|
Fietsen
tijdens de lockdown in 2021 (1) |
|
Ook
in het voorjaar van 2021 is er sprake van een lockdown.
In veel opzichten is deze strenger dan de eerste lockdown
een jaar eerder was. Toen was er een groot tekort aan
mondkapjes, nu kom je zonder mondkapje nergens meer
binnen. Er is zelfs een avondklok; eerst al vanaf acht
uur 's avonds, maar sinds eind maart mag je twee uur
langer buiten zijn. Toch is niet alles strenger dan
een jaar geleden. In 2020 mocht aanvankelijk niet gekampeerd
worden zonder eigen sanitair, nu mogen campings met
gedeeld sanitair wel open zijn. In sommige regio's -
zoals Zeeland - mochten in het begin zelfs hotels en
appartementen niet beschikbaar zijn voor toeristische
overnachtingen. Dat is nu anders. Gasten zijn in 2021
overal welkom om te overnachten. Café's en restaurants
mogen echter - net als de vorige lente - alleen open
zijn voor afhaalmaaltijden, coffee-to-go en dergelijke.
Zelfs de terrassen zijn niet toegankelijk. Alles wat
je afhaalt, moet je elders consumeren. In je hotelkamer
of tent, of buiten op straat. Picknickbanken die toevallig
in de buurt van een café staan, zijn nog maar
zelden leeg. |
|
Zondag
11 april 2021; fietsen van Leiden naar Brielle; 63 km |
|
|
|
Een nieuwe lente, een nieuwe tocht. Er zit al wekenlang
kou in de lucht, maar dat houdt ons niet meer tegen
om er een week op uit te trekken. Wanneer het in de
loop van de middag droog wordt, vertrekken we. Warmer
dan 8 graden gaat het vandaag niet worden, maar met
muts op, handschoenen aan en een harde NNW-wind in
de rug is het goed te doen. Toevallig zijn Zeeland
en Noord-Brabant de enige provincies waar we vorig
jaar niet doorheen zijn gefietst, dus we gaan gelijk
de goeie kant op. Op een zonnige plek in de luwte
van de Nieuwe Scheveningse Bosjes vieren we de lente
op een lege picknickbank, vlakbij een onweerstaanbaar
koffietentje.
|
|
|
|
We
fietsen verder richting Hoek van Holland. Naast ons
ligt de Zandmotor, een experiment van Rijkswaterstaat
en de provincie Zuid-Holland (zie hier),
waarmee de smalle duinenrij van Delfland enkele tientallen
jaren beschermd wordt, zolang de zeespiegelstijging
nog beperkt blijft (zie hier).
In de verte trekt een regenbui over de Maasvlakte. |
|
|
|
Kitesurfers
maken volop gebruik van de lagune die dankzij de zandmotor
is ontstaan. |
|
|
|
Na
Rozenburg fietsen we enkele kilometers door het Rotterdamse
havengebied. Een bord verbiedt ons te gaan zwemmen op
een plek waar dit wel het laatste is waar we zin in zouden
hebben - zelfs als het 30 graden warmer zou zijn dan nu... |
|
|
|
Vroeg
in de avond bereiken we Brielle, waar we net voor de volgende
hagelbui een kamer vinden. |
|
|
|
Maandag
12 april 2021; fietsen van Brielle naar Burgh-Haamstede;
57 km |
|
|
|
's
Ochtends wachten we nog even tot het stopt met regenen.
Zodra de zon doorbreekt, halen we taartjes bij een bakker
in Brielle. De coffee-to-go moet bij een andere winkel
gehaald worden. Terwijl Corrie koffie gaat halen, neem
ik met het taartdoosje alvast plaats op een leeg en
zonnig bankje aan een kade met marktkramen. Even later
parkeert iemand zijn speedpedelec pal naast het bankje.
Even ga ik ervan uit dat hij iets op de markt wil gaan
halen, maar dat is niet het geval. Na een korte aarzeling
gaat hij - zonder iets te zeggen - naast mij op het
bankje zitten. Hij zal wel moe zijn van het speedfietsen,
maar zo dwarsboomt hij wel ons mooie koffieplan.
'Daar wil mijn vrouw zo dadelijk gaan zitten, die
nu even koffie aan het halen is', zeg ik. Mijn
buurman blijft strak voor zich uit staren zonder te
reageren.
'En dit is ook geen anderhalve meter', zeg
ik er nog maar even bij. Nu verbreekt hij zijn zwijgen.
'Weet je wat jij bent?', zegt hij. 'Een
enorme zeikerd. Je denkt zeker dat je de burgemeester
bent!' Gelukkig staat hij nu op en vertrekt hij
al snel met zijn speedpedelec. Snel schuif ik het taartdoosje
naar de plek waar hij net nog zat.
'Welkom op de burgemeestersbank', zeg ik zodra
Corrie arriveert met twee dampende bakken cappuccino.
Via de
Haringvlietdam fietsen we naar het pittoreske Goedereede,
met een kerktoren die misschien wel even hoog had moeten
worden als de Domtoren. Uiteindelijk kon deze nog als
vuurtoren worden gebruikt, toen de haven al was verzand
en de handel op zijn gat lag. |
|
|
|
Ook
in Ouddorp treffen we een joekel van een toren aan,
die wel op een wat knullige manier met de rest van het
kerkgebouw is verbonden. |
|
|
|
Aan
de rand van Oudddorp liggen de Westduinen, ook wel hobbelwei
genoemd. Door eeuwenlange begrazing groeien er veel
zeldzame planten. Door een overmaat aan stikstof krijgen
die steeds meer concurrentie van grassen, bramen en
struiken die niet meer worden opgegeten door de koeien
die hier lopen. Met maaien, plaggen en uitbaggeren probeert
men dit oude cultuurlandschap in stand te houden. |
|
|
|
Tegen
een harde wind, die vandaag meer uit het westen dan
uit het noorden komt, trappen we moeizaam over de Brouwersdam
naar Schouwen. Vlak voor Renesse zien we hoe een paar
ganzen hun kroost behoeden voor een aandachtig loerende
reiger. |
|
|
|
|
|
Tussen
Renesse en Haamstede liggen de Vroongronden. Net als
in de Westduinen op Goeree zijn dit oude duintjes die
al eeuwenlang beweid worden, met natte valleien ertussen.
Door de begrazing kregen bomen en struiken hier buiten
de erven van huizen weinig kans. Op een topografische
kaart uit 1920 is dit nog een open gebied met een handvol
boerderijen, een trambaan en een paar bovengrondse telefoonlijnen.
Ten oosten van de weg Renesse-Haamstede lopen de Vroongronden
over in de kleipolders met een historisch gegroeid kavelpatroon.
Helemaal linksboven is een smal stukje Noordzeestrand
met strandhoofden zichtbaar. |
|
|
|
Rond
1975 is dit open gebied verrommeld door oprukkende campings
en vakantieparken. De trambaan is geasfalteerd en een
hoofdroute met de naam Vroonweg geworden. De kleipolders
zijn na de overstromingsramp van 1953 opnieuw verkaveld.
Linksboven heeft de zee zich teruggetrokken en zijn
de strandhoofden verdwenen. |
|
|
|
In
2020 is de Vroonweg grotendeels van de kaart verdwenen
en omgevormd tot een smal fietspad. De vele meertjes
laten zien dat het grondwaterpeil van de Vroongronden
gestegen is. De hoofdweg van Renesse naar Haamstede
loopt nu een stuk oostelijker door de kleipolders. Linksboven
heeft zich een nieuwe duinenrij op het strand gevormd. |
|
|
|
We
volgen het fietspad over de Vroongronden. Door de vele
regen van de afgelopen maanden staan er nu flinke stukken
onder water. |
|
|
|
Het
duinzand van de Vroongronden is door eeuwenlange uitspoeling
met regenwater aan oppervlakte sterk ontkalkt en verzuurd,
waardoor hier nu verschillende soorten heide, veenmos
en veenpluis voorkomen. In de zomer van 2009 heb ik
de hier bloeiende heide kunnen fotograferen. Dit is
waarschijnlijk de enige plek in Zeeland waar heide voorkomt. |
|
|
|
Dinsdag
13 april 2021; Wandelen van Burgh-Haamstede naar Renesse;
21 km |
|
|
|
In
Burgh-Haamstede hebben we voor twee nachten een studio
met keukentje in de achtertuin van een huis geboekt.
Na de tegenwind van gisteren gunnen we onze ongetrainde
fietsspieren nu een dagje rust. Wel gaan we onze wandelspieren
kwellen met flink wat kilometers op en neer over rul
duinzand en langs het strand. Maar allereerst halen
we koffie in het dorp, vlakbij Slot
Haamstede. |
|
|
|
Daarna
wandelen we door de Zeepeduinen, een oud duingebied
dat door stikstofbemesting en de voortwoekerende Amerikaanse
vogelkers dreigde dicht te groeien. Door de inzet van
vrijwilligers en grote grazers is het gelukt om het
natuurlijke duinlandschap hier weer terug te krijgen.
Monica Wesseling schrijft hierover in Trouw:
' En dus werden duizenden vogelkersen gerooid, duinvalleien
afgeplagd, duingraslandjes geplagd en het zand weer
aan het stuiven gebracht. De overheid betaalde, maar
wel op een naargeestig polderachtige manier. Met geld
dat bedoeld is om in de natuurgebieden de gevolgen van
de stikstofbemesting terug te dringen om zo de landbouw
en andere stikstofuitspugers weer ontwikkelingsruimte
te geven. Opknappen en meteen weer laten vernielen.' |
|
|
|
Na
de Zeepeduinen komen we in het grootste bos van Zeeland,
de boswachterij Schouwen. Honderd jaar terug was dit
een boomloze woestenij met hoge stuivende duinen. Tussen
1920 en 1940 zijn hier Corsicaanse- en Oostenrijkse
dennen aangeplant. Vanaf 1970 heeft Staatsbosbeheer
het bos gevarieerder gemaakt door veel dennen te vervangen
door loofbomen. In de luwte van de bomen lijkt het vandaag
een aangename lentedag te worden. Dat vinden de krioelende
mieren, die we op een boomstronk aantreffen, blijkbaar
ook. |
|
|
|
In
het bos liggen enkele meertjes, zoals de Driehoekput
op de foto hieronder, waar water uit het Haringvliet
wordt ingelaten, dat hier de grond inzakt en door het
duinzand wordt gefilterd, zodat het na enige tijd verwerkt
kan worden tot drinkwater. |
|
|
|
In
1940 werd met het aanplanten en uitbreiden van het bos
gestopt, omdat de Duitsers, die beducht waren voor een
invasie uit zee, hier een vrij uitzicht wilden hebben.
Daarom is er nog een flink stuk over van de kale jonge
duinen die hier sinds de middeleeuwen zijn gevormd,
die veel hoger zijn dan de veel oudere Zeepeduinen. |
|
|
|
We
lopen verder over het strand, waar typisch Zeeuwse paalhoofden
kusterosie tegen moeten gaan (zie dit
artikel). |
|
|
|
In
de winter van 2008 hebben we hier ook eens gewandeld,
met een wat onstuimiger weertype en schitterend strijklicht. |
|
|
|
We verwisselen het
strand weer even voor een pad door de duinen. Daar zien
we de vuurtoren in de steigers staan. |
|
|
|
In 2009 maakte ik
hier de volgende foto. |
|
|
|
Vroeger kende iedereen
wel deze iconische toren met zijn rode en witte spiraal,
die - weliswaar in het paars - op het bankbiljet van 250
gulden was afgebeeld. |
|
|
. |
Deze
vuurtoren uit 1840 heeft er niet altijd zo uitgezien.
De eerste 95 jaar bestond de buitenkant uit ongeschilderd
pleisterwerk. Rond 1935 werd het vanwege de luchtvaart
wenselijk dat de toren meer op ging vallen. Toen zijn
de spiraalvormige kleurbanden aangebracht, maar net
even anders dan nu. Uit kleurhistorisch onderzoek (zie
hier),
waarbij oude verflagen bestudeerd worden, is gebleken
dat het rood er destijds wat bruiner uitzag, zoals de
kleur van menie. Op archieffoto's is ook te zien, dat
de spiralen niet doorliepen naar de onderkant. |
|
|
|
Rijkswaterstaat
had besloten dat de vuurtoren er weer zo uit zou gaan
zien als kort voor de Tweede Wereldoorlog. Niet iedereen
op Schouwen was daar blij mee (zie hier).
Een actie voor behoud van de kleurstelling van de laatste
25 jaar heeft succes gehad: de vuurtoren zal niet van
kleur verschieten. Dat wil zeggen, tot de volgende verfbeurt,
over pakweg 12 jaar. Dan wordt het misschien toch tijd
voor iets nieuws, al was het maar om te laten zien dat
ook Zeeland met de tijd meegaat. Zoiets als hieronder
misschien? |
|
|
|
We keren terug naar
het strand, dat hier smal is en zonder paalhoofden. In
de verte zien we de Maasvlakte, met zijn skyline van windturbines
en rookpluimen. |
|
|
|
In de buitenste duinenrij zitten fraaie windgaten. Veel
mooier dan de strakke zanddijken met prikkeldraad ervoor,
waar je op veel stranden langs de Hollandse kust tegenaan
kijkt. |
|
|
|
Een paar kilometer
verder wordt het strand opeens heel breed. Zand wat ergens
anders is weggeslagen, is hier weer aangespoeld en vormt
nu een soort zandmotor. Over een halve eeuw kan de situatie
weer heel anders zijn. |
|
|
|
Renesse heeft een
zekere reputatie (zie hier),
maar dankzij de lockdown is het nu een heerlijk prikkelarm
eindpunt van een mooie wandeling. |
|
|
|
Woensdag
14 april 2021; Fietsen van Burgh-Haamstede naar Ellewoutsdijk;
64 km |
|
|
|
Vandaag
zit de wind weer stevig in het noorden. Het makkelijkst
is om dan via de Oosterscheldekering zuidwaarts te scheuren.
Daar hebben we echter een paar jaar terug nog gereden.
Bovendien missen we dan een heel mooi stuk langs de
Oosterschelde naar Zierikzee, waar we 12 jaar terug
voor het laatst hebben gefietst. Dus nemen we enkele
kilometers tegenwind voor lief op een karakteristieke
Zeeuwse dijk met muraltmuurtjes,
waarmee veel dijken hier na de stormvloed
van 1906 zijn verhoogd. Ze moesten golven
breken die anders over de dijk heen zouden spoelen,
maar waren niet berekend op de extreem hoge waterstanden
in 1953.
We stoppen
even bij de Plompe
Toren, de 15e-eeuwse kerktoren van Koudekerke.
In de middeleeuwen lag de noordoever van de Oosterschelde
hier 3 km zuidelijker dan nu. In de 16e eeuw werd het
dorp opgegeven, maar is de toren blijven staan als baken
voor de schepen. |
|
|
|
|
|
Vlakbij
de Plompe Toren ligt de Schelphoek. Tot 1953 lag de
zeedijk hier een kilometer zuidelijker dan nu. Deze
dijk lag dichtbij een diepe geul, waar in het verleden
al stukken dijk in weggezakt waren. Ten oosten van de
Schelphoek lag een bufferzone met
inlagen tussen de zeedijk
en een reservedijk, die het achterland moest beschermen
bij een dijkval. |
|
|
|
Tijdens de stormvloed van 1953 bezweek de dijk bij
de Schelphoek. In de maanden die volgden, werd het
ontstane gat door de dagelijkse getijstroom steeds
verder uitgeschuurd. Uiteindelijk werd dit dijkvak
opgegeven. Landinwaarts werd een nieuwe dijk aangelegd,
die een half jaar na de stormvloed gesloten kon worden
(zie
hier). Hiervoor werden
caissons gebruikt: afzinkbare noodhavens, die de Britten
9 jaar eerder hadden gebouwd voor de invasie in Normandië.
Na 1953 zag de kaart van Schouwen er heel anders
uit. Niet alleen was de kustlijn was veranderd, ook
werden de polders opnieuw verkaveld, waarbij alles
recht werd getrokken.
|
|
|
|
Midden in de Schelphoek
liggen nog een paar overtollige caissons. |
|
|
|
De
Flaauwershaven is een perfecte coffee-to-go locatie.
Op de kade staan picknickbanken in de luwte van een
café, met uitzicht over het water. |
|
|
|
Zo te zien is het
nu laagwater op de Oosterschelde. |
|
|
|
Tijdens
de vloed komt het water hier meestal wel 3 m hoger te
staan. In 2009 stond ik bij dezelfde strekdam, maar
toen was het om en nabij hoogwater. |
|
|
|
De volgende coffee-to-go
halen we op een hemelse plek in Zierikzee. |
|
|
|
Op
zoek naar een toilet voor Corrie (dat we vinden bij
een tankstation aan de rand van Zierikzee) herken ik
de stadsmolen waar ik in 1975 op mijn eerste 'grote'
tocht door Nederland en België al eens langs ben
gefietst. |
|
|
|
Zo legde ik deze molen destijds
vast (vanuit een andere straat), terwijl ik op weg
was van Domburg naar Bergen op Zoom. De filmcasettes
die uit mijn pocketcamera kwamen, vertoonden ongebruikelijke
beelden voor een 17-jarige. Allemaal landschappen
en bouwwerken, geen selfies en geen jeugdherbergmeisjes.
Ik had mijn passies en was niet gelukkig geworden
als ik die op had moeten geven om rond te kunnen hangen
met 'mainstream' tieners (zie ook dit
forumdraadje).
|
|
|
|
Bij
de Zuidhavenpoort vinden we een luw en zonnig plekje
voor de lunch. |
|
|
|
Inmiddels is het al half drie en hebben we 22 km
afgelegd, maar hierna komt er wat vaart in de tocht.
Met de wind in de rug scheuren we de Zeelandbrug over
om pas in Wolphaartsdijk weer even te stoppen bij
een buurtsuper. Daar vinden tot onze verrassing nog
een fles glühwein, waar we vanavond blij mee
zullen zijn.
Aan het eind van de middag bereiken we de Zak van
Zuid-Beveland, waar rechte wegen tussen kale akkers
opeens plaats maken voor boomrijke kronkeldijken,
boomgaarden en grasland, doorspekt met overblijfselen
van kreken en ronde meertjes op plekken waar de dijken
ooit zijn doorgebroken. Zoals hieronder bij de Valweel
in de buurt van Nisse.
|
|
|
|
Deze
wirwar van dijkjes en watertjes is het resultaat van
talloze afdammingen en indijkingen die hier sinds de
middeleeuwen hebben plaatsgevonden. De kaart hieronder
laat zien hoe dit gebied er rond 1300 bij moet hebben
gelegen. Het coulissenlandschap is hier waarschijnlijk
ook bewaard gebleven omdat dit deel van Zeeland in 1944/45
en 1953 niet overstroomd geweest is met zeewater (zie
hier),
waar bomen en struiken niet tegen kunnen. |
|
|
|
Ander
keren dat we hier in april waren, waren de fruitbomen
al grotendeels uitgebloeid. Ditmaal moeten het doen
met krentebloesem. Door het koude voorjaar is er nog
geen kersen-, appel- of perenbloesem te zien. |
|
|
|
We
stoppen bij een kampeerterreintje in Ellewoutsdijk,
dat de NTKC deelt met de NCC. We fietsen al dagenlang
met onze kampeeruitrusting, maar tot nu toe hadden we
steeds een excuus om ergens een kamer te boeken. Vandaag
niet: de zon schijnt, het is 6 graden en we hebben glühwein! |
|
|
|
Na
het eten maken we een wandeling om warm te blijven.
Bovenop de dijk valt direct op dat de Westerschelde
- anders dan de Oosterschelde - een bedrijvige zeearm
is. De kerncentrale van Borssele en het sloehavengebied
zijn hier maar 10 km vandaan. Aan de overkant zien we
de wirwar aan tanks en schoorstenen van Dow Chemical. |
|
|
|
Verder naar het
oosten zien we twee grote koeltorens van de kerncentrales
bij Doel. |
|
|
|
Fort
Ellewoutsdijk werd hier na de Belgische Opstand
gebouwd om de scheepvaart naar Antwerpen te controleren.
Ook aan de overkant in Terneuzen kwamen fortificaties.
Door het
Verdrag van Londen,
waarin onder andere de zeggenschap over de Westerschelde
en de vrije doorvaart naar Antwerpen vastgelegd werden,
behoorde het fort vanaf 1839 tot de categorie Grote
Nutteloze Werken. |
|
|
|
Terwijl
we teruglopen, vangt het bovenste deel van een buienwolk
het laatste licht van de ondergaande zon. We zijn blij
met onze standplaats en hopen dat de neerslag die bij
deze wolk hoort, aan de overkant zal blijven. |
|
|
|
Donderdag
15 april 2021; Fietsen van Ellewoutsdijk naar Bergen op
Zoom; 62 km |
|
|
|
De
wind blaast nog altijd koude lucht uit het noorden,
maar op de Bevelandse boomdijken hebben we er weinig
last van. De coffee-to-go komt vandaag uit de buurtsuper
in Kwadendamme, dat we zelfs op terrasmeubilair voor
de winkel mogen consumeren. Omdat een supermarkt geen
horeca is, is dit blijkbaar geen officieel terras. Kwadendamme
verrast ons ook met een Mariabeeld. Dit is duidelijk
een katholieke enclave in de Bijbelgordel. |
|
|
|
Hoewel
het ook vandaag weer te koud is om zonder handschoenen
te fietsen, laten bomen, struiken en ganzen zien dat
het echt wel lente is. |
|
|
|
De
Biezelingse Ham bij 's Gravenpolder is het laatste restant
van de Zwake, een van de kreken die ooit dwars door
Zuid-Beveland liep. |
|
|
|
Het
is hier al een tijdje eb, waardoor de droogevallen modderbanken
enkele meters hoger liggen dan het water in de prielen.
Voor wadlopers zou dit een niet geringe uitdaging zijn.
Zulke hoogteverschillen zie je niet in de westelijke
Waddenzee, waar het tijverschil amper 2 meter is. |
|
|
|
In dit deel van de
Westerschelde is het tijverschil al vaak meer dan 4 meter
(zie hier). |
|
|
|
Een vogelobservatiescherm
belooft van alles... |
|
|
|
...maar vandaag staan
er vooral bergeend op het menu. |
|
|
|
In Hansweert treffen
we zowaar nog een voorziening uit de oertijd van de ANWB
aan. |
|
|
|
Met de
opkomende vloed varen grote schepen naar de Antwerpse
havens. Wil je meer weten over herkomst, bestemming
en vracht, dan is de app 'Marine Traffic' een weliswaar
niet gratis, maar wel erg leuk speeltje. |
|
|
|
Bij Krabbendijke
zien we zeehonden liggen aan de rand van een drooggevallen
zandbank. |
|
|
|
Voordat
we het dijkpad weer verlaten, hebben we een weids uitzicht
op de havens van Antwerpen. Gek idee, dat we daar nu
niet heen mogen fietsen. Toch is de grens niet dicht.
Af en toe kruisen Belgische fietsers ons pad. |
|
|
|
Een uur later staan
we midden op de Grote Markt van Bergen op Zoom. Voor ons
gevoel ook al bijna België... |
|
|
|
Vrijdag
16 april 2021; Fietsen van Bergen op Zoom naar Breda;
54 km |
|
|
|
De
zon lijkt vandaag door te zetten, maar de wind is naar
het noordoosten gedraaid: pal tegen dus. Gelukkig zijn
we niet meer in Zeeland, maar in een bosrijk deel van
Brabant. Gisteren zagen we al regelmatig bordjes van
de LF13 en die blijven we nu voor het gemak maar volgen.
Ook als deze LF een kilometer lang door België
blijkt te gaan. Zodra we Nederland weer binnen rijden,
zien we aan de Belgische kant een bonte verzameling
grensparafernalia, waaronder een bord met coronaregels.
|
|
|
|
De
term 'knuffelcontact' is voor ons nieuw, maar heeft
het in Vlaanderen al tot Woord van het Jaar geschopt.
Wat ermee bedoeld kan worden, wordt hier
uitgelegd
Precies op de grens staat wat ze hier de strontpaal
noemen (zie deze
video). Aan de Nederlandse kant zijn slechts
bomen te zien, alsof het bestaan van de grens hier sinds
de vergeefse Tiendaagse Veldtocht nog altijd verzwegen
wordt.
Vandaag zijn
we blij met de luwte die de bossen bieden, maar verder
valt deze etappe een beetje tegen. Na vijf mooie dagen
met weidse vergezichten, dijken en dammen, oude havenstadjes
en het eeuwige ritme van eb en vloed, fietsen we vandaag
vaak door rommelige dorpen omringd door lege raaigrasvlaktes,
coniferenplantages, kale maïsakkers, stinkstallen
en eentonige productiebossen. En dan zitten we hier
nog niet eens in de Peel.
Een blik op de kaart is altijd verhelderend. Rond 1900
lagen hier nog uitgestrekte heidevelden, veenmoerassen,
zompige dalen met bochtige beken en een mozaïek
van akkertjes en houtwallen. Geen landschap dat overvloedige
oogsten opleverde. Er werd dan ook flink bijgeklust
met het smokkelen van boter en het stoken van alkohol
(zie hier). |
|
|
|
In
de afgelopen eeuw is er dit landschap volledig op de
schop gegaan. Heide is bebost, veen is ontgonnen, beken
zijn rechtgetrokken, akkers zijn samengevoegd, houtwallen
gerooid en dorpen zijn uit hun voegen gebarsten. En
nog altijd wordt er flink bijgeklust. Waar de grootouders
boter smokkelden en hun kinderen jenever stookten, weten
de kleinkinderen alles van weetplantages en drugslabs
(zie hier). |
|
|
|
Ook
dit landschap zal weer veranderen; vast nog meer dan
het de afgelopen eeuw heeft gedaan. Als de nieuwe agrarische
revolutie doorzet (zie dit
artikel), zullen er halverwege deze eeuw
rond de steden misschien al groentenflats en dierloze
vleeskwekerijen staan. Een deel van de landbouwgrond
zal dan omgezet worden in bossen, met hier en daar ruimte
voor windturbines. Lagergelegen plekken zullen in natte
periodes vol lopen met water dat niet meer zo snel mogelijk
afgevoerd wordt, maar bewaard wordt voor droge tijden.
En voor de bijklussers ontstaan er dan weer nieuwe markten,
zoals het illegaal slachten van dieren en de zwarte
handel in fossiele brandstoffen.
In het Mastbos vinden we iets wat we
wat we op de droge route van vandaag best wel hebben
gemist: een mooie plas water. |
|
|
|
In
Breda valt het doek voor deze tocht. Enkele dagen terug
kreeg ik een mailtje van de huisarts met de vraag of
ik morgen mijn eerste shot AstraZeneca wil ontvangen.
Dat wil ik zeker, dus keren we een paar dagen eerder
terug dan gepland. Een uur voordat onze fietsen in de
trein mogen, zijn we al vlakbij het station. Het Park
Valkenberg is nu the place to be, met bier en bitterballen
in een coronacirkel. |
|
|
|
|
|
Vrijdag
24 april 2021; Fietsen van Den Helder naar Limmen; 73
km |
|
|
|
Een
week later gaan we er weer op uit. De wind, die nog
altijd uit het noorden waait, willen we liever niet
tegen hebben. Dus nemen we eerst de trein naar Den Helder,
in het altijd winderige Hoge Hollandse Noorden. Daarvandaan
fietsen we dwars door de Koegras- en Anna Paulownapolder.
Tweehonderd jaar terug waren dit nog kwelders en wadden,
nu vormen deze polders het grootste
aaneengesloten bollenstreek ter wereld -
inmiddels veel uitgestrekter dan de klassieke Bollenstreek
tussen Haarlem en Leiden. Door de koude noordenwind
van de afgelopen weken staan de hyacinten nu nog volop
te bloeien, terwijl de tulpen zich gedeisd houden. |
|
|
|
In Schagen picknicken
we op een pleintje naast de twee hoektorens die zijn overgebleven
van Slot
Schagen. |
|
|
|
We
fietsen verder langs de Valkkogerdijk. Tot in de 15e
eeuw was dit een zeedijk. Enkele wielen - ronde meertjes
waar de dijk omheen is gelegd - markeren de plekken
waar de dijk destijds is doorgebroken. |
|
|
|
Een
stuk robuuster oogt de Westfriese
Omringdijk voorbij Sint Maarten. Maar ook
deze dijk slingert rond wielen die de kwetsbaarheid
van de zeewering laten zien. In de verte doemen de beboste
contouren van de meer dan 50 m hoge Schoorlse duinen
op. |
|
|
|
Het
kaartje hieronder uit het archief
van Zaanstad laat de kust van Westfriesland
zien voordat in 1597 de Zijpe werd bedijkt. |
|
|
|
Langs de duinrand
bij Egmond aan den Hoef ruiken we de hyacinten al voordat
we ze zien. |
|
|
|
Hier
treffen we ook de fundamenten aan van het Slot
op den Hoef. De Nederlandse opstand in de
16e eeuw werd catastrofaal voor dit slot en zijn eigenaren.
Het eerste slachtoffer was graaf Lamoraal van Egmont,
die in 1568 werd onthoofd op de Grote Markt in Brussel.
Het tweede slachtoffer was het slot zelf. Toen Alkmaar
in 1573 belegerd werd, liet geuzenleider Diederik Sonoy
het kasteel in de brand steken om te voorkomen dat het
gebruikt kon worden door Spaanse troepen. |
|
|
|
Kort
na de verwoesting heeft Gillis de Saen nog een schilderij
van het kasteel gemaakt. Sinds 1968 hangt dit in Zottegem,
waar Lamoraal I vanaf 1566 woonde en ook begraven is. |
|
|
|
Eindpunt
voor vandaag is het NTKC-veldje
in Limmen. Daar komen we wereldfietser Fred tegen, die
hier toevallig ook een nacht doorbrengt en morgen naar
een volgend NTKC-terrein fietst. |
|
Zaterdag
25 april 2021; Fietsen van Limmen naar Leiden; 74 km |
|
|
|
De
volgende ochtend genieten we van een zonovergoten ontbijt,
pakken we de tent weer in en fietsen we verder zuidwaarts. |
|
|
|
In
de Kennemerduinen verdwijnt een fietspad onder een overstekend
duin. Enkele jaren terug wilde PWN, de beheerder van
deze duinen, dit fietspad simpelweg opheffen. De Fietsersbond
startte vervolgens een petitie
om het fietspad te behouden. Uiteindelijk zijn er betonplaten
over het ondergestoven stuk gelegd, die regelmatig naar
een hoger niveau getild moeten worden, om over het wandelende
duin te kunnen blijven fietsen (zie hier
en hier).
Wat zou uiteindelijk duurzamer zijn: een fietstunnel
onder het duin maken of steeds weer graafmachines in
moeten zetten om de betonplaten mee te laten groeien
met het duin? |
|
|
|
|
|
Tussen
Zandvoort en Noordwijk pauzeren we op een luw plekje
onder een verweerd stukje Atlantikwall, waar we dankbaar
gebruik maken van onze nieuwe vouwstoeltjes. |
|
|
|
Een
jaar eerder zaten we hier ook al, tijdens onze ' coronapaastocht'.
Toen hadden we nog geen vouwstoeltjes en maakten we
gebruik van het bankje dat hier vlakbij staat, waar
het fietspad afsplitst van de oude betonweg die was
aangelegd tijdens de bouw van de Atlantikwall. Jarenlang
beschouwden we kampeerstoeltjes als onnodige ballast,
maar het afgelopen jaar zijn onbezette bankjes langs
fiets- en wandelroutes een schaars goed geworden. |
|
|
|
Donderdag
13 mei 2021; Fietsen van Leiden naar Tiengemeten; 79 km |
|
|
|
Enkele
weken later is het hemelvaartweekend. Via de groenzones
die Zoetermeer, Den Haag, Delft en Rotterdam nog scheiden,
bereiken we de Beneluxtunnel. Net als de Maastunnel
heeft deze een aparte buis voor fietsers. Naast de ingang
van de tunnel staat De
Bolder, een markant kantoorgebouw dat in
Zijndrecht werd gebouwd en op een ponton naar deze plek
is gebracht. Anders dan het jacht van Jeff Bezos, is
de hoogte van De Bolder niet hoger dan die van de geopende
Botlekbrug, waardoor de ponton met het bouwwerk zonder
problemen naar zijn bestemming kon varen. |
|
|
|
Aan
de andere kant van de tunnel ligt Pernis.
Honderd jaar terug was dit nog een rustig havenplaatsje
op het eiland IJsselmonde. |
|
|
|
In 1960 was Pernis
nog altijd een klein dorp, maar de omgeving was volledig
op de schop gegaan. |
|
|
|
Het
had Pernis zo kunnen vergaan als Doel
bij Antwerpen of Ruigoord
bij Amsterdam. Het dorp werd echter niet opgegeven,
maar uitgebreid. Er staan nu veel koopwoningen uit de
jaren 1960 en 1970. Na de bouw van de Beneluxtunnel
en een metrolijn werd Pernis uit zijn isolement gehaald,
maar het blijft een dorp in de stad, dat niet zo gauw
zal veryuppen. Daar zorgen de penetrante luchtjes van
buurman Shell wel voor. Ook de raadsverkiezingsuitslag
van 2022 doet vermoeden dat yuppies, immigranten en
bakfietsgezinnen in Pernis wat dunner gezaaid zijn dan
elders in Rotterdam. |
|
|
|
Het
eerste huis van Pernis is een lastig te raden plaatje.
Heel even droom ik hier dat een tijdmachine me 100 jaar
terug heeft gebracht. |
|
|
|
Kijk
je hier echter de andere kant op, dan fiets je weer
met beide wielen op de grond in een rafelrand van Rotterdam. |
|
|
|
Aan de andere kant
van het dorp staat het Heerenhuys uit 1643, een van de
vier rijksmonumenten in Pernis. |
|
|
|
Dan
volgen een paar kilometer petrochemie. Opslagtanks met
een grote schelp erop geschilderd, niet te verwarren
met die van de Sint Jacobsroute. Opvallend zijn ook
de regenboogkleuren. Als groenwassen niet geloofwaardig
meer is, dan maar alle kleuren van de regenboog, zal
men op de pr-afdeling gedacht hebben. |
|
|
|
Terug in de bewoonde
wereld wacht ons een heuse Chil Hill... |
|
|
|
...en de Heerlijkheid
van Hoogvliet. |
|
|
|
Over
de Spijkenisserbrug
steken we de Oude Maas over. Deze hefbrug, waarvan vier
brugdelen afkomstig zijn van de oude Moerdijkbrug, verving
in 1978 de vorige Spijkenisserbrug, die er naast heeft
gestaan. Daarvan is een restant uit 1903 bewaard gebleven.
Op deze
videobeelden van de tram naar Spijkenisse
komt de oude brug na 30 seconden in beeld. |
|
|
|
We fietsen verder
langs de Oude Maas, met grienden... |
|
|
|
...en
slikken.
Door de open verbinding met de Nieuwe Waterweg is hier
nog een tijverschil van zo'n 1,5 m. Voor de afsluiting
van het Haringvliet in 1970 moet de Biesbosch er ook
zo uit hebben gezien. Het tijverschil was daar toen
nog rond de 2 m, tegenwoordig nog maar 20 tot 70 cm. |
|
|
|
Er
is druk scheepvaartverkeer en de stad is hier goed zichtbaar.
Zoals de flats van Hoogvliet aan de overkant, die me
aan de voormalige Bijlmerbajes
doen denken. De bewoners hebben hier wel een mooier
uitzicht. |
|
|
|
Met
een pont steken we het Spui over naar Nieuw Beijerland,
waar oude en nieuwe windmolens ons nog eens inpeperen
uit welke hoek de wind vandaag komt. |
|
|
|
Na alle drukte rond
Rotterdam genieten we van de rust en de ruimte in de Hoekse
Waard. |
|
|
|
Wanneer we de haven
van Nieuwendijk bereiken, zien we Tiengemeten al liggen
onder een loodgrijze lucht. |
|
|
|
Weer of geen weer,
de pont ligt klaar voor vertrek. |
|
|
|
De
oversteek van het Vuile Gat duurt maar 7 minuten, maar
voelt als een reisje naar een andere wereld. De wind
is stevig, maar die hebben we de laatste 4.5 km in de
rug. Helemaal droog zullen we het niet houden, al drijft
het donkerste deel van de wolk van ons weg richting
Hellevoetsluis. |
|
|
|
Snel
zetten we de tent op. Terwijl we de pizza's ophalen
die we van tevoren hadden besteld, begint het te regenen.
Snel duiken we onze voortent in, want in het campingrestaurant
mogen we niet zitten vanwege de lockdown. Zodra het
droog wordt, maken we nog een wandeling langs het Haringvliet.
Verderop zien we de brug waar we morgen overheen zullen
gaan. Hij is net even open geweest en er staat nu al
een lange file. Het beweegbare deel is door het vele
verkeer wel wat gammel geworden (zie hier).
Achter de brug doemt het industriegebied van Moerdijk
op, waar in 2011 een grote brand heeft gewoed bij Chemie
Pack. |
|
|
|
Westwaarts
zien we drasland liggen tussen rechte sloten. Twintig
jaar terug lagen hier nog akkers. De opbrengsten van
de landbouw namen elk jaar af, waardoor voortzetting
ervan niet rendabel was. In 1990 werd besloten om van
het eiland een nieuw natuurgebied te maken. De laatste
boeren verlieten het eiland in 2007. Eerder zijn er
plannen geweest om van Tiengemeten
een recreatiepark te maken, in te richten als dumpplaats
van verontreinigd slib, er een vliegveld aan te leggen
of een kerncentrale te bouwen. Op Tiengemeten wemelde
het vroeger ook van de autowrakken. Omdat het eiland
tot 2001 privébezit was en de regels voor de
openbare weg er niet golden, reden veel bewoners er
in afgekeurde wagens zonder kenteken. Wanneer zo'n oude
schicht het begaf, werd weer een ander derdehandsje
naar het eiland gehaald. |
|
|
|
Vrijdag
14 mei 2021; Fietsen van Tiengemeten naar Ouddorp; 72
km |
|
|
|
's
Ochtends droogt de camping - in de tuin van een voormalige
boerderij - weer helemaal op in de lentezon. Hier zouden
we het nog urenlang naar onze zin kunnen hebben, maar
we hebben andere plannen. Eerst nog even naar de andere
kant van het eiland fietsen, 7 km naar het westen. |
|
|
|
Bij de haven ligt het dorp, dat nu nog negen vaste
bewoners heeft. Een van hen was rattenvanger Hugo
Schortinghuis, die in deze
video zijn eigen verhaal over de transformatie
van zijn eiland vertelt. Na zijn overlijden heeft
zijn levensverhaal nog in Trouw
gestaan.
Naast een rijtje huizen dat hier waarschijnlijk na
de watersnoodramp in 1953 is gebouwd, is er een bezoekerscentrum,
een restaurant, een landbouwmuseum
en zelfs een Rien
Poortvlietmuseum.
|
|
|
|
Een
paar honderd meter verderop eindigt de dorpsstraat bij
een uitzichtspunt. Daarachter ligt een kreek waardoor
water uit het Haringvliet de voormalige polders in kan
lopen. |
|
|
|
Half dichtgegroeide
sloten herinneren nog aan de voormalige rechte kavels
op het eiland. |
|
|
|
Leg je de topografische
kaarten uit 2020 en 2021 naast elkaar, dan zie je goed
wat er is veranderd. |
|
|
|
Wegen
zijn verdwenen, dijken zijn doorgestoken en een deel
van het eiland is onder water gezet. |
|
|
|
We
fietsen het dorp weer in en nemen dan de weg naar het
westen. Daar maken we kennis met enkele nieuwe bewoners
van Tiengemeten. |
|
|
|
|
|
|
|
Terug in het dorp is het
tijd voor koffie. We bestellen coffee-to-go, maar
de beheerder van het restaurant vindt het prima als
we met cappuccino en worteltaart op zijn zonovergoten
terras gaan zitten, hoewel de coronaregels dat niet
toelaten. "Hier komt Mark Rutte toch niet",
grijnst hij.
Veel te snel varen we weer
naar de Hoekse Waard. Bij Histerse Kade zien we aan
de overkant van het Vuile Gat weer de herberg met
de camping waar we overnacht hebben. We komen zeker
een keer keer terug om, gewapend met verrekijker en
camera, op z'n minst een rondwandeling over het hele
eiland te maken.
|
|
|
|
Na
een zonnige ochtend trekt de lucht snel weer dicht.
Vanuit Brabant trekken donkere wolken onze kant op,
maar volgens de buienradar blijft het in het westen
droog. Op een paar spetters na weten we de regen inderdaad
voor te blijven. Tussen Stad aan het Haringvliet en
Middelharnis worden we verrast door een veld met knalrode
tulpen; een mooi contrast met de loodgrijze hemel. |
|
|
|
De
kern van Middelharnis is een mooi voorbeeld van een
ringdorp,
dat karakteristiek is voor de Zeeuwse en Zuid-Hollandse
eilanden. Een kerk op een kerkhof met een gracht erom,
waaromheen nog een ring van huizen staat. Hoewel het
kerkhof hier een plantsoen is geworden en de gracht
is gedempt, is het nog steeds een sfeervolle plek. Zeker
als je bedenkt dat de kerk in de 20e eeuw tweemaal is
afgebrand (zie hier).Vroeger
had de toren nog een peervormige spits, die in 1811
op last van de Fransen is verwijderd. |
|
|
|
|
|
De
kerk met de originele spits is ook te zien op Meindert
Hobbema's 'Laantje in Middelharnis' uit 1689. Ook wij
zijn zo het dorp ingefietst. Hobbema's laantje heet
nu de Steneweg, een weinig opzienbarende straat met
na-oorlogse rijtjeshuizen. In dit NRC-artikel
kun je een foto van de huidige situatie over het beeld
van Hobbema schuiven zodat je ziet wat er veranderd
is. Het originele schilderij heeft nog lang in het raadhuis
van Middelharnis gehangen. In 1815 heeft de gemeente
het voor duizend gulden verkocht aan de in Middelharnis
geboren Dordtse schilder Adrianus van Koogh. Die maakte
er vervolgens een kopie van, die maar half zo groot
is als het origineel. Deze kopie hangt nu in het raadhuis
van Middelharnis en heeft een geschatte waarde van 15.000
euro. Het origineel verhuisde naar Londen, waar het
in 1871 voor 75.000 pond werd aangekocht door de National
Gallery. |
|
|
|
Opvallender
dan de huidige plek van het laantje van Hobbema is voor
ons het Zandpad van Middelharnis. Dit is een promenade
met winkels bovenop een dijk, terwijl enkele meters
lager een rijbaan ligt met de naam 'Beneden Zandpad'.
Hobbema zal hier vast ook hebben rondgelopen. Het moet
nog een hele toer zijn geweest om op de rug van een
paard of ezel zijn schildersuitrusting mee te zeulen
over zand- en modderwegen. |
|
|
|
Middelharnis
loopt naadloos over in Sommelsdijk, dat tot 1805 bij
Zeeland hoorde. De ooit bedrijvige haven is nu een openluchtgalerie
voor kunstwerken van Jaap
Reedijk. Zoals het schip hieronder, en een
beeld van Han
en Rien Boomsma, twee vakantiefietsers avant
la lettre. |
|
|
|
We fietsen verder
door de Voorstraat en de Kerkstraat... |
|
|
|
|
|
...en stuiten bij
de brandweerkazerne weer op een bijzonder beeld. |
|
|
|
Na
Dirksland zien we de oude zeedijk langs de Grevelingen
al liggen, met daarvoor nog enkele tulpenvelden en een
lange bomenrij. Ik leg dit op twee manieren vast. |
|
|
|
|
|
Achter
de dijk liggen de Slikken van Flakkee, die voor de afdamming
van de Grevelingen tweemaal per dag droog vielen. Nu
de getijden hier zijn verdwenen, lopen de hoogste delen
niet meer onder water. Vanaf het fietspad langs de dijk
zien we hoe ganzen en herten het gras hier kort houden. |
|
|
|
Waar
Overflakkee naadloos overgaat in Goeree, kijken we over
het Grevelingenmeer met de kust van Schouwen ver op
de achtergrond. Het is nu niet ver meer naar een van
onze favoriete NTKC-terreinen: het Essenbos
bij Ouddorp. |
|
|
|
Zaterdag
15 mei 2021; Fietsen van Ouddorp naar Leiden; 88 km |
|
|
|
De
volgende ochtend is het kil en klam. Met jassen en wanten
aan fietsen we naar Hellevoetsluis, waar we koffie halen.
Terrassen lonken, maar mogen pas vanaf 12 uur open gaan.
Dat is pas over een uur. Gelukkig is er naast het terras
een openbaar bankje, waar de coronaregels niet gelden.
Helaas begint het even later te regenen. De rest van
de koffie drinken we onder de parasols van het lege
terras op, zonder te gaan zitten. Dat moeten de BOA's
maar goed vinden. |
|
|
|
Onder de rook van
Rotterdam liggen nog enkele pittoreske dorpen met bijzondere
bouwwerken. Zoals de Bernisse molen, die gebouwd is op
een 600 jaar oude verdedigingstoren, die deel uitmaakte
van een verdwenen stadsmuur. |
|
|
|
Eveneens
onder de rook van Rotterdam is het Ruigeplaatbos in
Hoogvliet; in de jaren 1960 aangelegd als stadspark
op de oever van de Oude Maas, in 1997 getroffen door
een windhoos en inmiddels doorontwikkeld tot een bijzonder
stukje nieuwe natuur. |
|
|
|
Honderd
jaar terug was de Ruigeplaat een miniatuurversie van
de Biesbosch met gorzen, grienden en slikken langs het
Hoogvlietse Gat, waar eb en vloed vrij spel hadden. |
|
|
|
In 1960
was de Ruige Plaat verdwenen onder een dikke laag opgespoten
zand, en waren de aangrenzende polders veranderd in
olieraffinaderijen. Hoogvliet begint nu uit te dijen. |
|
|
|
Zestig
jaar later is ook Hoogvliet onherkenbaar veranderd. |
|
|
|
Na
Hoogvliet zien we dreigende wolken snel onze kant op
komen. Snel fietsen we naar de Beneluxtunnel, waar we
tenminste een dak boven ons hoofd hebben. Als we de
tunnel verlaten, hebben we volgens de buienradar nog
10 minuten om een schuilplek te vinden. Net op tijd
vinden we een drijvend en overdekt terras voor een eetcafé
in de Lange Haven van Schiedam. Terwijl een watergordijn
van de parasols druipt, vullen wij ons met heerlijke
tortilla's. |
|
|
|
Na
een uur klaart het weer op en fietsen we verder langs
de hoogste klassieke windmolens ter wereld. Hier werd
mout gemalen voor de jeneverindustrie. |
|
|
|
Aan
de rand van Delft passeren we het Kruithuis,
dat in 1660 ver buiten de stadsmuren werd gebouwd. |
|
|
|
|
|
Zes
jaar eerder had er een kruitramp in de binnenstad plaatsgevonden:
de Delftse
Donderslag. Kunstschilder Egbert Lievensz.
van der Poel, die dichtbij de rampplek woonde, heeft
het hieronder afgebeelde schilderij van de aangerichte
ravage gemaakt. |
|
|
|
Langs
de Vliet fietsen we verder richting Leiden. In de 17e
eeuw was de Vliet een drukbevaren trekvaart, waar het
ene na het andere landhuis uit de grond werd gestampt.
Een van de mooiste huizen die er nu nog staan, is Hofwijck
in Voorburg, dat gebouwd is in opdracht van Constantijn
Huygens. |
|
|
|
|
( Dit
verslag is ook verschenen als onderdeel van een serie
op het wereldfietserforum; zie hier.) |
|
|