Het
bewust kiezen van een standpunt kan de zeggingskracht van een foto
verhogen. |
|||
Hierboven
ben ik gehurkt voor de toegangspoort naar het grindstrand gaan staan.
Daardoor verkreeg ik een laag standpunt, vergelijkbaar met dat van
een kind. De leuningen van de toegangspoort, die nu hoger lijken dan
vanaf een volwassen standpunt, maken zo als het ware contact tussen
de lucht en het grind. Ruim de helft van het beeld wordt door de fraaie
wolkenlucht gevuld.
Hieronder heb ik bij dezelfde locatie - maar dan een paar stappen verder op het strand - een nog lager standpunt gekozen. Het strand lijkt nu veel breder dan op de vorige foto en de structuur van de steentjes wordt goed zichtbaar (Fietsen rond het Kanaal, 2013). |
|||
|
|||
Ook hieronder is voor een laag standpunt gekozen om het wapperende wasgoed tussen de fietsen goed in beeld te laten komen. | |||
Het
herstige eikenblad op de weg hieronder is ook vanaf een heel laag
standpunt gefotografeerd. De camera heb ik hier vlak voor de bladeren
iets boven het wegdek geplaatst, net hoog genoeg om het blad nog te
laten omringen door het grijze asfalt. Er ontstaat zo een geringe
scherptediepte, waarbij alleen het middelste blad goed scherp wordt
weergegeven en de rest van het beeld onscherp. Alle aandacht wordt
nu op het blad gericht (Hanzefietsroute,
2009).
|
|||
Hier
zijn twee foto's van dezelfde appeltaart te zien. De een recht van
boven genomen en de ander pal ernaast vanaf het tafelblad. |
|||
Vogels
worden meestal van veraf gefotografeerd, omdat ze geen mensen in hun
nabijheid dulden. Maar deze papegaaiduiker wilde best wel even poseren
voor de dagelijkse stroom vogeltoeristen naar dit Schotse eiland. |
|||
|
|||
Die vogelliefhebbers
zijn gewapend met zware telelenzen en kiezen een standpunt dat bij hun
objectief past. |
|||
|
|||
Zo'n
telelens is veel te groot en te zwaar om mee te zeulen op een fietsvakantie.
Daarom werk ik met een compacte zoomlens, die tenminste nog in mijn
stuurtas past. En ook ik kies nu een standpunt dat bij dit objectief
past. De papegaaiduikers vonden het allemaal best. |
|||
Ook
deze assertieve zwaan, die de weg voor mij versperde, kwam zo dichtbij,
dat de groothoekstand hier prima voldeed.
|
|||
Veel
fietsers fotograferen vooral vanaf hun fiets, vaak uit gemakzucht.
Toch kun je ook met je fiets als standpunt bijzondere foto's nemen,
zoals ik hieronder heb gedaan. Wat ik voor dit beeld nodig had, is
een laagstaande zon van opzij (om een langgerekte schaduw van mijzelf
te krijgen), een stille weg langs een kaal veld (om die schaduw goed
uit te laten komen), een lage fietssnelheid en een korte sluitertijd
(om bewegingsonscherpte te minimaliseren) (Fietsen
langs de frontlijn, 2010). |
|||
Ook
binnen in gebouwen zijn verschillende standpunten mogelijk. Bijvoorbeeld
recht naar beneden in het stijlvolle trappenhuis hieronder in een
Frans pension. Dankzij de lange sluitertijd (1/13 s) krijgt de passerende
fietser een mooie bewegingsonscherpte. |
|||
Recht
naar boven kan natuurlijk ook. Zoals hieronder naar een plafondschildering
van Salvador Dalí (Pirinexus,
2013). |
|||
De
bovenste klaproos is in vogelvlucht, dus schuin van boven, gefotografeerd
(Picardie, 2009). De klaproos hieronder
juist vanuit een zeer laag standpunt, ook wel kikkerperspectief
genoemd. De klaproos komt dan hoog boven het maaiveld uit (Groene
Weg bij Pettoncourt, 2007; vanaf 2012 coverfoto
voor de gids van de Frontlijnroute,
die hier ook langskomt). |
|||
Voor het Romeinse aquaduct hieronder, de Pont du Gard, heb ik ook een laag standpunt gekozen. Bovendien een goed moment, waarop het water van de rivier zo glad als een spiegel was en het belangrijkste deel van de brug nog werd beschenen door de avondzon; en de juiste plek om zowel de echte brug als het spiegelbeeld een evenwichtige compositie te laten vormen (2003). |
|||
Nu de termen perspectief en compositie allebei zijn genoemd, wordt het tijd voor het volgende thema. | |||
Ga verder naar 'compositie en perspectief' of een van de andere onderwerpen:
|
|||