Dwars
door Wales: fietsen met hindernissen
|
|
|
Overzicht
van de gefietste route |
Wales
is niet groot, maar wel verrassend mooi en ruig. Een netwerk
van fiets- en wandelroutes verbindt
kusten, bergen, kastelen, follies en eigenzinnige bewoners.
Het is kil en regenachtig als we in Cardiff
aankomen. Nu gelijk gaan fietsen lijkt geen goed idee. Naast
het station lonkt een hotel. Even later zitten we op onze
kamer te zappen: Corrie op zoek naar het Europees kampioenschap
voetbal, ik naar een optimistisch weerbericht. De BBC laat
wat anders zien: ondergelopen dorpen, drijvende caravans en
overlopende stuwmeren in het midden van Wales. Wrong place,
wrong time? |
|
Maandag 11 juni 2012,
van Cardiff naar Merhyr Tydfil;
57 km, 730 m klimmen, 600 m dalen |
|
|
|
Een groot draaihek markeert
het begin van de Taff
Trail, die ons van Cardiff naar de Brecon Beacons
moet leiden. |
|
|
Een
groot draaihek markeert het begin van de Taff Trail
|
Ongehinderd
door het drukke stadsverkeer fietsen we over deze voormalige
spoorlijn langs de Taff rivier. Soms stappen we af om ons
door een hekje te wurmen. Een klein ongemak dat we voor lief
nemen, zolang het niet te vaak voorkomt. |
|
|
Soms
stappen we af om ons door een hekje te wurmen
|
Naarmate
de stad verder achter ons ligt, nemen de barrières
echter toe. In het vooruitstrevende Cardiff waren nog fietsvriendelijke
oplossingen bedacht om motoren te weren, in de traditionelere
dorpen, waar fietsen helemaal niet hip is, wordt de Taff Trail
een tough trail: een hordeloop met steeds gekkere obstakels,
waaronder een soort tourniquetpoortjes die smaller zijn dan
onze fietssturen. Eerst halen we daar de bagage van onze fietsen,
later lukt het om er met bepakte fietsen toch snel doorheen
te glippen. |
|
|
Waar
fietsen nog niet hip is, wordt de Taff Trail steeds meer een
tough trail |
|
|
|
|
|
|
Dinsdag 12 juni 2012,
van Merhyr Tydfil naar Heol Senni;
55 km, 845 m klimmen, 815 m dalen |
|
|
|
We vervolgen National Cycle
Route 8, eerst nog een stukje kruip-door-sluip-door over de
Taff Trail. |
|
|
Kruip-door-sluip-door
gaan we verder op de Taff Trail |
Later gaat
de route over rustige barrièrevrije wegen langs enkele
stuwmeren naar Brecon. |
|
|
Talybont
reservoir |
Woensdag
13 juni 2012, van Heol Senni naar Aberdulais;
fietsen: 39 km, 605 m klimmen, 700 m dalen... |
|
|
|
...en halverwege de tocht een
wandeling: 15 km, 400 m klimmen, 395 m dalen |
|
|
|
Na de Taff Trail klimmen
we slalommend tussen scharrelschapen over de Brecon
Beacons. |
|
|
Brecon
Beacons |
|
|
|
|
Daar
laten we de fietsen staan voor een wandeling langs de watervallen
in de Mellte en de Nedd Fechan, waar het regenwater van de
laatste week met luid geraas door nauwe kloven spoelt. |
|
|
Wandelen
langs watervallen |
|
|
|
|
Na drie hotelnachten willen we eindelijk de tent opzetten.
Dichtbij een pub, waar Corrie straks weer het EK kan zien,
melden we ons bij een kampeerboer. Deze moet ons teleurstellen.
"De laatste tijd is hier zoveel regen gevallen,
dat het veld nu te drassig is. Drie mijl verder is een andere
camping."
Dat is de Lone Wolf Campsite. Achter krakkemikkige boerenschuren
vinden we de receptie in een sjofel hok. Ted, een krasse
tachtiger met een Catweazle
gezicht, verwelkomt ons hartelijk en wijst de weg naar een
prachtig veldje.
"De laatste jaren werd het hier te druk",
vertelt hij. "Het ging hier op een gewone camping
lijken. Daarom zijn we een tijdje dicht geweest, maar rustzoekers
zijn nu weer welkom."
Als Corrie vraagt of er een pub in de buurt is, schudt Ted
zijn hoofd.
"No pub around here, my dear", lacht
hij met zijn laatste voortand scheef naar buiten. "Ik
kan wel wat te drinken halen."
Corrie legt uit dat ze graag voetbal wil kijken.
"No problem!", schatert de grijsaard,
"Come to the office!"
"Durf je het aan?", grijns ik. "Zet
jij de tent maar op", zegt Corrie, die al achter
Ted aanloopt.
Later doet ze verslag.
"Het was er een kleffe bende, maar wel gezellig."
|
|
Donderdag 14 juni 2012,
van Aberdulais naar Swansea;
26 km, 295 m klimmen, 330 m dalen |
|
|
|
Een fietspad langs de Neath
leidt ons autovrij door een verstedelijkt gebied. De hekjes
zijn nu routine geworden; in drie seconden schuiven we er een
fiets doorheen. |
|
|
|
Na een paar droge dagen
koerst een stormdepressie recht op ons af. 's Ochtens is het
nog droog, maar tegen de tijd dat we Swansea bereiken, wakkert
de wind aan en begint het te regenen. We zoeken een hotelkamer
en maken een plan B voor de volgende dag. |
|
Vrijdag 15 juni 2012,
per bus heen en weer naar het schiereiland Gower;
wandeling: 17 km, 390 m klimmen, 375 m dalen |
|
|
|
Fietsen
is nu geen goed idee. Liever lopen we een stuk van het Gower
Coast Path, dat ook bij slecht weer prachtig is. In
de striemende regen lopen we voorovergebogen in de wind naar
Worm's Head, waar de oceaan schuimend tegen de steile kliffen
beukt. |
|
|
Storm
en regen op het Gower Coast Path |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zaterdag 16 juni 2012,
trein van Swansea naar Llanelli en daarvandaan fietsen naar
Llandeilo; 44 km, 945 m klimmen, 885 m dalen |
|
|
|
's Ochtends regent
het nog. We nemen de trein naar Llanelli, waar we uitgebreid
koffie drinken. Tegen de middag wagen we ons tussen de plensbuien
weer op de fiets langs de
Swiss Valley Cycle Route.
Hier komen we alleen hondenbezitters tegen, voor wie een dag
binnen blijven geen optie is. |
|
|
Swiss
Valley Cycle Route |
De hekjes die
we nog van de Taff Trail kennen, zijn weer terug, maar inmiddels
schuiven we er behendig tussendoor. |
|
|
Ook hier
weer hekjes... |
Wel moet
de bagage van de fietsen af wanneer een omgewaaide boom dwars
over het pad ligt. |
|
|
...en
een omgevallen boom |
Een volgend obstakel
is een ford: een van de honderden plekken in dit land waar
een beekje over de weg stroomt. Gewoonlijk fiets je er zo
doorheen, maar nu staan we voor een onpeilbare stroomversnelling,
een natte variant op de reeds genomen hordes! Naast de weg
biedt een voetbrug net genoeg ruimte voor onze fietsen. |
|
|
Water
gutst over de weg |
Zondag
17 juni 2012, van Llandeilo naar Ffarmers;
48 km, 1095 m klimmen, 950 m dalen |
|
|
|
Wales is niet
groot, maar wel ongenaakbaar en zit boordevol bloedmooie plekken.
Carreg Cennen Castle ligt
op zo'n plek. Er moet wel even voor geklommen worden. De ruïne
staat al acht eeuwen op de rand van een gapende afgrond en
is niet gebouwd voor haastig bezoek. |
|
|
Carreg Cennen Castle
is niet gebouwd voor haastig bezoek |
|
|
|
|
|
|
Dreigende wolken
en felle opklaringen dompelen de omringende heuvels in alle
tinten groen en grijs tot een aanstormende hagelbui ons de
tearoom injaagt. |
|
|
Tearoom
bij Carreg Cennen Castle |
|
|
Uren later stoppen
we weer bij de spooky restanten van Talley
Abby. Hier geen tearoom, maar wel een picknick
op gewijde grond. |
|
|
Talley
Abby |
Na een droge middag verlangen we weer naar een nacht in
de tent, maar de grond van de camping bij Ffarmers is nog
erg nat. Elke stap die we zetten, blijft nog uren zichtbaar
als een modderige vlek in het gras. Ook verschijnen er midges:
tijd om de pub in te duiken, waar Corrie al een diner met
voetbal geregeld heeft. Tijdens de wedstrijd lees ik op
een tablet wat zich in de rest van de wereld afspeelt, tot
verwondering van andere pubgasten. "Can't he talk?",
vraagt een van hen aan Corrie. "Over van alles
en nog wat", stelt ze hem gerust, "Alleen
niet over sport." In de loop van de avond gaat
het Nederlands elftal roemloos ten onder. De rest van de
vakantie zijn we verlost van het EK!
|
|
Maandag 18 juni 2012,
van Ffarmers naar Pontrhydfendigaid;
58 km, 1230 m klimmen, 1195 m dalen |
|
|
|
Rhandirmwyn Bridge is het
laatste gehucht voor het Tywi Forest en de bergen daarachter.
Geen plek voor cappuccino en carrot cakes. Wel een ietwat onooglijke
maar heerlijke sticky toffee pudding in een pub, die genoeg
brandstof levert voor de klimmetjes die ons te wachten staan. |
|
|
Sticky
Toffee Pudding |
|
Rhandirmwyn
Bridge |
De sluizen
van het Llyn Brainne Reservoir staan open om het overtollige
regenwater af te voeren. |
|
|
Dam bij
Llyn Brianne Reservoir |
Dan volgen
enkele pittige klimmetjes. |
|
|
|
|
Op
en neer bij Esgair Ffrwd |
|
|
Pontrhydfendigaid
is alweer zo'n onuitspreekbaar (zie hier)
vlekje op de kaart met een gastvrije pub, die ons voorziet
van lekker eten en een grasveldje voor de tent. We zijn nu
aan de rand van het gebied dat een week eerder overstroomd
werd. |
|
Dinsdag 19 juni 2012, van
Pontrhydfendigaid naar Llanidloes;
40 km, 915 m klimmen, 940 m dalen |
|
|
|
Na twee dagen
freewheelen volgen we nu weer fietsroutebordjes. Eerst door
een diepgroen koeienparadijs, dan langs verlaten leisteengroeves
en loodmijnen steeds dieper de Cambrian Mountains in. |
|
|
Vallei Afon
Ystwyth bij Cwmystwyth |
|
Oude loodmijn
bij Cwmystwyth |
Corrie
wil het liefst over comfortabel asfalt naar Llanidloes fietsen,
nog ruim 40 kilometer. Ik voel meer voor een doorsteek door
de bergen: ruiger en steiler, maar slechts half zo ver. We
komen er niet uit en fietsen door tot de plek waar onze wensroutes
uit elkaar gaan. Daar breekt net de zon door en zien we mijn
route als een glinsterend lint tussen de heuvels liggen. Hier
kan Corrie moeilijk nee tegen zeggen.
Een half uur later verdwijnt de zon achter dreigende wolken.
De weg is niet meer dan een flinterdun reepje asfalt dat steil
omhoog gaat. Corrie is een snellere klimmer dan ik, maar niet
op steile of slechte paden. Ze zwijgt met haar mond en vloekt
met haar ogen, terwijl ik beelden schiet die later moeten
getuigen van de rauwe schoonheid die nu nog schuilgaat achter
tijdelijk fysiek ongemak. |
|
|
Rauwe schoonheid
gaat schuil achter fysiek ongemak |
|
|
|
|
Na een korte
afdaling volgt een goede asfaltweg, die wel zo steil is dat
we steeds met z'n tweeën een van onze fietsen omhoog
duwen. Blauwrode bordjes bevestigen dat dit fietsroute 818
is. |
|
|
Sustrans route 818 naar Llangurig |
|
|
|
|
Er volgt een zonovergoten
avond op de camping van Llanidloes, met een droge grasmat
en vrij van midges! |
|
|
Een zonnige avond op de camping |
|
|
Woensdag 20 juni 2012,
van Llanidloes naar Tywyn;
63 km, 1015 m klimmen, 1160 m dalen |
|
|
|
In
Llanidloes komen we achter de reputatie van de gisteren gereden
route, wanneer de eigenaar van een outdoorwinkel ons vraagt
waar we gefietst hebben. 'My goodness, you took that way!' |
|
|
Llanidloes |
|
De volgende dag
genieten we van de beschaafde klim naar de naamloze pas in
de weg naar Machynlleth (zie hier
voor de uitspraak in het Welsh en het Engels), gevolgd door
misschien wel de mooiste afdaling in Wales. In een half uur
tijd zakken we helemaal terug naar zeeniveau. |
|
|
|
|
Uitzicht bij
Bryn y Fedwen |
|
Weg naar Machynlleth |
|
Sustrans route 82 |
Donderdag
21 juni 2012, van Tywyn naar Dolgellau;
53 km, 485 m klimmen, 505 m dalen |
|
|
|
We fietsen
van Tywyn in noordoostelijke richting en bekijken de ruïnes
van Castell
y Berr. |
|
|
Castell y Berr
|
Daarna gaat
fietsroute 82 steil en voor een deel onverhard over de heuvels
naar Dolgellau. |
|
|
Fietsroute
82 gaat over de heuvels |
Helaas
is deze route nu afgesloten. Ik vermoed dat de weg door de
vele regen onbegaanbaar is geworden. |
|
|
Afgesloten weg |
Na
drie droge dagen doet de loodgrijze lucht vermoeden dat de
komst van de volgende zondvloed niet lang meer op zich zal
laten wachten. Dan kun je beter niet op een nauwelijks begaanbaar
pad aan de loefzijde van de Cambrain Mountains fietsen.
Dus besluiten we
om nu maar de snellere kustroute te nemen. In de verte raken
de wolken al de hoogste bergtoppen. Hopelijk arriveren we
in Dolgellau voordat het regenfront ons heeft ingehaald. |
|
|
Langs de kust dus |
De eerste spetters vallen wanneer we Dolgellau binnenrijden.
De volgende dag zal het onafgebroken blijven regenen, dus
boeken we gelijk maar een B&B voor twee nachten.
|
|
Vrijdag
22 juni 2012, met de bus heen en weer naar Machynlleth. |
|
Dolgellau
(zie hier
voor uitspraak) is wel wat klein om anderhalve dag langs winkels
en tearooms te hoppen. Dus nemen we een bus naar het Centre
for Alternative Technology, 21 km zuidwaarts vlakbij
Machynlleth. Ik fietste hier al eens langs in 1983, dus is
het hoog tijd voor een update.
Nog altijd ligt de nadruk hier op kleinschaligheid en zelfredzaamheid.
Dit is voor mij de charme en tegelijkertijd de beperking van
het project. Mooi voor Wales, maar nog geen duidelijk antwoord
op de vraag hoe je van een miljoenenstad als Londen een schone
metropool kunt maken. Het heeft veel weg van de Kleine
Aarde, dat bijna 40 jaar lang het Brabantse Boxtel
op de kaart zette, maar dan wel in een veel mooiere omgeving.
Alleen al de entree, een door water en zwaartekracht aangedreven
kabeltreintje, is een pronkstukje. |
|
|
Kabeltreintje naar Centre for
Alternative Technology |
Vanuit
de bus naar Machynlleth is goed te zien dat het riviertje
de Dovey door de vele regen nu bijna uit zijn voegen barst.
Met nog een week te gaan, is deze maand hard op weg om in
Wales de natste juni in honderd jaar te worden (zie hier). |
|
|
Hoog water op de Dovey |
Zaterdag
23 juni 2012, van Dolgellau naar Porthmadog
56 km, 1045 m klimmen, 1035 m dalen |
|
|
|
De volgende dag is het nog koel en grauw, maar wel droog.
Geen slechte dag om weer verder te fietsen.
Dichte bossen omringen fietsroute 82 in het Nationaal Park
Snowdonia. Fietsers komen we hier niet tegen. Wel horen
we steeds meer rumoer en worden we links en rechts ingehaald
door hardlopers. Dan stuiten we op afzetlint, dranghekken
en vlaggen. De fietsroute is een marathonparcours geworden!
|
|
|
Een marathon
verspert de fietsroute |
Verderop krijgen we op
fietsroute 82 weer de ruimte. Wel gaat het pittig op en neer
over bospaden. |
|
|
De fietsroute
gaat veel op en neer over bospaden |
Na het bos maakt
marathongehijg plaats voor schapengeblaat. Moeizaam trappen
we tegen de gure zeewind, die onze klimwarmte al snel wegblaast.
|
|
|
Na de
bospaden volgt comfortabel asfalt, maar ook een gure zeewind
|
De leistenen
daken van Trawsfynydd gaan naadloos over in de grauwe lucht.
De pub is nog dicht, dus grabbelen we wanten en mutsen uit
de fietstassen en zetten we thee bij een bankje op een steenworp
van de 'public conveniences', waarvoor in het Welsh
de nog langere term 'cyfleusterau cyhoeddus' gebruikt
wordt. |
|
|
Voor
'wc' kun je in het Welsh een nog langere omschrijving maken
dan in het Engels |
Afgezien
van de marathonafzetting van vanochtend lijkt fietsroute 82
vrij van obstakels. Totdat we kruip-door-sluip-door om een
afgedankte kerncentrale (zie hier)
aan een stuwmeer geleid worden, waar paaltjes, bordjes en
wegdek ons weer uit gaan dagen. Zelfs een bijna 'Berlijnse'
muur, waar je niet zomaar even overheen stapt, is voorzien
van een waarschuwing dat het water achter die muur best wel
diep is. |
|
|
Fietsroute 82 blijft
verrassen |
|
|
|
|
Fijngereden grind
maakt plaats voor losse keien, vaste grond wordt natte zomp.
De ene keer zakken onze wielen tien centimeter in de zuigende
blubber, dan moeten we ze weer over een dikke kluwen van boomwortels
heentillen. |
|
|
Soms zakken we 10
cm in de modder |
|
|
Toch staan ook
hier - als een sick joke - de blauwe bordjes van het National
Cycle Network! Het enige bordje dat we hier nog missen - maar
waar je in de rest van dit land je nek over breekt - heb ik
er zelf maar bijgezet. Het zou een mooie 'Cycle Facility of
the Month' kunnen zijn (zie www.warringtoncyclecampaign.co.uk) |
|
|
Met een
simpel bordje maken we van dit pad een veilige fietsroute |
Na een paar moddermijlen
is er weer asfalt.
"Nu is het niet ver meer!", roep ik. "Alleen
nog een klimmetje."
Corrie vloekt wanneer ze het hellingpercentage ziet. |
|
|
'Alleen
nog een klimmetje' |
Onze wielen
druipen nog lang na op de asfaltweg naar Portmeirion, een
prachtig pseudo-Italiaans follydorp van een excentrieke Britse
architect. Huizen in pasteltinten tussen verwaaide palmen,
arcaden langs het natte strand en een heuse hondenbegraafplaats
in een vochtig bos. |
|
|
Portmeirion |
|
|
|
|
|
Hondenbegraafplaats
|
|
|
Zondag 24 juni
2012, eerst per stoomtrein van Porthmadog naar Rrydd
Ddu, dan op de fiets naar Caernarfon
Fietsen: 20 km, 175 m klimmen, 325 m dalen |
|
|
|
|
Na het
geploeter van de vorige dag zijn we aan een beetje vakantie
toe. In Porthmadog skippen we 20 km en 200 hoogtemeters door
met de fietsen in een museumtrein van de Welsh Highland Railway
te stappen. |
|
|
Welsh Highland Railway
|
|
|
|
|
|
|
Dan fietsen we
heuvelafwaarts om pas te stoppen bij het enorme kasteel van
Caernarfon. Toen koning en kruisvaarder Edward I het liet
bouwen, werd hij geïnspireerd door oude Romeinse forten
en de muren van Constantinopel, wat te zien is aan de dubbele
concentrische muren en zeshoekige torens. |
|
|
Caernarfon Castle
|
|
|
Vandaag
lijk het bijna zomer. Voor het kasteel zitten we zonder jas
op een bankje in de zon. We besluiten niet verder te fietsen,
maar de camping van Caernarfon op te zoeken en weer eens een
lange avond voor de tent door te brengen. De camping ligt
op een mooie plek aan de rand van de stad. Zoals wel vaker
deze zomer, is de bodem nog doorweekt en zien we na elke stap
die we zetten een modderafdruk in het gras verschijnen.
Op de camping spreken we een Nederlandse wandelaar, die hier
al een hele week wacht op een kans om bij helder weer de Snowdon
op te gaan.
"Morgen ga ik het proberen", zegt hij.
"De weersverwachting is nu goed: het blijft nog een
hele dag droog en zonnig." |
|
Maandag 25 juni 2012, van
Caernarfon naar Llandudno
77 km, 935 m klimmen, 960 m dalen |
|
|
|
Ook vandaag negeren
we de fietsroutebordjes, maar kiezen we voor lekker doorfietsen
op asfaltwegen. Via de Pen-y-Pass fietsen we met alleen fietsbroek
en t-shirt aan tussen de hoogste toppen van Snowdonia door.
We hopen dat de bergwandelaar van de camping het vandaag ook
een beetje naar zin zin heeft en niet in dikke mist hoeft
te lopen. |
|
|
Llynn
Peris |
|
Penn-y-Pass
|
|
Koning
Edward had aan één vesting niet genoeg en liet
in Noord Wales de ene burcht na de andere uit de grond stampen.
Die van Conwy ligt nu mooi op onze route. |
|
|
Conwy
Castle |
Uiteindelijk
rest ons nog het fietspad naar Llandudno, dat vlak voor het
eindpunt verdwijnt onder een dik pak stuifzand. Met liefde
omzeilen we deze laatste horde in Wales. We fietsen verder
over de harde zandribbels van het brede strand. Zodra we omkijken,
spoelt het opkomende water onze sporen alweer weg. Hoog boven
de baai ligt het Snowdon massief te baden in de zon. Morgen
wordt hier de derde stormdepressie van deze onstuimige zomer
verwacht. Dan zitten wij al in de trein naar Hull, maar we
komen hier zeker terug! |
|
|
Llandudno |
|
|
|
|
We hadden
nog wel wat langer in Wales willen blijven, als er nog een
paar redelijk droge dagen waren gevolgd. Dan hadden we misschien
de 1085 m hoge Snowdon beklommen. Toch was dit, ondanks de
ook voor Wales abnormaal natte zomer, echt geen verregende
vakantie. Uiteindelijk hebben we op de drogere dagen net zoveel
kunnen fietsen als tijdens onze Alpentocht in 2019, toen we
door de hitte vaker dan ons lief was rondhingen op schaduwrijke
plekken, waar veel minder was te zien en te beleven dan langs
de ruige kust van Gower of in het Centre for Alternative Technology
in Machynlleth.
Enkele maanden na
de tocht door Wales fietste ik langs de kust van Zuid-Engeland,
waar het mooi nazomerweer was. Dat was de start van mijn veldwerk
voor het eerste deel van 'Fietsen
rond Het Kanaal'.
Ook op andere reizen heb ik op de
Britse Eilanden vaak mooi weer gehad. Hoe vaak, kun je hieronder
zien.
April 1975, schoolreis
van 5 dagen naar Londen: mooi lenteweer.
Zomer 1976, 2 weken fietsen in Engeland: hittegolf (zie
hier).
Zomer 1979, 5 weken fietsen op de Britse Eilanden: zeer wisselvallig
(zie Opa
vertelt).
Zomer 1981, 3 weken fietsen van John O' Groats naar Lands'
End: 2 natte en 20 zomerse dagen (GBBR).
Mei 1982, fietsrondje Dover-London-Brighton-Dover: prachtig
lenteweer (London
to Brighton Bike Ride).
Herfst 1982, op de fiets naar een onvergetelijke vakantievriendin
in Leeds: mild en miezerig herfstweer.
Zomer 1983, 3 weken fietsen door Engeland en Wales: warm en
kurkdroog (zie hier).
April 1984, 2 weken fietsen naar het Lake District: heenweg
koud en nat, terugweg zonovergoten.
Zomer 1986, 4 weken fietsen en vrijwilligerswerk in Ierland:
recordnatte augustus en recorddroge september.
Zomer 1993, 3 weken fietsen in Ierland: meestal koud en nat.
Zomer 1997, 2 weken fietsen langs de Schotse westkust: koel,
veel wind, veel zon en slechts één dag alleen
maar regen (zie dit
verhaal).
April 1998, 1 week wandelen in Derbyshire: koud en nat.
Nazomer 2000, 2 weken fietsen in Engeland en Wales: eerste
en laatste dag zeiknat, verder veel zon (zie dit
verhaal).
Juni 2004, 3 weken fietsen in Ierland: 1 week warm en zonnig,
2 weken lang fotogenieke stormdepressies.
Juni 2008, 3 weken fietsen van Harwich naar Cornwall: vaker
goed dan slecht weer (zie dit
verhaal).
November 2009, 2 weken wandelen in het Lake District: van
kletsnat tot zonovergoten, zeer fotogeniek.
Juni 2010, 3 weken fietsen langs Schotse westkust: veel zon
en heel vaak boven de 20 graden.
Juni 2012, 2 weken fietsen door Wales: zie het verhaal hierboven.
September 2012, 10 dagen fietsen langs Engelse Kanaalkust:
mooi nazomerweer.
Juni 2013, 12 dagen fietsen langs Engelse Kanaalkust: zeer
wisselvallig.
Augustus 2013, 3 weken fietsen langs Engelse Kanaalkust: veel
zon, weinig regen en niet te warm.
September 2013, 1 week fietsen langs Engelse Kanaalkust: warm
nazomerweer.
Mei 2014, 10 dagen fietsen langs Engelse Kanaalkust: veel
zon en een enkel buitje.
Augustus 2014, 10 dagen fietsen langs Engelse Kanaalkust en
op Jersey en Guernsey: veel wind, zon en wat buien.
Juni 2015, 3 weken fietsen in Schotland: natte en droge episodes
met veel wind en IJslandse temperaturen.
Augustus 2023, 3 weken fietsen langs de Engelse Kanaalkust
en nog een week langs de Noordzeekust van Norfolk: meestal
goed fietsweer met af en toe een wat nattere dag.
Mei 2024: een week fietsen langs de Noordzee tussen Edinburgh
en Newcastle: goed fietsweer, terwijl het in Nederland veel
regent.
Na tientallen bezoeken aan de westerburen weet ik dat het
van mei tot en met september aan de overkant van de Noordzee
meestal prima fietsweer is; zeker wanneer het continent wordt
geteisterd door hittegolven. Bovendien kan slecht weer er
heel fotogeniek zijn. Als het dan toch een keer onafgebroken
regent, wat elders in Europa ook regelmatig gebeurt, bieden
tearooms, pubs, kastelen, musea en 'visitor centres' veel
troost bij het schuilen.
|
|