De regenboog hieronder kon ontstaan dankzij de nevel bij een waterval en is alleen zichtbaar met de zon in de rug. In dit geval vanaf een hoog standpunt. Later op de dag zal dit veranderen door het klimmen en draaien van de zon (Alpentocht, 2016).
 
 
Het Vliegende-Hollander-effect hieronder wordt veroorzaakt door mist, die boven het koude water hangt. Op de oever is de mist al opgetrokken. Even later zou ook het zicht boven het water beter worden en het schip niet langer boven het water lijken te zweven; en een half uur eerder was de mist nog te dik geweest om vanaf de oever iets van het schip te kunnen zien.
 
 
Hieronder nog zo'n voorbeeld van verandering van lucht en licht. Voor deze foto heb ik een half uur in een graanveld rondgehangen. Aanvankelijk om een eenzame klaproos te portretteren (zie onder standpunt). Terwijl ik daarmee bezig was, was een fikse stapelwolk hard op weg om tot een pittige donderbui uit te groeien. Als fietser ben je dan geneigd snel een veilige schuilplek te zoeken, als fotograaf wacht je net zo lang tot het allerlaatste zonlicht nog over het graan strijkt, terwijl de eerste spetters al uit de wolk vallen (Groene Weg bij Pettoncourt, 2007).
 
 
Harde tegenwind en een steile klim zorgen hieronder voor een beeld met een optimaal zwoeggehalte. Iets eerder liep de route niet pal tegen de wind in en iets later werd het minder steil.
 


Vakantiefietsers passeren een groepje wandelende moeders. Om het contrast tussen de twee culturen vast te leggen, moet je hier als fotograaf op de juiste plek staan en snel handelen (Twente, 2015).
 


Soms moet je gewoon geluk hebben dat zo'n kudde blatende schapen precies voor je langs rent. Ik hield mijn toen nog analoge camera al een tijdje paraat en had ook gecheckt of het filmrolletje al bijna vol was, nadat ik de schapen vanaf een heuveltop had zien naderen (Wales, 1999).
 
 
Het is altijd spannend om te anticiperen op wat misschien gaat gebeuren.

Hieronder stond ik bovenop een brug over een half drooggevallen rivier. Vanaf mijn fiets had ik al gezien dat er koeien door de bedding liepen die hoogstwaarschijnlijk onder de brug door zouden gaan. Toen ze aan de andere kant van de brug tevoorschijn kwamen en de voorste koeien links en rechts bijna het beeld uitliepen, maakte ik de foto. Ook dit was nog in het analoge tijdperk. Ik zou vier maanden onderweg zijn en had net genoeg filmrolletjes mee om elke dag een paar foto's te kunnen maken. Op het juiste moment de ontspanknop indrukken was vaak essentieel voor een geslaagde foto.
 
 
Voor de volgende foto geldt een soortgelijk verhaal. Eerst was ik dit drietal voorbijgefietst. Honderd meter verderop wachtte ik tot ze langs zouden komen. Ik hoopte al dat er een interessant beeld zou ontstaan, maar het resultaat was boven verwachting door het effect van de schaduwen op de muur.
 


Hieronder nog zo'n plaatje uit het analoge tijdperk. Als introverte fotograaf hou ik er niet zo van om mensen actief te benaderen voor een geënsceneerd portret. Dat deed ik alleen als het moest van een opdrachtgever (zoals bij deze portretten). Op reis maak ik liever foto's van onbewaakte momenten, waarop mensen helemaal zichzelf zijn terwijl ze niet doorhebben dat ze gefotografeerd worden. Zoals deze souvenirverkoper die helemaal opgaat in zijn rookpauze en even geen zin heeft in klanten.
 


Toch kan een geposeerde foto ook zijn charmes hebben, wanneer je als voorbijfietsende passant bij toeval op een folkloristisch evenement stuit; zoals een bijeenkomst van het Manneken Pis Genootschap in Geraardsbergen.
 

 

Ga verder naar 'couleur locale' of een van de andere onderwerpen:

 

fotograferen op de fiets

goed verhaal

couleur locale

 

standpunt

compositie en perspectief

zoek spannend licht