|
Fietsen
in de Zweedse herfst |
|
Eind
september - begin oktober 2021 hadden we kruizen in
de agenda gezet om dan nog een paar weken te kunnen
gaan fietsen. Bij voorkeur in een gebied niet te ver
van huis, waar de coronamaatregelen niet draconisch
zijn en waar nog een redelijke kans is op mooi nazomerweer.
Begin september krijgt Corrie echter te horen dat ze
enkele weken later voor iets belangrijks een dag in
Stockholm moet zijn. Even lijkt onze herfsttocht niet
door te kunnen gaan, of een week korter gaat worden
dan we zouden willen.
'Of zullen we in Zweden gaan fietsen?', borrelt
in me op. Dat hebben we nog niet eerder gedaan. Ik wil
dan wel op een enigszins verantwoorde manier naar Stockholm
reizen, dus niet met het vliegtuig. Tijd om helemaal
van Leiden naar Stockholm te fietsen, hebben we echter
niet. Ook heb ik altijd begrepen dat fietsen niet mee
mogen in de treinen naar Stockholm. Dat laatste ga ik
nog eens onderzoeken. Met een beetje googelen kom ik
erachter dat er sinds mei treinen van Flixtrain rijden
tussen Göteborg en Stockholm, waarin plek voor
fietsen gereserveerd kan worden.
Stena Line vaart dagelijks van het Noord-Duitse Kiel
naar Göteborg. Dat treft, want van Stena Line hebben
we nog een voucher dat niet zo lang meer geldig zal
blijven. Vorig jaar hebben een reeds geboekte overtocht
naar Engeland af moeten blazen vanwege de pandemie.
Die voucher kunnen we ook gebruiken voor een Zweedse
ferry van Stena.
Verder lees ik dat er in Zweden meer dan 20 spoorwegmaatschappijen
zijn, waarvan de meeste het meenemen van fietsen in
de trein toestaan (zie dit
topic op het wereldfietserforum).
Ik check nog even wat voor weer je in het vroege najaar
rond Stockholm kunt verwachten, en ook dat valt mee:
de gemiddelde middagtemperatuur heeft dan nog dubbele
cijfers en er valt aanzienlijk minder regen dan in Nederland.
En bovendien, als ze ergens niet van een strenge lockdown
houden, is het wel in Zweden. Dus gaan we lekker in
Zweden fietsen! |
|
Zaterdag
25 september 2021; per trein van Leiden naar Hamburg (500
km) |
|
Van
Leiden naar Kiel kan met de trein in 8 uur. Dan moet
alles wel een beetje op tijd rijden, want anders missen
we de nachtboot naar Göteborg, die aan het eind
van de middag uit Kiel vertrekt. Het is leuker en relaxter
om in Hamburg te overnachten en dan de volgende dag
nog een stuk te gaan fietsen in de buurt van Kiel. De
enige plek waar we tot nu toe in Hamburg zijn geweest,
is het altijd drukke Hauptbahnhof. Dus hoog tijd voor
een citytrip naar deze bruisende havenstad.
We boeken er een fietsvriendelijk hotel (zie www.bettundbike.de)
en wandelen tegen de avond het levendige stadscentrum
in. In de Speicherstadt - een voormalig havengebied
- vinden we tussen de oude pakhuizen een terras aan
het water. We hebben vandaag slechts enkele kilometers
gefietst, maar ook dit is vakantie. |
|
|
|
Zondag
26 september 2021; per trein naar Bordesholm (100 km);
daarna fietsen naar Kiel (40 km) en met
de nachtboot van Kiel naar Göteborg
(445 km) |
|
|
|
's
Ochtends stappen we in Hamburg weer in de trein, maar
we rijden niet gelijk door tot Kiel. In Bordesholm stappen
we uit om nog 40 km lang met prachtig nazomerweer over
golvende keileembulten naar Kiel te fietsen. |
|
|
|
|
|
We zijn blij
dat we niet de hele middag in Kiel hoeven door te brengen.
De na-oorlogse wederopbouw van deze voormalige Hanzestad
is niet bepaald een lust voor het oog. In Hamburg heeft
men dat toch iets beter aangepakt.
Rond half vijf fietsen we het autodek
van de boot naar Göteborg op. |
|
Maandag
27 september 2021; fietsen door Göteborg (8 km);
per trein naar Stockholm (450 km); fietsen door Stockholm
(2 km); varen naar Vaxholm (25 km) en fietsen naar Bogesund
(6 km) |
|
Rond
half tien zijn we in Göteborg. Drie uur later vertrekt
de flixtrain naar Stockholm, dus hebben we alle tijd
om Zweedse kronen te pinnen, koffie te drinken en wat
boodschappen te doen. Zo druk als Hamburg op een zwoele
zaterdagavond was, zo uitgestorven lijkt Göteborg
op deze nogal druilerige maandagochtend. Wat ook gelijk
opvalt, is de totale afwezigheid van mondkapjes. Niet
alleen op straat, maar ook in café's en winkels.
In Duitsland moesten we er even aan wennen dat we nergens
zonder mondkapje naar binnen mochten, in Zweden hoeven
we ze zelfs in de trein niet op te doen.
Hoewel Flixtrain hier al sinds mei
rijdt, zijn deze treinen alleen te vinden op de eigen
website; niet op de Zweedse reisplanner en ook niet
op de internationale reisplanner van Deutsche Bahn.
Toch is dit geen Zweinsteinexpress:
moeiteloos vinden we de groene trein, die ruim voor
vertrek al op het station staat. De trein bestaat uit
drie wagons; in elke wagon zijn twee fietshaken bij
de ingang. |
|
|
|
|
|
Rond vier
uur arriveren we op het centraal station van Stockholm.
Hier heerst nog de fietsallergie van de Zweedse staatspoorwegen
SJ. In dit station is het namelijk streng verboden om
met een fiets te lopen. Bij de instructies van Flixtrain
wordt dit vermeld en krijgen reizigers met fietsen het
advies om vanaf het aankomstperron de hoofduitgang te
mijden en direct de lift naar het Klarabergsviaduct
te nemen. Hiervandaan is het maar 2 km fietsen naar
de Strömkajen, waar veerboten vertrekken naar allerlei
bestemmingen in de archipel
die ten oosten van de stad ligt. Wij nemen de boot naar
Vaxholm, een dik uur varen. |
|
|
|
We
wachten een half uurtje op de Strömkajen, waar
tegenover de veerbootsteigers gevels van poepchique
hotels staan te pronken in de herfstzon. |
|
|
|
Vanaf de boot lijkt
Stockholm een heel andere stad dan op de fiets. Lawaai
van auto's en trams verruilen we voor de ronkende boot
en het klotsende water. Het ene legpuzzeldecor na het
andere varen we voorbij. |
|
|
|
Zoals het zeilschip
A.F. Chapman voor het eiland Skeppsholmen, dat nu een
drijvende jeugdherberg is. |
|
|
|
En de Saltsjökvarn,
een voormalige meelfabriek die nu dienst doet als hotel. |
|
|
|
Dan
komt de Galaxy voorbij, een grote veerboot van de Silja
Line, die tussen de Finse havenstad Turku, de Åland
eilanden en Stockholm vaart. De Galaxy is een vergrote
replica van de Romantika, die in 2022 tussen de Eemshaven
en Kristiansand gaat varen (zie dit
forumdraadje). De rompschildering is een
creatie van de Estse kunstenaar Navitrolla. |
|
|
|
Veel
eilanden zijn omgevormd tot lusthoven voor rijke stedelingen,
die er kapitale villa's hebben laten bouwen. Zoals hieronder
bij Vasholmen en Höganäs. Op andere eilanden
staan vakantiehuisjes, in totaal zo'n 50.000. Hoewel
oktober nog moet beginnen, zijn de herfstkleuren nu
al oogstrelend, zeker in het warme licht van de bijna
ondergaande zon. |
|
|
|
Rond zes uur bereiken
we de haven van Vaxholm. |
|
|
|
Vanaf Vaxholm is
het nog 6 km fietsen naar het slot van Bogesund. Daarachter
is een mooie jeugdherberg waar we overnachten. |
|
|
|
Dinsdag
28 september 2021; fietsen van Bogesund naar Nacka (55
km) |
|
|
|
Vandaag
fietsen we met een U-bocht weer terug naar Stockholm,
waar Corrie morgenavond moet zijn. Eerst terug naar
Vaxholm, waar het goed toeven is in de enige koffietent
die hier in dit seizoen nog open is. Dan nemen we de
pont naar het volgende eiland: Rindö. |
|
|
|
Vanaf
de pont zien we het forteiland
van Vaxholm, dat in vorige eeuwen Stockholm moest beschermen
tegen een invasie uit het oosten. Dat gebeurde tweemaal:
in 1612 werd hier een aanval van de Denen afgeslagen
en in 1719 werd de beruchte Russische admiraal Fjodor
Apraksin tegengehouden. |
|
|
|
Na
Rindö brengt een volgende pont ons naar Varmdö,
waar het drukker wordt naarmate we dichter bij Stockholm
komen. Eerst zien we veel buitenhuizen en vakantiestulpjes,
later komen we door complete voorsteden. |
|
|
|
In
Nacka vinden we een pension op loopafstand van een megasupermarkt,
waar spiegels alles nog ruimer laten lijken dan het
al is. Met een fruitafdeling die doet denken aan een
ballenbak in de Ikea... |
|
|
|
...heel
veel vis... |
|
|
|
...en
leuke laagalcoholische biertjes (vaak rond de 2%) die
nog in Zweedse supermarkten verkocht mogen worden. |
|
|
.
|
Woensdag
29 september 2021; fietsen van Nacka naar Stockholm (13
km) |
|
|
|
Vanuit
Nacka nemen we een pontje over de Saltsjö naar
Djurgården, een autoluw eiland dat zich uitstrekt
tot in het centrum van Stockholm. Vroeger waren hier
de koninklijke jachtgronden. Nog altijd is dit een bosrijk
deel van de stad. Ook zijn hier enkele publiekstrekkers,
zoals het Vasamuseum, dierentuin-openluchtmuseum Skansen,
pretpark Gröna Lund, het Abba Museum en een jeugdliteratuurmuseum,
dat met name gewijd is aan Astrid Lindgren, de geestelijke
moeder van Pippi Langkous.
Eerst passeren
we de Campus Manilla: ooit gebouwd als verblijf voor
een Spaanse gezant, maar al heel lang in gebruik als
onderkomen voor een school. |
|
|
|
We fietsen verder
over een smal pad met uitzicht over de Saltsjö. |
|
|
|
Sommige huizen hebben
hier een hoog Villa-Kakelbont-gehalte. |
|
|
|
Later
op deze dag vergapen we ons aan de Vasa:
het Zweedse oorlogsschip dat door een ontwerpfout op
zijn allereerste tocht in 1628 al na 1300 meter bij
de eerste windvlaag kapseisde. Pas in 1961 kon het worden
geborgen. Dankzij het lage zoutgehalte van de Saltsjö
is het schip niet aangetast door de paalworm, die in
alleen in zout water kan leven. |
|
|
|
Donderdag
30 september 2021; fietsen in Stockholm (5 km); per
trein naar Nynäshamn (60 km) en fietsen in Nynäshamn
(3 km) |
|
|
|
Vandaag is het waterkoud.
Er waait een gure wind uit het zuiden en de Zweedse
weerapp voorspelt dat de regen, die al
enkele dagen langs de westkust valt, vandaag de oostkust
zal bereiken. Geen aanlokkelijk perspectief om nu
naar Nynäshamn te fietsen. Daar vertrekt de veerboot
naar Gotland, waar het de komende dagen nog droog
lijkt te blijven. De vele kilometers door de buitenwijken
van Stockholm leken ons toch al niet zo boeiend, dus
besluiten we om vandaag de trein te nemen. In de treinen
van SL (Storstockholms Lokaltrafik) mogen fietsen
buiten de spits gratis mee, maar op het centraal station
mogen fietsers niet instappen. Daarom fietsen we enkele
kilometers zuidwaarts naar station Södra. Dan
komen we gelijk in het stadsdeel Södermalm, dat
bekend is geworden dankzij Stieg
Larsson. Hier wonen de 'good guys' uit
zijn Milennium-trilogie, zoals Lisbeth
Salander.
Aan de buitenkant van de trein naar Nynäshamn
is niet te zien waar de fietsplekken zijn. Daarom
nemen we verschillende ingangen, in de hoop dat een
van ons de fietsplaatsen vindt. Ik heb geluk en tref
drie ingeklapte klapstoeltjes aan, waar twee fietsen
tegenaan gezet kunnen worden. Helaas zijn er geen
gordels of haakjes om te fietsen aan vast te zetten,
terwijl deze trein vaak remt en weer optrekt. Corrie
lukt het om met haar fiets door de wagon hierheen
te komen. Met een bagagespin zet ik de fietsen zo
goed mogelijk vast aan een stang van de trein. Tijdens
de rit ga ik op onderzoek uit en kom ik er achter
dat deze klapstoeltrio's zich in elk treinstel helemaal
voorin of achterin bevinden.
|
|
|
|
Zodra
we in Nynäshamn zijn, fietsen we in de zeikregen
naar een camping, waar we nog heel wat kronen neer moeten
tellen voor een weliswaar comfortabel, maar toch wat
amateuristisch in elkaar getimmerd 'strandhuisje' op
een grasveld. Aan het eind van de middag wordt het droog
en snuiven we buiten nog wat herfstlucht op. |
|
|
|
Vrijdag
1 oktober 2021; fietsen door Nynäshamn (4 km);
met de veerboot naar Visby (150 km) en fietsen op Gotland
(18 km) |
|
|
|
De eerste boot naar Gotland vertrekt om 11:25 en
arriveert om 15:00 uur in Visby. In Nynäshamn
vinden we zowaar een zonnig terras met koffie en taart,
wat het wachten op de boot een stuk fijner maakt.
Toch is het jammer dat er op dit traject geen nachtboot
vaart. Dan hadden we nu al de hele dag op Gotland
kunnen fietsen. Die nachtboot zou dan in een rustig
tempo kunnen varen en minder brandstof verbruiken:
bijvoorbeeld rond 22:00 uur vertrekken en rond 7:00
arriveren, zoals de nachtboot van Hoek van Holland
naar Harwich (een afstand die maar een derde langer
is dan de 150 km van Nynäshamn naar Visby).
Wachtend op de boot zie ik een bord dat de indruk
wekt dat Britse reizigers hier niet erg welkom meer
zijn.
|
|
|
|
In
de middeleeuwen was Visby
een bloeiende Hanzestad. Pakhuizen, de domkerk en enkele
abdijruïnes herinneren nog aan die tijd. Door pest,
piraterij en oorlogen met Denemarken raakte de stad
in verval. Daardoor was er geen geld en ook geen noodzaak
meer om gebouwen uit de bloeitijd af te breken en te
vervangen door iets moderners. Al in de 19e eeuw werd
de stad tot nationaal monument verklaard en aan het
eind van de 20e eeuw was de tijd rijp om Visby een werelderfgoedstatus
te verlenen. In de zomermaanden is dit dan ook het Dubrovnik
van Zweden: je kunt hier dan over de hoofden van de
toeristen surfen. Vandaag, op 1 oktober, zijn die al
lang weer vertrokken. |
|
|
|
|
|
Ook
de stadsmuren en poorten van Visby, zoals de Österport
hieronder, staan na al die eeuwen nog overeind. |
|
|
|
De
Domkerk werd in de
13e eeuw gebouwd voor de vele Duitse kooplieden die
toen in Visby kwamen. Na de reformatie was dit de enige
middeleeuwse kerk in de stad die nog gebruikt werd. |
|
|
|
Aan
de noordkant van de stad fietsen we nog een stuk langs
de muur. Verderop zijn de torens van de Sankt Göransport
en de Snäckgårdsport te zien. |
|
|
|
We
fietsen noordwaarts langs lege stranden... |
|
|
|
...en over kleurrijke
lanen naar Lummelund, waar we een vakantiehuisje geboekt
hebben. |
|
|
|
Zaterdag
2 oktober 2021; fietsen van Lummelund naar Bunge (77 km) |
|
|
|
Na 16 km doemt de
toren van Stenkyrka op. We hopen hier op koffie, want
behalve een kerk en wat huizen is hier zowaar een crèperie.
Die is helaas nog dicht. |
|
|
|
Achter
de kerk wordt echter al druk koffie gezet op een internationale
kerstmannenconventie! Kerstmannen - en een kerstvrouw
- uit heel Scandinavië zijn naar Gotland gekomen.
Net als wij waren ze in Stenkyrka aan koffie toe. |
|
|
|
|
|
Enkele kilometers
verder bereiken we Lickershamn: een handvol hutjes rond
een haventje. Ooit bivakkeerden hier vissers, nu brengen
mensen uit Stockholm hier graag de zomer door. |
|
|
|
De rest van het jaar
tref je hier vooral meeuwen aan op de keien en de kliffen. |
|
|
|
Een
dikke 400 miljoen jaar geleden lag Scandinavië
dicht bij de evenaar. Gotland lag toen lange tijd op
de bodem van een ondiepe zee. Kalkresten van zeedieren,
zoals skeletten, tanden en schelpen, bleven hier liggen
en vormden uiteindelijk een dikke laag kalksteen. Europa
dreef weg van de evenaar en Scandinavië kwam zo
noordelijk te liggen, dat er in de koudste periodes
- zo'n 2,6 miljoen jaar tot 12.000 jaar geleden - soms
een kilometers dikke laag landijs lag. Dat landijs had
een enorm gewicht. Het walste alles plat wat eronder
lag en vermaalde rotsblokken tot keitjes. Na het smelten
van het landijs rees het zeeniveau met tientallen meters
en kwam Gotland onder water te liggen, maar niet voor
lang. Door het wegvallen van de druk van het loodzware
landijs veerde heel Scandinavië op, waardoor Gotland
weer boven water kwam. Nog steeds stijgt de bodem hier,
maar zo langzaam dat de zee alle tijd heeft om de kalksteen
aan te vreten, waardoor hier kliffen kunnen ontstaan.
Op plekken waar de zee zich heeft teruggetrokken, zijn
kilometers landinwaarts soms nog kliffen te vinden die
eeuwen geleden zijn gevormd. |
|
|
|
Verder noordwaarts wordt de lucht grijzer en het
landschap desolater. Sprietige dennen op voormalige
kiezelstranden voldoen als pispaal, maar bieden geen
luwe plek waar we comfortabel kunnen picknicken. Bovendien
willen we graag thee zetten, maar zijn onze bidons
bijna leeg omdat we die weer eens zijn vergeten te
vullen.
Uiteindelijk heeft kerkhof van Fleringe alles wat
we wensen: een werkende kraan en een bankje uit de
wind met stemmig uitzicht op verweerde grafstenen.
|
|
|
|
|
|
Het
schemert al een beetje wanneer we Fårösund
bereiken, de 'hoofdstad' van Noord-Gotland met een grote
winkel. Vlakbij is de jeugdherberg van Bunge, die bestaat
uit tochtige barakken op een voormalig militair vliegveld.
|
|
Zondag
3 oktober 2021; fietsen van Bunge naar Roma (74 km) |
|
|
|
Verlaten
velden onder een grauwe hemel. Ook vandaag zijn we niet
laaiend enthousiast over het noordoosten van Gotland.
We worden dan ook aangenaam verrast, wanneer we in de
middle of nowhere een uit de kluiten gewassen regenboogstoel
aantreffen. |
|
|
|
Ook de muurschilderingen op de silo's van de cementfabriek
in Slite geven wat kleur aan deze dag. Slite is het
enige oord waar we vandaag kans maken op een koffie-met-taart-ervaring.
Tot onze verrassing is het enige terras in beslag
genomen door de kerstmannen, die we gisteren al in
Stenkyrka zagen. Hier hangt nu een neusverdovende
pizzalucht, die de kans op een positieve taartervaring
wel erg klein maakt. We fietsen nog even naar Medusa's
Badcafé aan het nabijgelegen strand, maar daar
is men al aan de winterslaap begonnen. Ook in hotel
Slitebaden zien we geen levende ziel. De enige andere
eettent die wel open is, is een Thais restaurant.
Ook dat is niet helemaal wat we nu zoeken. Uiteindelijk
vinden we een picknickbank op het parkeerterrein van
de plaatselijke Coop, met warme pecanbroodjes en prima
cappuccino-to-go uit de winkel.
|
|
|
|
Na
Slite komen we in een bosrijke omgeving met hier en
daar wat huizen, een paar verdwaalde kalkrotsen en een
schuur, die nog door de Vikingen gebouwd had kunnen
zijn. |
|
|
|
In Västerbjers
treffen we een mooi staaltje brievenbuskunst aan. |
|
|
|
In Dalhem staat een
eeuwenoud kruis langs de weg. |
|
|
|
En in Roma bekijken
we een abdijruïne
uit de 12e eeuw. |
|
|
|
Een
paar kilometer verder stoppen we bij een bijzonder fraaie
B&B met een grote gemeenschappelijke keuken, zoals
je hier ook in jeugdherbergen aantreft. Vroeger was
dit van de plaatselijke suikerfabriek, die in 1998 werd
gesloten. Tijdens de jaarlijkse bietencampagne sliepen
hier seizoensarbeiders. |
|
Maandag
4 oktober 2021; fietsen van Roma naar Visby (35 km); varen
van Visby naar Oskarshamn (120 km) en fietsen in Oskarshamn
(2 km) |
|
|
|
We
zijn 10 minuten onderweg en stoppen bij de dorpskerk
van Roma om een foto te maken.
|
|
|
|
'O shit', zegt Corrie.
'Wat is er?'
'We hebben de bidons niet meegenomen. Nadat ik
ze in de keuken heb gevuld, heb ik ze buiten op de
trap gezet.'
Nu zie ook ik de lege bidonhouders op onze fietsen.
Als we niet kamperen en het water in de bidons niet
nodig hebben bij het koken, vergeten we vaak om de
bidons te vullen. Nu heeft Corrie daar wel aan gedacht,
maar vergeten we ze weer mee te nemen. We rijden via
de kortste weg terug naar het hotel, waar de bidons
inderdaad nog op de brandtrap staan.
We maken een doorstart - maar nu met de bidons -
via een andere route. We komen langs een oude windmolen,
waarvan we er op Gotland al meer hebben gezien. Vaak
in een haveloze staat en zonder wieken. Dit zou wel
eens een mooi exemplaar kunnen zijn als het gehavende
stucwerk verwijderd is. Wel heb ik de indruk dat kerken
hier beter worden onderhouden dan molens.
|
|
|
|
Aan
het eind van de ochtend zijn we weer terug in Visby.
We vinden een terras met koffie en een terras met soep,
terwijl het zachtjes begint te regenen. |
|
|
|
Rond
17:00 uur nemen we de boot naar Oskarshamn, waar we
weer een nacht in een jeugdherberg geboekt hebben. Een
deel van het bootpersoneel - enkele verkeersregelaars
met gele hesjes - blijkt daar ook te slapen. Ik vermoed
dat ze uit Polen of de Baltische Staten komen. Ze spreken
in ieder geval geen Zweeds. |
|
|
|
Dinsdag
5 oktober 2021; fietsen van Oskarshamn naar Drag (69 km) |
|
|
|
Sommige
fietsers drinken pas koffie als ze 25 km hebben gefietst.
Wij doen dat meestal eerder; zodra we trek in koffie
hebben, of een plek zien die te mooi is om links te
laten liggen. Zoals deze vijfsterren picknickcabine
met natuurdak na 12 km in Påskallavik. |
|
|
|
En
als we dan 15 km verder in Mönsterås ook
nog een echte tearoom aantreffen, wordt het hoog tijd
voor een tweede kop koffie met een taartje dat er erg
lekker uitziet. Vast iets met noten en caramel. Na de
eerste slok cappuccino hap ik vol verwachting in het
taartje. Maar helaas: het is pindakaas! |
|
|
|
We
fietsen verder door Timmernabben, Rumpekulla en Patamalm.
Bordewijk
zou zich hier thuisgevoeld hebben. |
|
|
|
Inmiddels is het gaan regenen, maar daar kunnen we
wel tegen. We fietsen parallel aan een spoorlijn,
maar geen enkele trein op dit traject neemt fietsen
mee. We moeten in ieder geval Kalmar bereiken om met
de trein terug te kunnen reizen. Na alle treinen en
boten van de afgelopen week willen we nu overigens
het liefst nog dagenlang fietsen. Vanavond zitten
we in een warm en droog huisje, de route is hier afwisselender
dan op Gotland en vanaf morgen schijnt de zon weer.
|
|
|
|
|
|
Woensdag
6 oktober 2021; fietsen van Drag naar Kalmar (51 km) |
|
|
|
In
de loop van de nacht is het regenfront voorbijgetrokken.
Er vallen nu gaten in het wolkendek, waardoor de herfstzon
af en toe voor sfeerverlichting kan zorgen. |
|
|
|
|
|
|
|
We pauzeren bij een
kerk met klokkenstoel, maar zonder dorp eromheen: de Kläckeberga
Kyrka. |
|
|
|
De buitenkant van
de kerk doet een sober interieur vermoeden, maar dat valt
mee. Klatergoud en schilderijen glimmen in het licht van
de kroonluchters. |
|
|
|
Buiten horen we een
klapperend geluid. Een grote zwerm vogels vliegt onze
kant op. Het zijn geen ganzen, maar kraanvogels! |
|
|
|
Aan
het eind van de middag bereiken we Kalmar, een van de
oudste steden van Zweden. Kalmar lag tot in de 17e eeuw
dichtbij de Deense grens en werd niet gespaard als er
een conflict tussen Zweden en Denemarken was. |
|
|
|
In
de 17e eeuw werd de stad verplaatst naar het eiland
Kvarnholmen en voorzien van vestingwerken. Rechte straten
en ruime pleinen kenmerken de vestingstad. |
|
|
|
Ook de domkerk werd
in de 17e eeuw gebouwd in een opvallend barokke stijl
voor een protestantse kerk. |
|
|
|
Donderdag
7 oktober 2021 's ochtends; bezoek aan het slot van Kalmar |
|
|
|
Wat
je niet mag missen als je toch in Kalmar bent, is het
slot. Kalmar Slott is het best behouden kasteel in renaissance-stijl
van Noord-Europa. Er wordt vandaag veel zon voorspeld,
maar nu is het nog kil en mistig. Dus een perfecte ochtend
om ons nog even vol te gieten met koffie en cultuur,
voordat we de Zweedse binnenlanden gaan ontdekken. |
|
|
|
In de middeleeuwen speelde de voorganger van dit
slot al een prominente rol. In 1397 werd hier de Unie
van Kalmar gesloten, die inhield dat de
drie Scandinavische koninkrijken bestuurd werden door
één monarch. Het ging om een enorm gebied:
niet alleen Zweden, Denemarken en Noorwegen, maar
ook IJsland, Groenland, de Faeröer, de Orkneyeilanden,
de Shetlandeilanden, Sleeswijk, Holstein en een deel
van Finland hoorden erbij. Een rijk waar de zon 's
zomers nooit onder ging, al kwam die in de winter
amper op.
Erg stabiel zou deze unie niet worden. Zweden had
geen belang bij een aantal door Denemarken gevoerde
oorlogen, die de export van Zweedse producten bemoeilijkten.
Ook de concentratie van alle macht in Denemarken stuitte
op weerstand.
In 1523 trok een Zweedse regent, Gustav
Eriksson Vasa, de stekker uit de unie.
Vier jaar eerder was hij ontsnapt van een Deens eiland,
waar hij als krijgsgevangene werd vastgehouden. Vervolgens
hield hij zich acht maanden schuil in het huis van
de burgemeester van Lübeck. In 1520 maakte hij
de overtocht naar Zweden, waar hij onderdak vond in
het kasteel van Kalmar. In hetzelfde jaar vond het
Bloedbad van Stockholm
plaats, een massale executie van Zweedse edellieden,
waarmee de Deense koning Christiaan II, die aan het
hoofd van de Unie van Kalmar stond, een eind aan de
Zweedse rebellie wilde maken. Onder de geëxecuteerden
bevonden zich de vader en een zwager van Gustav. In
1505 was een vergelijkbaar bloedbad in Kalmar aangericht,
toen op bevel van de Deense koning Johan de burgemeester
en gemeenteraad werden geëxecuteerd.
Vanaf 1521 scharrelde Gustav een leger bij elkaar
om de strijd aan te gaan met de Deense koning. Hij
verklaarde Zweden onafhankelijk en vergeleek zichzelf
graag met Mozes, die ook een volk aan een staat had
geholpen. Hij zou echter niet alleen als een bevrijder
de geschiedenis ingaan, maar ook als een tirannieke
autocraat. Gustav maakte goedschiks of kwaadschiks
een eind aan alles wat de vorming van een Zweedse
eenheidsstaat in de weg stond - zoals de pausgezinde
bisschoppen, de autonomie van de provincies en het
ontbreken van een eenheidstaal.
In het slot laat een maquette zien hoe het kasteel
er destijds uitzag. In de 16e eeuw werd het middeleeuwse
fort omgebouwd en uitgebreid tot een voor die tijd
modern Europees renaissancepaleis.
|
|
|
|
In 1611 kwamen de Denen nog een keer terug tijdens
de Oorlog
van Kalmar. Dit was de laatste oorlog waarin
Denemarken zich als grootste macht in Noord-Europa
wist te handhaven. Daar kwam in 1645, na de Deens-Zweedse
oorlog, een einde aan. Denemarken moest hierna enkele
gebieden, waaronder Gotland, afstaan aan Zweden. Dertien
jaar later raakte Denemarken ook Halland, Skåne
en Blekinge definitief kwijt aan Zweden. Het had weinig
gescheeld, of Zweden had heel Denemarken bezet. Dat
is uiteindelijk belet door een Nederlandse interventie
tijdens de Slag
in de Sont, waarbij de vlootvoogd Witte
de With sneuvelde.
Nu was Zweden de dominante macht van de Oostzee geworden.
Door het verdwijnen van de landgrens met Denemarken
had Kalmar als vesting niet veel meer te betekenen.
Het kasteel fungeerde nog een tijd als gevangenis,
graanpakhuis en koninklijke jeneverstokerij, maar
raakte uiteindelijk in verval. Er werd al voorgesteld
om het af te breken, maar in de 19e eeuw kreeg men
oog voor de cultuurhistorische waarde van het slot.
Vanaf 1850 volgde de ene restauratie na de andere.
Nu is het slot voor een deel weer zo ingericht als
men denkt dat het er in de bloeitijd uit moet hebben
gezien, zoals de eetzaal hieronder.
|
|
|
|
In een andere zaal
loont het de moeite om even omhoog te kijken. |
|
|
|
In
een van de zalen is een expositieruimte. Volledig onvoorbereid
betreden we de surrealistische wereld van fotograaf-illusionist-photoshopgenie
Erik
Johansson. Na een galeriebezoek ben ik soms
hard toe aan sterke koffie - zeker wanneer het getoonde
erg conceptueel is en het met iets teveel 'kunstgelul'
gepaard gaat - maar van deze
beelden worden we blij.
Na de expositie is er nog een ruimte waar we zelf een
Johanssontje kunnen doen rond het thema ' full
moon service'. |
|
|
|
Het
is al middag als we weer buiten staan. De zon prikt
nu overtuigend door de mist heen. Hoog tijd om weer
te gaan fietsen, want we hebben nog een dikke 60 km
voor de boeg en het wordt hier al aardig vroeg donker.
|
|
|
|
Donderdag
7 oktober 2021 's middags; fietsen van Kalmar naar Orrefors
(62 km) |
|
|
|
Tussen Kalmar en Ljungbyholm fietsen we 8
km over een kaarsrechte 'voie verte' die de loop van de
voormalige spoorlijn tussen Kalmar en Karlskrona verraadt. |
|
|
|
Niet alleen de herfsttinten,
maar ook de knalrode schuren (Falu rödfärg,
zie dit
topic) geven kleur aan het Zweedse landschap. |
|
|
|
Bij Trekanten wekt
een verkeersbord de indruk dat de Zweedse wildernis hier
niet zo ver meer vandaan is. |
|
|
|
Toch
ziet het er langs onze route nog redelijk aangeharkt
uit. Mensen komen we amper tegen, maar hun sporen zijn
alom aanwezig. |
|
|
|
Ook
wordt het fraaie loofbos nog niet verdrongen door eindeloze
naaldwouden. Waar even geen bomen staan, liggen brede
keienwallen tussen weg en weide. |
|
|
|
Bij Flerohopp vliegen
de zwammen nu de grond uit. |
|
|
|
In Flemmingeland
stuiten we op een reusachtige klokkenstoel... |
|
|
|
...en
in Orrefors wacht ons een knusse kamer boven een Thais
restaurant. Het beddengoed staart ons indringend aan.
|
|
|
|
Vrijdag
8 oktober 2021, eerste helft; fietsen van Orrefors naar
Kosta (31 km) |
|
|
|
Vandaag is er geen ochtendmist. Om 9 uur is het al
zonovergoten, maar nog wel fris - zeker waar de zon
zich nog achter de bomen verschuilt. Handschoenen
houden we aan tot de koffie. Die koffie gaan we zelf
zetten, omdat we de eerste 30 km geen bakkers of horeca
gaan vinden. Koffiebroodjes hebben we al gehaald bij
de Tempo in Orrefors.
Tegen half elf gaan we op zoek naar een comfortabele
koffiedrinkplek. Picknickbanken of goedzittende zwerfkeien
zijn hier niet. Dan maar op een zacht plukje hei langs
de weg?
|
|
|
|
Of met een boom als
rugleuning? |
|
|
|
Uiteindelijk wordt
het een uitkijkpost waar we met z'n tweeën nog inpassen. |
|
|
|
|
|
|
|
Een dik half uur genieten we hier van de
koffie, de pecanbroodjes en het uitzicht |
|
|
|
Aan het begin van
de middag bereiken we Kosta, dat tot ver buiten Zweden
bekend is om de glasblazerijen
die hier al enkele eeuwen zijn. |
|
|
|
Vrijdag
8 oktober 2021, tweede helft; fietsen van Kosta naar Ingelstad(43
km) |
|
|
|
Na 33 km
- nog geen 10 minuten fietsen van Kosta - lijkt het
eerder alsof we op weg zijn naar Omsk dan dat we over
een paar dagen al weer thuis zijn.
|
|
|
|
Na 35 km bereiken we de Älgasjön,
het eerste grote water van vandaag. |
|
|
|
Na 42 km denderen we door Äsperås. |
|
|
|
Na 44 km zien we
in Koppremala zowaar een eland . |
|
|
|
Na 46 km passeren we het spiegelende water
van Lövås. |
|
|
|
Na 64 km zien we een glimp van het grote
meer Rottnen, bezaaid met rotsen en keien... |
|
|
|
...en na 74 km bereiken we Ingelstad aan
de oever van de Torsjön. |
|
|
|
Zaterdag
9 oktober 2021; fietsen van Ingelstad naar Växjö
(20 km), per trein van Växjö naar Malmö
(200 km) en een rondje in Malmö (15 km) tot aan de
veerhaven van de nachtboot naar Travemünde |
|
|
|
's
Ochtends is de Torsjön nog in nevelen gehuld. We
fietsen ons warm op de voormalige spoorlijn naar Växjö,
waar nu een 'voie verte' ligt. |
|
|
|
Na
20 km staan we voor de domkerk van Växjö.
Nog steeds is het kil en grijs, dus hoeven we niet lang
te treuren dat we hier weer op de trein moeten stappen. |
|
|
|
Op
het station staat al een trein van het Krösatåg-netwerk,
met een fietssticker op een van de deuren. |
|
|
|
Wij wachten op
een mooiere trein van het Deens-Zweedse Øresundståg,
die ons naar Malmö brengt. Daar keert de nazomer
nog even terug. We dineren op een terras met uitzicht
op The
Bridge.
|
|
|
|
Later
op de avond nemen we afscheid van Zweden op de nachtboot
naar Travemünde. Corrie is hier vaker geweest,
voor mij was dit het tweede bezoek. Tien jaar geleden
was ik voor het eerst in Zweden voor een wintervakantie.
Nu hoop ik hier ook in de lente en de zomer nog eens
terug te komen. |
|
|
|
|
|
|
|