Jarenlang
regelde ik fietsreserveringen voor buitenlandse treinen
meestal bij de Treinreiswinkel. Dat lukte daar beter
dan bij NS International. Door de coronacrisis is de
Treinreiswinkel helaas in de problemen gekomen. Internationale
fietskaartjes zijn voorlopig alleen via een ex-medewerker
van de Treinreiswinkel te boeken: www.fiets-mee.nl.
Voor sommige
treinen bleef het boeken van fietsen ook voor de Treinreiswinkel
een tijdrovend staaltje spitsroeden lopen. En dan bedoel
ik nu even niet het probleem met de vele Britse
spoorwegmaatschappijen.
In 2007 had
ik per e-mail een offerte aangevraagd voor de treinreis
Leiden-Barcelona, een traject dat ook op de website
van de Treinreiswinkel genoemd werd. Binnen de beloofde
72 uur krijg ik een antwoord met het verzoek om i.v.m.
beperkte beschikbaarheid telefonisch of in de winkel
te boeken.
Nog steeds
vol goede moed begeef ik me naar de Leidse Treinreiswinkel,
voor mij slechts 2 minuten lopen van huis. Gelukkig
had ik van tevoren alle benodigde treinen en tijden
opgezocht en uitgeprint, want de medewerkster die mij
kwam helpen, werkt pas sinds 2 weken bij de Treinreiswinkel.
”Van
Antwerpen naar Lille moet je met de Thalys”,
is haar conclusie na bestudering van de informatie op
het beeldscherm.
“Nee, die neemt geen fietsen mee”,
zeg ik. “Er gaat ook een gewone intercity
van Antwerpen naar Lille.”
“Dus bij Tournai ga je de grens over”,
zegt ze na een korte blik op de kaart.
“Bijna goed, bij Tourcoing”, verbeter
ik.
“Dan moet je overstappen in Kortrijk.”
Dit is een instinker. Volgens de reisplanner van de
NMBS zijn er ook rechtstreekse treinen tussen Antwerpen
en Lille; in Kortrijk veranderen die echter van nummer,
wat de Duitse reisplanner, die de Treinreiswinkel gebruikt,
opvat als een overstap.
“En nu de fietsreservering nog.”
“Dat hoeft niet voor het Belgische traject”,
stel ik haar gerust.
“Dus fietskaartjes vanaf Lille?”
“Nee, fietskaartjes vanaf Leiden, maar reserveren
vanaf Lille graag.”
“Liesbeth, weet jij hoe je fietsplaatsen in de
TGV moet reserveren?”, vraagt ze aan een
ervaren collega. Liesbeth surft naar de Franse reisplanner,
vinkt het Nederlandse vlaggetje aan en vult Lille en
Parijs in. Aan de onderkant van het beeldscherm verschijnt
nu een blauw wachtbalkje dat tergend langzaam langer
wordt.
“Ik had al gecheckt dat de TGV van 16:00 uur
een fietsicoontje heeft”, vertel ik.
“Dan kunnen we gelijk doorgaan in Socrates”,
zegt Liesbeth.
“Daar kan ik nog niet mee werken”,
vertelt haar collega.
“Laat mij maar even”, zegt Liesbeth
terwijl ze de handleiding van Socrates, het boekingssysteem
van de SNCF, tevoorschijn haalt. Even later zie ik Liesbeth
met een vernietigende blik naar de monitor kijken en
de telefoon pakken om een collega van het callcenter
te bellen.
“Ik heb de handleiding van Socrates voor me
liggen, maar snap niks van de codes.”
Even later lijkt het toch te lukken, de fietsen worden
geaccepteerd voor de TGV. Nu nog de nachttrein van Parijs
naar Port Bou.
“We
willen graag een couchette voor 2 personen”,
zeg ik. Liesbeth gaat weer aan de slag, werpt even later
weer een moorddadige blik op het beeldscherm en belt
opnieuw het hoofdkantoor.
“Een double couchette is niet mogelijk als
je fietsen mee wilt nemen”, vertelt ze. “Een
fietsplaats reserveren gaat alleen met een zespersoons
couchette.”
“Hoezo niet mogelijk? Vier jaar geleden kon dat
wel in de nachttrein van Avignon naar Lille”.
“Vroeger regelden we dat telefonisch, maar bij
de SNCF werden ze gek van ons. Nu boeken we alles met
de computer, maar is niet alles mogelijk”,
verontschuldigt Liesbeth zich. "Of je moet
naast de zespersoons couchette ook nog een double willen
betalen", zegt ze er volledigheidshalve bij.
In het verleden
hebben we couchettes moeten delen met snurkers, dronkelappen,
geitende pubers en een potloodventer; of er was geen
plaats meer voor onze bagage. Ik denk ook niet dat mijn
vriendin, die de liberté van de double zeer op
prijs stelt, ooit nog akkoord zal gaan met de égalité
in een zespersoons couchette waar de fraternité
soms ver te zoeken is. Maar Socrates heeft blijkbaar
in zijn oneindige wijsheid besloten dat reizigers die
iets meer privacy, comfort en veiligheid willen, niet
ook nog fietsen mee moeten zeulen...
Liesbeth zal
het verder bespreken met het hoofdkantoor.
Ik ga naar
huis en google even op socrate en sncf, met als resultaat
o.a.: Employés démotivés, clients
sous-informés... La SNCF a multiplié les
erreurs lors du lancement de Socrate, son système
de réservation. Sa gestion, archaïque, ne
lui permettait pas de faire mieux.
De echte Socrates moest zijn wijsheid uiteindelijk met
de gifbeker bekopen. Met zijn Franse digitale naamgenoot
lijkt het al net zo af te zullen lopen...
Aan het eind
van de middag belt Liesbeth met de trieste mededeling
dat de nachttrein naar Port Bou helemaal geen double
couchettes blijkt te hebben, maar alleen de beruchte
6 persoons ligbatterijen! Dat ga ik toch weer even checken
op de planner van de SNCF. Op het eerste gezicht lijkt
de informatie te kloppen, maar na aanvinken van 1e klas
i.p.v. 2e klas komen toch de 4-, 2- en 1-persoons slaapopties
tevoorschijn.
Uiteindelijk
bevestigt Helmut Brall, de oprichter van de Treinreiswinkel,
dat de fietsplaatsen inderdaad gekoppeld zijn aan 6-persoons
accommodatie. De informatie die je krijgt wanneer je
op de website van SNCF de blauwe en paarse woorden corail
Lunéa aanklikt, blijkt algemene Corail informatie
te zijn, die niet hoeft te gelden voor het betreffende
traject. Alleen de nachttreinen Parijs – Nice
– Ventimiglia beschikken nog over de luxere slaaprijtuigen.
En de 4-persoons couchettes waar de overige SNCF nachttreinen
wel over beschikken, zijn dus niet te combineren met
fietsen.
Wil je als fietser toch wat meer comfort, dan is het
mogelijk om een 6-persoons couchette privé te
gebruiken. Je moet dan niet alleen 6 ligplaatsen betalen,
maar ook nog eens 6x €10 voor 6 fietsplaatsen neertellen! |