|
Deutschlandticket |
|
Donderdag
1-6-23: van Berlijn naar Anklam |
|
 |
|
Kort
na aankomst van de European Sleeper uit Den Haag in
Berlijn Gesundbrunnen vertrekt de regionale trein naar
Anklam. Mijn Deutschlandticket is hier geldig, dus ik
hoef alleen nog een fietskaartje aan te schaffen.
Het eerste
half uur zit deze trein nog behoorlijk vol met reizigers
en fietsen, waarvan de meesten al in de trein zaten
voordat ik erbij kwam. Veel van hen stappen uit in de
voorsteden ten noorden van Berlijn. Daarna is er ruimte
zat. |
|
 |
|
Vrijdag
2-6-23 van Strasburg via Pasewalk naar Prenzlau en
Zaterdag 3-6-23 van Prenzlau via Pasewalk naar Strasburg
|
|
 |
|
Na
twee dagen intensief veldwerk voor de Hanzefietsroute
ben ik aan het eind van de middag in een gebied zonder
campings. De camping in Prenzlau zou ik nog wel voor
20:00 uur kunnen bereiken, maar dan moet ik nu wel doorfietsen
en stoppen met het maken van aantekeningen, waypoints
en foto’s. Dat zou jammer zijn, want het traject
naar Prenzlau is voor verbetering vatbaar. Een alternatieve
route staat al op mijn gps, maar moet nog wel getest
en beschreven worden. Dat doe ik liever wanneer ik nog
alle tijd heb. Daarom neem ik in Strasburg de trein
richting Prenzlau en neem ik de volgende ochtend vroeg
weer een trein terug naar Strasburg. Dat kan dus weer
met mijn Deutschlandticket, dat tot het eind van de
maand geldig blijft. Ik moet nog wel fietskaartjes kopen.
Deze zomerse vrijdagavond zit de fietswagon al helemaal
vol, dus zet ik mijn fiets voorlopig tegen een ongebruikte
buitendeur. Een paar stations verder stappen er wat
fietsers uit en kan ik een legale fietsplek bemachtigen.
Wanneer ik in Prenzlau uitstap, nemen andere fietsers
gelijk mijn plek weer in. Ik verwacht dat deze trein
overvol in Berlijn gaat komen en ben blij dat ik niet
verder hoef.
|
|
|
|
De
volgende ochtend sta ik al om 7:30 uur op het station
van Prenzlau te wachten op de trein die me terug gaat
brengen naar Strasburg. Dit wordt een comfortabele rit,
met alle ruimte om boemelend te ontbijten.
Hierna maak ik ruim een week geen gebruik van een
trein. Wel zeg ik nu gelijk al mijn abonnement op
het Deutschlandticket op. Zou ik dat pas na de tiende
dag van deze maand doen, dan wordt de 49 euro voor
de volgende maand ook nog afgeschreven. Dat zou jammer
zijn, want dan ben ik in Engeland, waar ik meer heb
aan een Senior Railcard dan aan een Deutschlandticket
;-)
|
|
Maandag 12-6-23 Van
Brandenburg via Magdeburg, Braunschweig en Rheine
naar Hengelo
|
|
 |
|
Met
slechts driemaal overstappen boemel ik met het Deutschlandticket
naar Hengelo, waar ik verder naar Leiden kan reizen
met een keuzedag van de NS. Daarnaast heb ik een Fahrradtageskarte
Nahverkehr (€ 6,50) en een dagkaart fiets van de
NS nodig.
Het is maandag en geen vakantietijd, dus nu geen
stoelendans met andere fietsen in de trein. Wel is
er af en toe een kinderwagen met gillende koters.
Dan blijken mijn op maat gemaakte oordoppen weer eens
onmisbaar.
Kort na mijn aankomst in Hengelo arriveert daar een
vertraagde intercity uit Berlijn. Hier had ik mijn
reis mee voort kunnen zetten, als er geen seinstoring
bij Deventer was geweest. Nu moeten de reizigers van
deze trein uitstappen en maar hopen dat er bussen
komen om naar Deventer te reizen. Gelukkig kan ik
nog met een trein van Blauwnet mee richting Zwolle.
Dat het nog geen 18:30 uur is, vindt de dienstdoende
conducteur geen probleem, want de twee schamele plekjes
waar een fiets mag staan, zijn niet bezet. Het verschil
met trein de waar ik net ben uitgestapt (die elk uur
tussen Bielefeld en Hengelo tijdt) is wel enorm: die
had bij elke ingang twee fietsplekken.
Gelukkig zijn de gestrande reizigers van de intercity
uit Berlijn nog niet op het idee gekomen om mijn voorbeeld
te volgen.
|
|
 |
|
Zondag
17-9-23 Van Leiden via Groningen naar Weener |
|
 |
|
In
september activeer in mijn Deutschlandticket weer voor
een maand. Ditmaal wil ik naar Lübeck reizen en
verdeel ik de reis over twee dagen. Zondagmiddag 17-9
reis ik van Leiden naar Weener, net over de grens bij
Groningen. Zolang de Friesenbrücke over de Eems
niet vervangen is, is dit een eindstation. Toevallig
ook het verste station dat ik met een keuzedag op mijn
OV-chipkaart nog kan bereiken. De Arrivatrein van Groningen
naar Weener heeft al meer ruimte voor fietsen dan de
intercity naar Groningen. (Die laatste begint in Den
Haag, zodat er in Leiden meestal nog wel plek voor een
fiets is.) |
|

|
|
Ik
fiets naar de plek waar de Friesenbrücke 2.0 moet
komen. Er staan wat bouwwerktuigen achter een damwand
en er is een drijfsteiger. Er gaat hier duidelijk iets
gebeuren, maar ik vraag me wel af of hier volgens plan
eind 2024 al een gebruiksklare brug kan liggen, negen
jaar nadat de oude Friesenbrücke door een schip
uit zijn voegen geramd werd. |
|
 |
|
Vlak voor Leer breng ik de nacht door op een camping. |
|
Maandag
18-9-23 Leer-Bremen-Hamburg-Lübeck |
|
 |
|
De
volgende ochtend wil ik tijdig vertrekken, zodat ik
‘s middags nog genoeg tijd over heb om Lübeck
te verkennen. Helaas werkt Deutsche Bahn niet erg mee.
Op het station van Leer laat een display maar liefst
twee jobstijdingen zien voor reizigers met fietsen.
De trein naar Emden rijdt ‘heute ohne Fahrradwagen’
en de trein naar Hannover ‘fällt aus’.
Die laatste had ik tot Bremen willen nemen. Er zit niks
anders op dan de volgende trein te nemen, die hopelijk
over een uur komt. |
|
 |
|
Er
zit helaas een nare adder onder het gras. De trein die
ik had willen nemen, is een regionale trein, waarin
het Deutschlandticket geldig is en fietsen in principe
zonder reservering mee mogen. De trein waar ik nu op
wacht, bestaat uit intercitymaterieel dat tot Bremen
ook de status van een Regional Express heeft. Anders
dan gebruikelijk zijn op dit traject regionale tarieven
en het Deutschlandticket ook in IC-treinen geldig. Zou
die uitzondering hier ook voor fietsen gelden? Het antwoord
op deze vraag zal ik snel krijgen.
Zodra de deuren
van de IC naar Bremen open gaan, springt een conducteur
voor de ingang van de fietswagon.
‘Haben Sie eine Stellplatzreservierung?’,
vraagt hij met strenge blik.
Ik leg uit dat ik een fietsticket heb en dat ik hier
een uur geleden al stond te wachten op de trein naar
Bremen, die nooit op is komen dagen.
Herr Schaffner is echter niet voor rede vatbaar. Natuurlijk
weet hij allang dat de vorige trein naar Bremen is uitgevallen.
Daarom staat hij nu zo fanatiek de toegang tot de fietswagon
van zijn intercity te versperren. Gedupeerde reizigers
zo goed mogelijk verder helpen is duidelijk niet zijn
ding. Hij koestert de macht die hij ontleent aan regeltjes,
die voor fietsen weer eens ongunstig uitvallen. Had
ik hier met een kinderwagen en een krijsende koter gestaan,
waarvoor geen reservering nodig is, dan had hij me in
laten stappen. Zonder fietsreservering voor de IC-trein,
die in Duitsland op de dag van vertrek sowieso niet
meer geregeld kan worden, maak ik bij deze dienstklopper
geen kans. Als ik hier ooit weer kom, neem ik mijn fietshoes
mee, waarin ik twee helften van mijn fiets op kan bergen,
die ik dan niet in de fietswagon maar ergens anders
tussen de koffers of kinderwagens van andere reizigers
neer kan zetten.
Gelukkig komt
een uur later de Regional Express naar Bremen wel opdagen.
Op deze maandagochtend buiten de vakantietijd is er
meer dan genoeg ruimte voor mijn fiets. Ik kan ook niet
geloven dat er in de vorige trein geen plek geweest
zou zijn. Dan had Herr Schaffner dat op z'n minst met
een welgemeend 'Es tut mir Leid' duidelijk
kunnen maken. |
|
 |
|
In
Bremen stap ik over op een trein van Metronom naar Hamburg.
Dit is de grootste private spoorwegmaatschappij in Duitsland,
die tussen Bremen, Hamburg en Hannover rijdt met lange
dubbeldekkers. Mijn trein heeft zowel een fietswagon
als een Mehrzweckwagen. |
|
 |
|
 |
|
De
fietswagon is een lege balzaal. In treinen van Deutsche
Bahn zou ik dan gezelschap krijgen van kinderwagens
en gilkikkers, maar bij Metronom hebben die ruimte zat
in de Mehrzweckwagen. Ook klapstoelen ontbreken in de
fietswagon. Zo te zien heeft men bij Metronom goed geluisterd
naar ervaringsdeskundigen. |
|
 |
|
Op
het altijd drukke en krappe Hamburger Hauptbahnhof moet
ik weer verder met Deutsche Bahn. Ditmaal een voor Duitse
begrippen niet zo grote fietswagon met klapstoelklevers
en de onvermijdelijke kinderwagens, die hier heilig
zijn: zelfs als ze niet zijn opgevouwen, mogen ze gratis
mee. Dan hebben ze ook nog voorrang op fietsen. Voor
kinderen tot 6 jaar is sowieso geen treinkaartje nodig.
Om vier uur
bereik ik Lübeck. Ik zet mijn tent op de stadscamping
en heb dan nog de hele avond om de binnenstad te bekijken.
De komende tien dagen wil ik de Hanzefietsroute nafietsen
tot Anklam, waar ik in juni uit de trein ben gestapt. |
|
Maandag
25-9-23 Stralsund-Prora |
|
 |
|
Na
een week ben ik bij het eiland Rügen. De Hanzefietsroute
komt hier alleen langs de rustige, maar weinig spectaculaire
zuidkust. Ik wil graag wat meer van Rügen zien, maar
heb geen tijd om een rondje van 250 km langs alle kusten
van dit eiland te zien. Dat zou ik het veldwerk voor de
Hanzefietsroute niet af kunnen ronden. In plaats daarvan
wil ik met de trein even heen en weer naar Sassnitz, daar
een camping opzoeken en de volgende ochtend naar een rustig
plekje bij de beroemde krijtrosten fietsen. Helaas rijden
er wegens renovatiewerkzaamheden geen treinen naar Sassnitz.
Wel naar Prora, dat daar 12 km vandaan ligt. Na een ontspannen
rit met de trein is dat nog een krap uurtje fietsen.
De volgende ochtend fiets ik
eerst naar de noordkust om daar een stuk langs de kliffen
te kunnen wandelen. |
|
 |
|
Ook
nu zijn er geen treinen op het station van Sassnitz, dus
fiets ik weer naar Prora. Daar is echter net een trein
vertrokken. De volgende komt pas 2 uur later. Zoekend
naar een koffietentje beland ik in een soort gaarkeuken
met een hoog DDR-gehalte. Zelfs kameraad Honnecker is
hier nog niet van de muur gevallen. |
|
 |
|
Na een
matig bakje ossikoffie (de cappuccino die ik vanochtend
uit een automaat in de Lidl haalde, was beter) fiets ik
nog even naar het nabijgelegen strand. Voor ik daar ben,
beland ik in een surrealistische omgeving, waar omheiningen,
betonrot en rijk getatoeëerde bezoekers de toon zetten. |
|
 |
|
Bij
toeval ben ik in Seebad Prora beland: het megalomane,
brutalistische Kraft-durch-Freude-project van de nazi’s,
waar duizenden arbeiders vakantie hadden moeten vieren.
In 1940 werd de bouw echter stopgezet. Het is nog gebruikt
als noodhuisvesting van bewoners uit het zwaar gebombardeerde
Hamburg. Daarna hebben er soldaten van het Rode Leger
en de Nationale Volksarmee van de DDR gebivakkeerd. Inmiddels
is een groot deel van het complex verbouwd door commerciële
horeca-projectontwikkelaars. Ik had hier wel eens wat
over gelezen, maar wist niet dat het op dit deel van Rügen
lag. Dankzij een gemiste trein heb ik het nog even kunnen
aanschouwen, voordat alle geschiedenis hier is weggemoffeld
voor een nieuwe Costa del Rügen. |
|
 |
|
Dinsdag
26-9-23 Ostseebad Binz – Altefähr |
|
 |
|
De
trein terug is eerst nog aangenaam rustig, totdat een
grote groep luidruchtige scholieren instapt. Gelukkig
stappen ze na een kwartier weer uit. In het liftloze station
van Altefähr stuiter ik met mijn fiets van de trappen
naar beneden. Mijn
Deutschlandticket is nog vier dagen geldig: drie dagen
om naar Anklam te fietsen en dan een lange treinreis
terug naar huis. Rügen smaakte naar meer. Als ik
hier nog eens kom, ga ik zeker het hele eiland rondfietsen. |
|
Vrijdag
29-9-23 Anklam-Stralsund-Rostock-Schwaan |
|
 |
|
‘s
Middags rond 14 uur fiets ik Anklam binnen, waar ik bijna
4 maanden geleden begon met mijn veldwerk. Hier wacht
ik op de eerste trein die naar Stralsund gaat. Daar stap
ik over op een trein die van Rügen naar Rostock rijdt.
Een korte derde treinrit brengt me naar Schwaan. Daar
ligt een camping dichtbij een station, zodat ik morgenochtend
tijdig kan beginnen aan rest van de terugreis. So far
so good. |
|
Zaterdag
30-9-23 Schwaan-Hamburg-Bremen-Leer |
|
 |
|
In Schwaan
stopt om de 2 uur een regionale trein die rechtstreeks
naar Hamburg rijdt. Die van 9:20 is al redelijk druk,
maar ik vind nog wel een plekje voor mijn fiets met een
leeg klapstoeltje ernaast. Beter had ik meteen in de volgende
coupé een reguliere zitplek naast iemand anders
kunnen kiezen, want op elk station stappen meer mensen
in dan uit. Al binnen een half uur sta ik netjes mijn
klapstoel af aan een gezin met een grote kinderwagen en
een paar peuters die even later beginnen te krijsen. Ook
de looppaden zijn dan volledig verstopt met reizigers.
Uitstappen zou zelfs zonder fiets nog amper lukken. Gelukkig
liggen oordopjes en paracetamol nog grijpbaar in mijn
stuurtas. |
|
 |
|
Het
laatste uur van de rit sta ik op een krap bemeten stukje
vloer, leunend tegen het frame van mijn fiets. Tegenover
mij lukt het een jonge man om de hele rit maar liefst
twee klapstoelen bezet te houden: eentje voor zijn omvangrijke
lijf en een ander stoeltje voor zijn al even volumineuze
bagage. Niemand die hem daar weg krijgt. Misschien maar
beter zo dan dat hij op mijn plek zou staan en met zijn
volle gewicht tegen mijn fiets aan zou hangen…
Bij elke stop loopt de trein
extra vertraging op omdat het steeds meer moeite kost
om de deuren te sluiten. Uiteindelijk besluit de verkeersleiding
om deze trein niet meer te laten stoppen op de resterende
stations tot Hamburg Hauptbahnhof. Daar geniet ik van
iets meer bewegingsvrijheid, wat schonere lucht en eindelijk
koffie. Een aansluitende trein naar Bremen, die ook
al vertraagd is, laat ik bij het zien van een bomvol
perron maar schieten.
Het is de laatste dag van de
maand. Morgen is mijn Deutschlandticket niet meer geldig.
En dan valt deze dag ook nog in het weekend. Achteraf
bezien was het niet slim om nu met de trein te reizen.
Aan de andere kant begrijp ik nu wel beter waarom een
paar Duitse vrienden laatst zo enthousiast waren over
de NS (ze hadden geen fietsen bij zich) en in hun eigen
land liever met Flixbus reisden ;-)
Gelukkig is de volgende trein
naar Bremen een stuk leger, en niet van Deutsche Bahn,
maar van Metronom met zo’n grote fietswagon zonder
klapstoeltjes. |
|
 |
|
De
laatste etappe van Bremen naar Leer is weer heerlijk ontspannen.
Ostfriesland is blijkbaar geen populair reisdoel, want
vanaf Oldenburg zijn veel plekken onbezet. Om 16:15 uur
bereik ik Leer. I made it! Moeten
we nu blij zijn met het Deutschlandticket? Liever had
ik gezien dat het geld dat nu wordt gebruikt om dit
ticket mogelijk te maken, besteed werd aan de hoognodige
verbetering van het Duitse spoornet, aanschaf van nieuw
materieel, extra treinpersoneel en betere voorzieningen
(zoals het creëren van geschikte ruimtes in treinen
voor mensen met kinderen, wat je in Scandinavië
vaak ziet). Voor de invoering van het Deutschlandticket
reisde ik al vaak per trein door Duitsland en waren
er ook al regelmatig vertraagde en overvolle treinen.
Niet alleen regiotreinen, ook intercity's lopen vaak
grote vertragingen op of vallen compleet uit. In Duitsland
waren er altijd al diverse voordeeltarieven, maar het
was vaak wel een hele puzzel om te doorgronden op welke
trajecten die geldig waren. Het Deutschlandticket is
een stuk makkelijker in het gebruik, maar ik vrees dat
de kwaliteit van het reizen per trein er niet beter
van wordt. |
|
|
|
|