In april 2015 verliep
deze reis volgens plan tot Lille: met een intercity
naar Antwerpen en daar overstappen op de intercity naar
Lille-Flandres.
Op station
Lille-Flandres wil ik een los ticket kopen om met regionale
treinen via Amiens en Rouen naar Caen te reizen, zonder
de omweg via Parijs te hoeven maken. Het duurt nog even
voor de eerstvolgende trein vertrekt en dat is maar
goed ook, want de gele automaten van de SNCF werken
voor geen meter. Als een malloot sta ik op het touchscreen
te vingeren en worstel ik me door een eindeloze vragenlijst.
Soms moet ik een letter wel tienmaal aantikken voordat
het apparaat mijn aanraking apprecieert. Zou ik de souplesse
van een Fransman missen? Ik kijk om me heen, maar zie
niemand bij wie ik de kunst af kan kijken.
Eindbestemming intikken, pinnen, kaartje printen en
wegwezen? Mais non, zonder uitgebreid voorspel
kom ik hier niet weg. De automaat wil eerst weten hoe
oud ik ben en of er een programme de fidélité
op mij van toepassing zou kunnen zijn: of ik studeer,
of ik een militair ben, of ik soms een handicap heb.
Wanneer ik eindelijk toestemming krijg om mijn bankpas
in het apparaat te laten glijden, schiet het touchscreen
weer in een kramp om mij vervolgens resoluut af te wijzen
met de mededeling dat de maximale tijdsduur verstreken
is. 'Ben ik te min?', zingt het in mijn hoofd.
Ook de andere gele automaten zijn zo benaderbaar als
een Russische lokettist tijdens de Koude Oorlog. Maar
dit is Frankrijk anno 2015.
Een stuk toegankelijker zijn de blauwe automaten met
regionale bestemmingen, die niet met een frigide touchscreen
werken, maar met een degelijke draaiknop. Alleen is
het aantal treinen en bestemmingen dan wel beperkt.
Ook zijn er nog ouderwetse lokettisten van vlees en
bloed, maar met mijn vaardigheid in het Frans is de
kans groot dat ik daar een enkeltje naar Cannes
krijg als ik om een kaartje naar Caen vraag.
Wanneer ik
eindelijk een treinkaartje heb en er ook nog aan gedacht
heb om dat af te stempelen, komt de volgende horde:
wachten tot het vertrekspoor van mijn trein wordt aangekondigd.
In Frankrijk gebeurt dit vrij kort, soms maar 10 minuten,
voordat een trein vertrekt. Daardoor blijven de perrons
lang leeg, maar vullen de stationshallen zich met grote
aantallen reizigers die verveeld naar de displays staren
tot er een nummer of letter achter hun trein verschijnt.
Tussen de wachtenden lopen zwaar bewapende beveiligers
heen en weer. Ook dat is Frankrijk in 2015.
Ik sluit me bij de meute aan en lees tot mijn schrik
op een van de beeldschermen dat er vandaag een grève
is, waardoor flinke vertragingen kunnen ontstaan, ook
op mijn traject. Merde!
Uiteindelijk zal mijn trein keurig op de geplande tijd
vertrekken van Lille-Flandres, maar arriveert deze pas
in Amiens wanneer de aansluitende trein naar Rouen al
weg had moeten rijden. In Amiens blijkt die trein er
nog wel te staan, maar alleen te bereiken door eerst
met een roltrap omhoog en enkele sporen verder met een
vaste trap weer omlaag te gaan. Samen met een fietsster
uit Antwerpen ren ik de trappen op en af om nog net
op tijd met onze fietsen in de felbegeerde trein te
kunnen springen. Even lijkt het dat deze toch niet gaat
rijden vanwege de staking, maar dat valt mee. Er wordt
netjes gewacht tot er geen nieuwe reizigers meer aankomen.
Daar zouden ze bij de NS nog wat van kunnen leren.
Net als de vorige trein bereikt deze volgens mijn gps
regelmatig een snelheid van 160 km/uur en worden de
meeste stations overgeslagen. Wat dat betreft, zijn
veel van deze TER-treinen sneller dan Nederlandse intercitytreinen.
Helaas is de frequentie laag. Als ik de aansluiting
in Amiens had gemist, had ik uren moeten wachten op
de volgende (tussen Amiens en Rouen gaan maar 3 tot
7 treinen per dag), al was dat wel een mooie gelegenheid
geweest om de nabijgelegen kathedraal eens goed te gaan
bekijken.
Soms rijdt er ook een rechtstreekse trein van Lille
naar Rouen, waarmee de trappen in Amiens overgeslagen
kunnen worden.
In Rouen heb ik geluk: binnen een half uur vertrekt
er een rechtstreekse TER naar Caen. Helaas zijn ook
hier in 2015 nog geen liften en gaan de roltrappen alleen
omhoog. Nog voor donker bereik ik Caen. De hele reis
van Lille naar Caen heeft 56 euro gekost. Via Parijs
zou het 85 tot 100 euro (inclusief fietsreserveringen)
hebben gekost, zou ik langer onderweg zijn geweest en
zou ik enkele kilometers door Parijs hebben moeten fietsen.
Na de zomer
maak ik dezelfde reis in de omgekeerde richting, maar
dan verdeeld over twee dagen. Aan het eind van de middag
koop ik in Caen vlak voor vertrek een ticket van Caen
naar Amiens en een ticket van Amiens naar Lille. Dat
is duurder dan 1 enkeltje van Caen naar Lille, maar
een half gebruikt ticket voor een regionale trein kan
niet zonder uitdrukkelijke toestemming de volgende dag
opnieuw worden gebruikt om de reis te vervolgen. Een
TER-ticket is weliswaar een week geldig, maar moet voor
het instappen worden afgestempeld en dient dan op dezelfde
dag geconsumeerd te worden.
In Amiens overnacht ik op de camping die 6 km van het
station ligt. De volgende ochtend stap ik hier weer
op de trein naar Lille. Schuin tegenover mij zitten
twee oudere moslims in orthodoxe kledij. Het zullen
wel salafisten zijn, die heb je veel in Frankrijk.
Ik sla er verder geen acht op en pak mijn iPad met leesvoer.
Mijn oog valt op een stuk in de NRC van 8 september
2015, geschreven door Hafid Bouazza (bepaald geen geloofsgenoot
van de heren tegenover mij), dat ook over Arabieren
en treinen gaat, maar dan op de Balkan, op weg naar
Duitsland: "Een vader gooit zijn vrouw en baby
op de treinrails om treintoegang af te dwingen. Een
baby! Het is schokkend dat deze man niet is gearresteerd
voor het in gevaar brengen van het leven van een vrouw
en een baby. Menig westerse kijker zal hierin wanhoop
hebben gezien, maar het is geen wanhoop, het is een
hysterie, een walgelijke, destructieve hysterie die
Arabieren eigen is. Het is het Oud-Testamentisch scheuren
van je kleren en as over je hoofd gooien en je haar
uitrukken."
Opeens ben ik weer in het Frankrijk van 2015, op weg
van Amiens naar Lille. Tegenover het in djellaba's gehulde
tweetal blijkt ook een jonge man in zo'n outfit te zitten.
Die staat nu op en loopt met een rugzakje naar de wc.
Wat zou er in die rugzak zitten? Het is nog maar enkele
weken terug dat een aanslag in de Thalys op het nippertje
verijdeld kon worden door een paar reizigers met een
militaire achtergond, die toevallig dichtbij het toilet
zaten, waar een man met veel bagage naar binnen gegaan
was. Uit de geluiden achter de wc-deur konden ze opmaken
dat daar een machinegeweer in gereedheid werd gebracht.
Ik ben vast niet de enige passagier die daar nu even
aan moet denken. Even later loopt de jongeman in het
witte gewaad met rugzakje weer terug naar zijn zitplaats.
Ik vind dat ik niet paranoia moet worden. Zolang ze
niet opzichtig gaan bidden, deel ik de trein liever
met een paar stille muzelmannen dan met krijsende kinderen
of amok makende hooligans. Toch voel ik enige opluchting
wanneer de rugzakjongen een kwartier later uitstapt.
Als het zo'n jihadistische hooligan was geweest, had
hij vast geen uitzondering gemaakt voor een vakantiefietser...
|