In het voorjaar van
2024 wilden we een lange fietsreis dwars door
Spanje maken, te beginnen in het zuiden. In Andalusië hadden we 24
jaar eerder al eens drie weken gefietst. Toen waren we simpelweg
daarheen
gevlogen, maar dat doen we nu niet meer. Het kan en het mag nog
steeds, maar met een vliegtuig op vakantie gaan is vanwege de
klimaatimpact, de
overlast voor omwonenden van luchthavens en de cynische houding van de
luchtvaartlobby zo langzamerhand een gebaar van ontspoord
consumentisme geworden.
Daarom kiezen we nu voor de trein als
voortransport. Zes jaar eerder waren we ook al met
fietsvriendelijke treinen en veerboten in drie dagen naar Griekenland
gereisd. Dichterbij huis, door België en Frankrijk, heb ik het al vaak
gedaan: eerst vanaf Lille met regionale treinen
tot Parijs.
Vanaf Parijs kun je - mits je tijdig reserveert - fietsen meenemen in
hogesnelheidstreinen tot aan de Spaanse grens.
In Spanje zelf
wordt het lastiger, maar met een goede voorbereiding is het mogelijk
met media-distanciatreinen. In een dag of vier kun je zo vanuit
Nederland in Andalusië komen. Wij hadden twee maanden vrij, dus er
bleef er nog meer dan genoeg tijd over om een paar duizend kilometer
door
Spanje te fietsen.
In Spaanse treinen
is maar beperkt plaats voor ongedemonteerde fietsen.
Dit zijn voornamelijk forensentreinen die grote steden met hun
voorsteden verbinden en interregionale lange-afstandstreinen (media
distancia), voor zover deze geëlectrificeerd zijn. Deze laatste rijden
vooral op de dikke rode lijnen op het kaartje hieronder
Fiets- en zitplaatsreservering is in
Media Distanciatreinen verplicht.
In principe is dit online te boeken, maar in de winter van 2024 lijkt
dit alleen te lukken als je een smartphone met een Spaanse simkaart
hebt.
Dat reserveren doe je na het kiezen van de gewenste treinverbinding en
klikken op 'next' (in de engelstalige versie van renfe.com). Na het invulmenu voor
persoonsgegevens en gewenste zitplaatsen kunnen 'bikes' en 'pets'
toegevoegd worden.
Bij afstanden boven de 100 km kost
dit in MD-treinen € 3 per (ongedemonteerde) fiets. Blijft het bedrag op
€ 0 staan terwijl de reisafstand groter dan 100 km is, dan kunnen er
alleen verpakte en gedemonteerde fietsen mee. (Bij intercity- en andere
snelle treinen kunnen soms ook 'bikes' toegevoegd worden, maar blijft
de prijs op € 0 staan: dit zijn dan reserveringen voor
gedemonteerde
fietsen). Sporadisch komt dit ook bij MD-treinen voor
(bijvoorbeeld dieseltreinen). Wil je zeker weten of een ongedemonteerde
fiets mee kan op een traject dat korter is dan 100 km, check dan of een
fietsreservering in dezelfde trein € 3 gaat kosten bij een langere
afstand. Verschijnen er helemaal geen 'bikes' (en wel 'pets'), dan
mogen er geen fietsen mee of zijn de fietsplekken reeds bezet. In het
fietsseizoen zal dat meer dan eens het geval zijn, aangezien er in
MD-materieel slechts 3 fietsplaatsen zijn.
Soms staat er geen prijs, maar 'full' achter een trein; zelfs al enkele
weken voordat die trein gaat rijden, met name in weekends. Dan zijn
alle zitplekken al geclaimd, vooral door reizigers die gebruik maken
van een nieuwe regeling voor frequente treinreizigers (zie
hier),
waarmee gratis in regionale treinen kan worden gereisd als dat minimaal
een x aantal keren binnen een bepaalde periode gebeurt. (Om aan dat
minimale aantal te komen, plannen Spaanse treinreizigers nu veel meer
reizen dan ze van plan zijn te maken. Inmiddels staat daar wel een
sanctie op: blijft een gereserveerde zitplaats leeg, dan verliest de
persoon die deze plek gratis geboekt had, gedurende een maand het recht
op gratis reizen.)
In de winter van 2024 is het ons met moeite gelukt om fietsplekken te
reserveren in verschillende MD-treinen tussen San Sebastian in
Baskenland en Jaen in Andalusië. Online kregen we steeds een
foutmelding in de allerlaatste fase van het afrekenen per creditcard.
Het bleek dat betalingen met creditcards dubbel gecheckt worden met een
sms-berichtje, dat een code bevat waarvan de ontvangst bevestigd moet
worden. Helaas komt dat sms'je alleen binnen bij Spaanse mobiele
nummers (zie ook
deze site).
Uiteindelijk lukte het ons de tickets en fietsplekken telefonisch te
boeken (in het Engels), omdat bij telefonisch boeken de benodigde code
ook per email ontvangen kan worden.
Anders dan treintickets, die ook bij andere aanbieders geboekt kunnen
worden (waar zonder problemen afgerekend kan worden), zijn
fietsreserveringen alleen bij
Renfe te
regelen. Bij andere aanbieders (zoals Trainline; zie
hier)
doorloop je hetzelfde boekingsmenu als bij
Renfe,
maar verschijnt bij 'extras' wel de optie 'pets', maar geen 'bikes'.
Uiteindelijk is ons plan om in 4 dagen van Leiden naar Jaen te reizen,
met overnachtingen in Parijs, San Sebastian en Madrid. In feite een
leuke stedentrip voorafgaand aan een fietsreis van 2000 km in 7 weken.
Verslag van de gemaakte reis
Op 5 maart willen we Parijs bereikt hebben. Daar hebben we een hotel
geboekt op een steenworp afstand van het Gare Montparnasse, vanwaar we
op 6 maart met een gereserveerde TGV verder naar Hendaye willen reizen.
Enkele dagen voor ons vertrek check ik nog even de reisplanners. Vanaf
5 maart blijken er wegens werk aan het spoor geen treinen te rijden
tussen Den Haag en Schiedam. Dus zullen we via Schiphol moeten reizen,
om daar op de intercity naar Antwerpen te stappen. Die is altijd al
druk en zal nu extra druk zijn. Bovendien zijn de
intercity-direct-treinen van Schiphol naar Rotterdam berucht vanwege
storingen en vertragingen. Het wordt sowieso een lange reis naar
Parijs, waar we ook nog een flink stuk door de stad moeten fietsen. Dat
doen we het liefst bij daglicht en voordat de avondspits daar losbarst.
Daarom vertrekken al op 4 maart vroeg in de avond uit Leiden en lassen
we een extra overnachting in Antwerpen in.
Alleen al het Centraal Station van Antwerpen is een lange reis waard.
Corrie was hier lang niet geweest en grijpt haar smartphone om de
fraaie architectuur en een al even fotogenieke dame vast
te leggen. Deze had perfect gepast in een serie foto's die ik lang
geleden als Fotoacademiestudent maakte over 'Het Antwerpen van Guido
Belcanto'.
Vanaf Antwerpen gaat een rechtstreekse intercitytrein naar Lille. Deze
is
gekoppeld aan een veel langere trein met eindbestemming Poperinge, die
in Kortrijk wordt afgekoppeld. De fietsen mogen in een gangpad naast
een afsluitbare cabine met twee fietshaken staan. Zodra de conducteur
hoort dat we naar Lille willen, mogen de fietsen in de cabine, die hij
vervolgens vergrendelt. '
Tussen
Kortrijk en Lille reizen regelmatig wel eens fietsendieven mee'
, vertelt hij.
Op station Lille-Flandres moeten we langer dan een uur wachten op de
trein naar Amiens. Een knalgele vrouw vrolijkt sinds enkele jaren het
stationsplein op. Een paar honderd meter verder is een pleintje met een
koffiebar, waar we goed zicht op de fietsen hebben.
In een beste wel snelle regionale trein (TER met een maximale snelheid
van 160 km/uur), die lang niet op elk
station stopt, rijden we naar Amiens. Voor de fietsen zijn er zes haken
aangebracht. Deze trein stond ruim voor vertrek al klaar op station
Lille-Flandres. Zodra het juiste perron werd aangekondigd, liepen we
gelijk naar de toen nog bijna lege trein.
Het station van Amiens bestaat uit twee delen; spoor 1 tot en met 7
liggen aan doorgaande sporen, waarover treinen zowel naar het oosten
(richting Lille, Parijs of Laon) als naar het westen (richting Rouen of
Boulogne) kunnen rijden. De overige sporen, 8 tot en met 12, vormen een
kopstation, dat alleen voor treinen uit het oosten te bereiken is. De
perrons van de sporen 7 tot en met 12 zijn gelijkvloers met elkaar
verbonden; om vanaf die perrons spoor 1 tot en met 5 te bereiken, moet
je een voetbrug over, die met roltrappen en een lift te bereiken is.
(Oplettende lezers zullen gemerkt hebben dat spoor 6 ontbreekt. Dat was
ooit een inhaalspoor dat in de jaren '50 is opgeofferd om het perron
langs spoor 7 breder te kunnen maken.) Ook spoor 1 heeft een lift;
spoor 2 en 3 hebben een roltrap die meestal naar boven gaat. Je hebt
echt pech als je aankomt op spoor 4 of 5, want die perrons zijn alleen
met een hoge vaste trap te bereiken (gelukkig wel met een fietsgoot),
tenzij het stationspersoneel een gelijkvloerse spoorovergang open wil
zetten.
Amiens kampt vaak met vertragingen. Zo ook vandaag. Nadat we met onze
fietsen van de vaste trap naar spoor 2 zijn gestuiterd, worden we eerst
onthaald door vier conducteurs die alle kaartjes scannen. Dan wordt
omgeroepen dat onze trein '
cinquante
minutes retard' is. Inmiddels
geven ook de borden 50 minuten vertraging aan. Zuchtend keren we om
naar de steile trap met fietsgoot om boven in de stationshal wat eten
te halen. Net als de rest van het station is dit een staaltje van
functioneel brutalisme uit de na-oorlogse jaren met enkele
minimalistische winkeltjes en snackbars.
Gelukkig arriveert na 50 minuten inderdaad onze trein naar Parijs. Nog
voor de avondspits stappen we uit op het Gare du Nord.
Nu rest ons nog 7 km fietsen door het hart van Parijs. Gelukkig zijn er
fietspaden langs de drukste boulevards, maar die worden ook benut door
racende fietskoeriers en kortparkerende bestelwagens. Bij de Notre-Dame
stappen we even af. Er staat nu nog een schutting voor, maar in de
zomer zou de restauratie al klaar moeten zijn.
In een rustige straat dichtbij het Gare Montparnasse hebben we een
kamer geboekt in een hotel met een binnenplaats, waar we onze fietsen
kunnen stallen.
Op 6 maart reizen we verder met een hogesnelheidstrein (TGV) die over
een paar fietsplekken beschikt. Deze hebben we enkele weken terug
gereserveerd.
Het is goed dat we niet heel vroeg vertrekken, want het
kost nog best veel tijd om de juiste ingang van het station te vinden.
Een kwartier voor vertrek wordt het perron aangekondigd waar de TGV
naar Hendaye zal vertrekken. Snel brengen we de fietsen naar de juiste
wagon. Achter ons komen nog veel meer reizigers aanlopen en even later
is de trein bomvol. Als we er eerder dan in Hendaye
uit hadden gemoeten, was het een hele uitdaging geweest om onze fietsen
en tassen naar de uitgang te slepen.
Het station van Hendaye ligt vlakbij de Spaanse grens. Dit is ook de
plek waar Hitler en Franco met hun gevolg elkaar op 23
oktober 1940 hebben ontmoet. Na gesprekken die zeven uur duurden, was
het enige concrete resultaat een geheime overeenkomst waarbij
Franco zich ertoe verplichtte op een door hem gekozen datum aan de
oorlog deel te nemen, en Hitler slechts vage garanties gaf dat Spanje
'gebieden in Afrika' zou krijgen. Een paar dagen later zei Hitler tegen
Mussolini: "
Ik heb liever dat drie of
vier
van mijn eigen tanden worden
uitgetrokken dan nog eens met die man te praten!"
Treinen kunnen
hier niet verder, omdat de spoorwegen in Spanje vanouds een andere
breedte hebben dan in de rest van Europa. Aan de andere kant van de
grens ligt
breedspoor voor de klassieke Spaanse treinen van Renfe en daarnaast
smalspoor
voor de boemeltjes van het Baskische Euskotren, waarvan het eindstation
bijna naast het Franse station ligt waar we net zijn uitgestapt.
Met Euskotren boemelen wij nu verder. Picto's op de treindeuren geven
aan waar de fietsplaatsen zijn.
Exotische stationsnamen schieten voorbij op weg naar San Sebastian, dat
in het Baskisch Donostia heet.
We stappen uit op station Amara, het kopstation van Euskotren. Voor de
Media-Distanciatrein naar Madrid moeten we de volgende dag op het
hoofdstation met breedspoor van Renfe zijn.
De hele avond en ochtend brengen we door in en om de sfeervolle
binnenstad van San Sebastian.
Op 7 maart nemen we de media-distanciatrein van San Sebastian naar Madrid, die maar
enkele malen per dag rijdt.
Op de buitendeur is aangegeven waar de
fietsplaatsen zijn. Dit blijken drie haken te zijn.
We overnachten in een fietsvriendelijk hotel naast station Principe
Pio, waar onze trein 's avonds arriveert. De volgende ochtend, op 8
maart, fietsen we dwars door Madrid naar station Atocha. Onderweg
passeren we diverse monumentale gebouwen, zoals het Koninklijk Paleis.
Het oorspronkelijke plan was om van Madrid een rechtstreekse trein naar
Jaen te nemen. Op de door ons gewenste dagen bleken die echter geen
alle nog zitplaatsen te hebben. En voor media-distancia-treinen is een
zitplaatsreservering verplicht. Vermoedelijk waren al deze treinen al
volgeboekt door reizigers die gebruik willen maken van een nieuwe
regeling voor frequente treinreizigers (zie
hier),
waarmee gratis in regionale treinen kan worden gereisd als dat minimaal
een x aantal keren binnen een bepaalde periode gebeurt. Een deel van
die geboekte reizen wordt uiteindelijk niet gemaakt. Daardoor worden
anderen, die kort voor hun reis geen plaats meer kunnen bemachtigen,de auto ingejaagd.
Het was wel mogelijk om met een andere media-distancia-trein, die
niet naar Jaen rijdt, Alcazar de San Juan te bereiken. En daarvandaan
waren er nog stoelen vrij in de treinen naar Jaen. Daarom hebben we nu een
extra overnachting in Alcazar de San Juan en zullen we een dag later
dan gepland aankomen in Jaen.
Nadat we bij Atocha zijn aangekomen, blokkeert een robuuste schutting
de toegang tot het station. Gelukkig hebben nog tijd genoeg om een
ingang te vinden die wel toegankelijk is. Binnen staan we eerst in de
monumentale hal met winkels en terrassen.
Een niveau lager is de wachtruimte voor de media-distancia-treinen.
Het contrast met de mooie hal boven is enorm: hier wil je niet dood
gevonden worden. Voor de trein die wij moeten halen, met eindbestemming
Ciudad Real, is nog geen vertrekspoor bekend. Het tijdstip dat
deze trein had
moeten vertrekken, verstrijkt zonder dat er iets op de schermen
gebeurt. Andere
reizigers die ook op deze trein wachten, kijken onafgebroken op hun
smartphones.
Na een tijdje wordt er iets omgeroepen en verschijnt toch nog een
vertrekspoor op de beeldschermen. De trein kan nu elk moment komen. We
gaan niet meer op zoek naar een lift, maar sluiten ons aan bij de
menigte die zich naar de roltrap beweegt.
Vroeg in de middag bereiken we Alcazar de San Juan, waar we een
hotelkamer hebben geboekt. Het stadje zelf is niet heel bijzonder, maar
de omgeving is een extra overnachting wel waard. We fietsen naar een
lagune waar we flamingo's spotten en beklimmen een heuvel met een
rijtje don-quichot-molens.
Op 9 maart staan we weer op het station van Alcazar de San Juan.
Eerst wachten we in de mooie verwarmde stationshal. Tien minuten
voordat onze trein zal komen, gaan we naar het perron. Aan de andere
kant van hetzelfde perron staat al een trein te wachten en we hopen dat
die naar Jaen ook snel zal komen.
Opeens ga ik twijfelen of we wel op het juiste perron staan. Het is
even zoeken naar een perronnummer, maar dan zie ik 'Via 1' op een bord
staan. "
Via 1? We moeten op Via 3 zijn!" We rennen naar de trein die al
die tijd al staat te wachten en kunnen nog net op tijd met onze fietsen
naar binnen glippen. Enkele uren later zijn we dan toch in Jaen!
In Jaen vallen de maartse buien nog met bakken uit de hemel, maar
op de dagen die volgen, wordt het snel warmer. In korte fietsbroek en
t-shirt fietsen we naar Cordoba. Einddoel is Bilbao, waar we op 30
april op de boot naar Portsmouth stappen. Het was puzzelen om de juiste
treinen te vinden en te boeken, maar de treinreis zelf was uiteindelijk
al een vakantie op zich.