dag 1 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
26-06-11 |
Keflavik |
Grindavik |
31 km |
1:43 |
160 m |
1 % |
asfalt |
wisselend |
|
|
De
Blue Lagoon is best leuk om langs te fietsen... |
|
...maar het zwemgedeelte
is vooral bedoeld om zoveel mogelijk euro's en dollars te incasseren
|
dag 2 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
27-06-11 |
Grindavik |
Strandakirkja |
50 km |
4:19 |
512 m |
3 % |
grind/asfalt |
stil |
|
|
|
Slechts 30 km
van Reykjavik ligt een niemandsland met lavavelden |
|
Hier en daar
zien we stoom uit de grond komen |
|
Met keiharde
tegenwind lijkt de grindweg hier eindeloos; 5 km verder ligt
asfalt maar is de wind nòg harder |
|
Aan het eind
van een lupineveld doemt de kerk van Strandakirkja op |
|
De enige winkel
in dit dorp is een souvenirkeet annex cafetaria. Voor versgebakken
wafels belt de scholier, die deze tent runt, haar moeder (250
m verderop), die ze per auto hierheen brengt |
|
Dezelfde familie
heeft een mooie camping aangelegd, waar we met nog meer fietsers
bivakkeren |
dag 3 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
28-06-11 |
Strandakirkja |
Selfoss |
50 km |
4:15 |
50 m |
1 % |
asfalt |
wisselend |
|
|
|
Dit huis uit
1765 in Eyrarbakki is een van de oudste in IJsland |
|
We zijn de
harde tegenwind en de kale vlakte zat. In Selfoss nemen we de
bus naar Höfn, om vandaar terug te fietsen. Een paar dagen
later zullen we opnieuw vluchten: ditmaal voor langdurig slecht
fietsweer. Toch hebben we zo een paar dagen kunnen genieten
op het prachtige en rustige stuk van de ringweg onder de Vatnajökull. |
|
2.
Selfoss - Höfn - Skaftafell -Reykjavik |
|
|
dag 4 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
29-06-11 |
Selfoss/Höfn |
Lambshus |
31 km |
2:00 |
101 m |
1 % |
asfalt |
rustig |
|
|
|
Daar vinden wat
we zoeken: spectaculaire landschappen! |
|
|
|
In Lambshus bivakkeren
we op een boerencamping met uitzicht op de Flaájökull
|
|
|
dag 5 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
30-06-11 |
Lambshus |
Skaftafell |
109 km |
7:09 |
504 m |
2 % |
asfalt |
rustig |
|
|
|
Fietsen op dit
stille stuk van de ringweg is een feest, zolang de wind zich
koest houdt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brokstukken van
de Fjallsjökull drijven zeewaarts |
|
De Kviarjökull komt net onder
de wolken door |
|
Smalle breekbare bruggen lijken
hier te wachten tot water, modder of lava ze weg komen vagen
|
In het zuiden van IJsland wordt dagenlang slecht weer verwacht.
We nemen we de bus naar Reykjavik en Borgarnes om langs de
westkust te gaan fietsen, waar beter weer voorspeld is.
Nu is de bus nog een optie. Negen dagen later zal de ringweg
worden geblokkeerd als een van de vele bruggen in dit gebied
wordt verwoest door een vloed van smeltwater en modder uit
een scheur in de gletsjer Mýrdalsjökull. Dit smeltwater
kan zijn opgewarmd door de Katla vulkaan die onder de gletsjer
ligt. Van de Katla, een van de grootste vulkanen van IJsland,
zijn sinds het jaar 930 zestien uitbarstingen bekend met tussenliggende
perioden van veertig tot 80 jaar. De laatste eruptie was in
1918...
|
|
3.
Reykjavik - Snæfellsnes |
|
|
dag 6 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
02-07-11 |
Reykjavik/Borgarnes |
Eldborg |
54 km |
3:17 |
237 m |
2 % |
asfalt |
rustig |
|
|
|
Reykjavik is
de enige grote stad op IJsland. Ook staan hier de hoogste en
oudste bomen van het land |
|
|
In de binnenstad
staan nog veel oude huizen in een onmiskenbaar Scandinavische
stijl. Rondom deze kern liggen uitgestrekte buitenwijken en
voorsteden, die net zo sfeerloos zijn als Nederlandse vinexwijken.
Tweederde van de IJslanders woont hier, vaak in flats of appartementen.
De rest woont verspreid langs de kust en heeft alle ruimte.
Voor heel IJsland is de bevolkingsdichtheid slechts 3 inwoners/km2! |
|
dag 7 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
03-07-11 |
Eldborg |
Amarstapi |
78 km |
5:01 |
393 m |
2 % |
asfalt |
wisselend |
|
|
|
De witte kap van
de Snæfellsjökull blijft verscholen in de wolken
|
|
|
dag 8 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
04-07-11 |
Amarstapi |
Hellissandur |
42 km |
2:38 |
387 m |
3 % |
asfalt |
rustig |
|
|
|
Een vuurtoren,
grillige kliffen en de stank van meeuwenpoep zijn de attracties
van Malarrif |
|
De Saxhóllkrater,
die al een paar eeuwen niet actief is, siert de westpunt van
Snæfellsnes |
dag 9 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
05-07-11 |
Hellissandur |
Stykkisholmur |
75 km |
4:57 |
551 m |
3 % |
asfalt |
rustig |
|
|
|
Bij
Hellissandur komt eindelijk de imposante Snæfellsjökull
tevoorschijn |
|
Dode vulkanen kleuren bordeauxrood
|
|
|
|
Aan weerszijden
van de weg liggen verweerde lavavelden |
|
Af en toe wordt het
grauwe rendiermos onderbroken door een paars bloementapijt |
|
IJslandse
paarden kondigen de bewoonde wereld aan |
|
Het
pittoreske Stykkisholmur baadt in warm avondlicht |
|
|
|
Als
de wind een uurtje gaat liggen, lijkt het aan de meestal gure
Breiðafjörður toch echt zomer |
|
4.
Stykkisholmur - Westfjords - Varmaland |
|
|
Rode lijn: asfaltweg, zwarte
lijn: grindweg, blauwe lijn: boottocht |
|
dag 10 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
06-07-11 |
Stykkisholmur |
Dynjandi |
40 km |
3:45 |
814 m |
5 % |
grind |
stil |
|
|
|
Terugkijkend
vanaf de veerboot zien we de Snæfellsjökull hoog
boven de Breiðafjörður uitsteken |
|
Borden
en reflectorpaaltjes wijzen de weg in de verlaten woestenij
|
|
Mos
is het enige dat hier soms nog wil groeien |
|
Een
grote kei met rugleuning biedt een comfortabele picknickplek
in de middle of nowhere |
|
Dan
begint een mooie afdaling op een pas opgeknapte grindweg |
|
Een
nevelige fjord onderbreekt de desolate toendra |
|
|
|
Bij
Dynjandi hebben twee Duitse fietsers hun tent bij de fjord opgezet
|
|
Wij
kiezen voor een plekje bij de waterval |
|
Ook
een prima plek om te koken |
|
En
om te wassen |
|
's
Avonds klimmen we naar de grote waterval, die hier al indrukwekkend
lijkt... |
|
...maar
verderop nog veel groter is (zie Corrie op de rots rechtsboven)
|
|
|
|
Hier
geen bussen vol toeristen, dus ook geen souvenirwinkels, hekken
en betuttelende bordjes!
|
dag 11 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
07-07-11 |
Dynjandi |
Nupur |
68 km |
5:39 |
1054 m |
5 % |
grind/asfalt |
stil |
|
|
|
Optrekkende
mist boven de Borgarfjörður kondigt weer een prachtige
dag aan |
|
|
|
|
|
Eenden
vliegen door de nevel, paarden staren ons verleidelijk aan |
|
|
|
Een
bord belooft koffie en cultuur |
|
Hier,
rond het kerkje van Hrafnseyri, groeide Jón Sigurðsson
(zie hier)
op |
|
|
|
We
vervolgen route 60 over een bergpas naar Þingeyri |
|
Een
paar bochten onder ons zien we de Duitse fietsers weer |
|
Helemaal
boven is het weer tijd voor windstoppers en fietshelmen
|
|
Langs
de noordzijde van de pas liggen nog resten sneeuw |
|
Vlak
voor Þingeyri verschijnt
een groot lupineveld |
dag 12 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
08-07-11 |
Nupur |
Eyri |
89 km |
6:47 |
864 m |
4 % |
grind/asfalt |
rustig |
|
|
|
We
fietsen door een smalle, maar verlichte en windstille tunnel
van 6 km lengte naar Ísafjörður |
|
Roodkeelduikertjes
zwemmen ons voorbij
|
|
Voor
de zoveelste keer: tegenwind!
|
|
Vlak
voor Súðavík zien we in de verte het vogeleiland
Vigur en daarachter de Drangajökull
|
|
Laat op de avond
maken we nog wat kilometers langs de Seyðisfjörður
|
dag 13 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
09-07-11 |
Eyri |
Heydalur |
92 km |
5:48 |
517 m |
3 % |
asfalt/grind |
rustig |
|
|
|
's
Ochtends ligt onze wildkampeerplek er prachtig bij |
|
Langs de Skötufjörður
barst het van de zeehonden |
|
Op een picknickbank
ligt zelfs een krat met verrekijkers. Onbewaakt en gratis te
gebruiken! |
|
Vlakbij is de
oude boerderij Litlibær: nu een museum met verse koffie
en wafels |
|
We fietsen verder
langs de Skötufjörður |
|
In
de fjord zwemt een walvis voorbij |
|
Bij
Heydalur vinden we 's avonds een lekker heet bad in de vrije
natuur |
dag 14 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
10-07-11 |
Heydalur |
Reykjanes/Varmaland |
28 km |
2:02 |
234 m |
4 % |
grind/asfalt |
rustig |
|
|
|
Voordat we de
bus naar Varmaland nemen, blikken we nog eenmaal over de fjorden
naar Snæfjallaströnd |
|
5.
Varmaland - Selfoss - Keflavik |
|
Rode lijn: asfaltweg, zwarte
lijn: grindweg |
|
dag 15 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
11-07-11 |
Varmaland |
Husafell |
50 km |
3:11 |
403 m |
3 % |
asfalt |
rustig |
|
|
Bij
Deildartunga borrelt kokend en stomend water uit de bodem omhoog
|
|
|
|
De
watervallen van Hraunfossar zijn toeristischer, maar minder
groots en woest dan die van Dynjandi
|
dag 16 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
12-07-11 |
Husafell |
Þingvellir |
66 km |
7:21 |
806 m |
4 % |
grind |
stil |
|
|
|
Na
Husafell begint de Kaldidalur, een wereld van gestolde lava,
gletsjers en wild stromend smeltwater |
|
Deze
route is wat ruiger dan we gewend zijn |
|
Een
passerende bus hult ons in stofwolken |
|
|
|
|
|
|
|
In
de verte doemt de ijskap van de Langjökull op |
|
Dichterbij zijn de gletsers
van de Þórisjökull
|
|
|
|
Een
paar weken terug was deze route nog onbegaanbaar door smeltende
sneeuw
|
|
Op
720 m hoogte ligt de pas van Kaldidalur |
|
|
|
Weer en terrein zijn niet
optimaal voor een picknick, maar anders dreigt de hongerklop
|
|
Door
het slechte wegdek en een harde tegenwind gaat afdalen hier
niet veel sneller dan klimmen |
|
|
|
Bij
Tröllháls woedt een heuse zandstorm |
|
De
laatste hobbel voor de bewoonde wereld |
dag 17 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
13-07-11 |
Þingvellir |
Laugarvatn |
34 km |
2:35 |
199 m |
1 % |
asfalt |
iets te druk |
|
|
|
In
Þingvellir, op de geologische breuklijn tussen Europa
en Amerika, barst het opeens van de toeristen |
dag 18 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
14-07-11 |
Laugarvatn |
Gulfoss/Geysir |
50 km |
3:36 |
310 m |
2 % |
asfalt |
iets te druk |
|
|
|
We
hadden een rustige asfaltweg verwacht, maar deze is kilometers
lang opgebroken en drukker dan me lief is |
|
De
oude Geysir spuit maar heel af en toe; toch is het water nog
erg heet |
|
Door silicaten
kleuren sommige poeltjes intens blauw |
|
De
Strokkur spuit elke vijf minuten: perfect voor de toeristenindustrie.
Eerst bolt het water heel even op... |
|
...en dan spuit
hete stoom omhoog. Het is nu ook duidelijk waar al het verkeer
van vandaag heenging! |
|
|
|
|
|
|
dag 19 |
van |
naar |
afstand |
netto fietstijd |
totale klim |
gemiddelde stijging |
wegen |
verkeersdrukte |
15-07-11 |
Geysir |
Selfoss |
74 km |
4:23 |
384 m |
2 % |
asfalt |
steeds drukker |
|
|
|
De weg naar Selfoss
is nogal saai, maar de koffie in Reykholt is een feest |
|
De Keriðkrater
is een mooie plek om nog even te stoppen |
dag 20 en 21 |
van |
naar |
|
16-07-11 |
Selfoss |
Reykjavik |
per
bus |
17-07-11 |
Reykjavik |
Kevlavik |
per
bus |
|
|
Vanwege de drukke wegen rond Reykjavik
reizen we vanaf Selfoss terug met de bus. |
|