Pinkstertocht 2019
 
Donderdag 6 juni. Op het station van Maastricht loopt de lange volle trein uit het noorden leeg, waarin ook enkele wereldfietsers blijken te hebben gezeten. Met Gaele en Gerard maak ik een ommetje via de Sint Pietersberg

Limburg is langgerekt. Vrijdag 7 juni staat er meer dan 90 km op het program en dan zijn we nog niet verder dan Roermond. 's Ochtends om 9:15 rij ik naar de uitgang van camping De Bosrand. Haast iedereen blijkt dan al te zijn vertrokken, maar Willem en Gaele hebben even gewacht. We drinken koffie in Maastricht en fietsen verder noordwaarts langs de Grensmaas

Tussen Kotem en Maasmechelen is een gedenkplek voor de Dodendraad, een vroege variant op het IJzeren Gordijn, waar tijdens de Eerste Wereldoorlog honderden mensen zijn geëlektrocuteerd.
(Ietsje verder, bij het Belgische Vucht, worden we bij een ander monument even herinnerd aan de Tweede Wereldoorlog. Hier maakte een Duits vliegtuig in de winter van 1940 een noodlanding in een weiland, met aan boord een blauwdruk van de aanvalsplannen op Nederland en België, die enkele maanden later uitgevoerd zouden worden)

Na Maaseik gaan we met een pontje de Maas over en fietsen we verder langs de oostoever. Bij het vestingstadje Stevensweert wakkert de wind aan en trekt de lucht dicht. Volgens de buienradar komt er noodweer onze kant op

Gelukkig volgt het noodweer een iets andere koers dan de buienradar voorspeld had. Er vallen slechts wat spetters terwijl we comfortabel bivakkeren in een ruime stal bij de camping
Zaterdag 8 juni fietsen we in een wisselend gezelschap 80 km langs de Belgische grens met de wind vaak tegen. Ook op deze route stuiten we af en toe op replica's van stukjes Dodendraad

Zondag 9 juni fietsen we na een vergeefse bezoekpoging aan de Achelse Kluis verder aan de Belgische kant van de grens. (Ook anno 2019 is Pinksteren voor een bierabdij dus echt wat anders dan een dag met extra omzet.)
Na enkele kilometers wordt de groene horizon abrupt doorbroken door iets wat op een loods of fabriek lijkt. Dichterbij blijkt het een moderne koeienstal te zijn. Er staat een informatiebord, dat helaas niet uitlegt waarom de koeien op deze mooie lentedag niet buiten in de wei lopen, of waarom het enorme dak niet benut is voor zonnepanelen (zoals wel gebeurt bij de al net zo industriëel uitziende, maar zelfs door Wakker Dier geprezen kippenstal van Kipster). Het infobord doet vermoeden dat de insteek van dit bedrijf traditioneel is, ondanks het moderne uiterlijk.
Een krasse vrouw van in de tachtig ziet ons staan en vertelt spontaan hoe ze hier met haar inmiddels overleden man rond 1950 zijn begonnen als keuterboeren. Zij lijkt me niet de juiste persoon om nu mijn vragen over koeien, energiebeheer of mesthuishouding te beantwoorden, al zou ze het misschien graag doen. Er moet vandaag echter ook nog 90 km gefietst worden. En ik heb trek in koffie. Naar de antwoorden op mijn vragen wordt overigens al druk gezocht door sommige journalisten, zoals hier

 
Koffie gaan we voorlopig niet vinden, wel een fraaie Verkeerde Lieve Heer in het bos. We komen andere wereldfietsers tegen die nu maar zelf koffie zijn gaan zetten, maar ik verlang inmiddels ook naar een lekker stuk taart. Met z'n vieren verlaten we de geplande route en koersen we naar Lommel, waar vandaag hopelijk een bakker open is
In de buitenwijken van Lommel draaien de cementmolens overuren om vóór de geplande betonstop in Vlaanderen nog zoveel mogelijk open ruimte vol te zetten met nieuwe huizen. Ook lijkt iedereen hier mee te dingen naar een prominente plek op de website Ugly Belgian Houses. Iemand heeft zelfs zijn uiterste best gedaan om woning en auto perfect te laten matchen
 
En dan is er na 34 km eindelijk koffie bij de bakker in Lommel!
We fietsen terug naar de grens en nemen om drie uur afscheid van Jos en Barbera, die besloten hebben om weer naar huis te gaan. Voor Willem en mij is het dan nog 48 km naar de camping via de mooie route die Bert heeft uitgestippeld. Dat betekent dat we voor vandaag nog maar net over de helft zouden zijn. Dus doen we wat Bert ook wel eens deed, toen hij nog geen e-bike had: we maken de route wat korter
In de Brabantse bossen wordt flink gekapt. Sommige stammen zijn bijna zo dik als de wielen van mijn fiets
We passeren de Reuselse Kei. Een heuse zwerfkei, maar deze is niet, zoals in het noorden en oosten van Nederland, tijdens de Saale IJstijd door het landijs uit Scandinavië hierheen gerold. Dit landijs heeft Brabant namelijk nooit bereikt. Deze kei is waarschijnlijk vanuit het zuiden door kruiend ijs in de Maas, toen die nog door de Kempen stroomde, hierheen gebracht
Dan komen we bij het Kanaal Dessel-Turnhout-Schoten. Na enkele kilometers is het jaagpad afgezet. De route die Bert had uitgezet, verlaat daarom het kanaal weer, maar wij negeren de afsluiting en blijven over het jaagpad fietsen, wat enkele kilometers korter is
Bij Ravels is vandaag een toertocht van oude trekkers geweest. We stappen even af om de oldtimers te bekijken
 
De laatste kilometers naar Baarle-Nassau gaan over het Belse Lijntje ten noorden van Turnhout. Daar klimmen we nog even op een uitkijkpost, waar we een heuse torenhengelaar aantreffen
Maandag 10 juni fietsen we eerst langs de Witte Kei, die al sinds 1251 de plek markeert waar de grenzen van Merksplas, Hoogstraten en Baarle-Hertog samenkomen
We drinken koffie in de Wortel Kolonie, waar, net als in het Drentse Veenhuizen, landlopers werden opgesloten. Pas in 1993 werd in België de wet op de landloperij afgeschaft. Sindsdien zijn enkele 'oud-landlopers' er blijven wonen. Zouden uitgerangeerde wereldfietsers er ook welkom zijn?
 
Met Gaele en Roald volg ik het fietspad langs het riviertje de Mark tot Breda, waarvandaan we op verschillende manieren terug naar huis gaan
 
Op deze site staan ook fotoverslagen van eerdere wereldfietsertochten, zoals Paastocht 2007, Achterhoektocht 2015, Huttentocht 2015, Hemelvaarttocht 2016, Pinkstertocht 2016, Huttentocht 2016, Hemelvaarttocht 2017 en Huttentocht 2018.