er weliswaar suf uit, maar het werkte in eerste instantie
zo goed dat ze zelfs zonder fietsbroek ging rijden. Lang duurde
de vreugde echter niet; bij de start van het nieuwe fietsseizoen
was Corries zadelpijn weer helemaal terug, ook met het Tempurdekje.
Uiteindelijk bevalt haar de combinatie fietsbroek met leren
Brooks zadel en een Thudbuster zadelpen het best, al duurde
het wel enkele weken voordat het zadel goed was ingereden.
Het opnieuw vinden van een comfortabele manier van fietsen kostte
dus even tijd, maar met andere verschillen t.o.v. ligfietsen
hadden we geen moeite. Klimmen ging opeens een stuk sneller,
net als op- en afstappen. Dat we nu wel langer over een afdaling
doen, is niet echt een probleem, al voelt een snelheid van 50
km/u op een 'bukfiets' instabieler dan 70 km/uur op een ligfiets.
Fietsen in het stadsverkeer en het nemen van scherpe bochten
gaat echt veel beter. Wat we ook niet missen, zijn alle op-
en aanmerkingen die we over onze ligfietsen kregen. Alleen bij
fikse tegenwind verlang ik nog wel eens naar mijn Orca.
handige
links
alles
over ligfietsen: www.ligfiets.net
en http://ligfiets.startpagina.nl
over fietsen in het algemeen: www.fietsersbond.nl
de sites voor wereldfietsers: www.wereldfietser.nl
en www.vakantiefietser.be
en voor fietsroutes in Europa: www.europafietsers.nl,
www.recreatief-fietsen.nl
en http://fietsvakantie.pagina.nl
een uitstekende site over fietstechniek: www.m-gineering.nl
en over zeldzame onderdelen: www.sheldonbrown.com/harris/index.html#articles |
|
Bijgewerkt
tot juli 2010. |
|