TREIN-
EN BOOTPERIKELEN |
|
Met
de trein of boot naar een fietsbestemming gaan had voor mij
altijd de charme van een rustige, comfortabele en relatief milieuvriendelijke
manier van reizen, plus de zekerheid dat de fietsen onbeschadigd
op de plaats van bestemming kwamen. Totdat ik binnen een half
jaar tweemaal meemaakte dat de boot of trein die ik geboekt
had, niet op kwam dagen.
Helaas blijken rederijen en spoorwegmaatschappijen dan hetzelfde
onbetrouwbare en wildwestkapitalistische gedrag te vertonen
als je verwacht van prijsstunters op luchthavens, terwijl je
wel het volle pond hebt betaald: de service van Onur Air voor
de prijs van business class... |
|
Lees
verder of klik snel door naar: |
|
per
boot: superslow naar Rostock |
per
trein: gestrand in Verona |
|
|
SUPERSLOW
NAAR ROSTOCK |
|
|
We
bereiken Paldiski in Estland. Deze havenstad blijkt weinig meer
dan een naargeestige verzameling woonkazernes uit de Sovjetperiode
te zijn. De enige reden om hierheen te fietsen is dat de boot
van Superfast Ferries om 01.00 uur 's nachts hiervandaan
naar Rostock zal varen. |
09-06-2006, 20:00 uur |
We gaan in de verlaten terminal zitten en proberen uit te vinden
waar we straks in moeten checken, maar er is nergens informatie
te vinden.
|
09-06-2006, 21:00 uur |
Na een uur wachten zien we enkele vrachtwagenchauffeurs een
trap naar de eerste verdieping van de terminal oplopen. Corrie
volgt hun voorbeeld en meldt zich daar aan het loket.
"Jullie willen naar Rostock varen?", vraagt
de lokettist bij het zien van onze tickets. "Dan heb
ik slecht nieuws: die boot vaart niet meer."
Even staan we perplex. Dan komt de manager van de terminal,
die ons slechts kan vertellen dat door Superfast Ferries een
paar dagen terug is besloten om de boot van Hanko naar Rostock
niet meer via Paldiski te laten varen. Een superfast
beslissing, dat zeker…
|
09-06-2006, 22:00 uur |
Hij adviseert ons om naar Tallinn te gaan en daar contact op
te nemen met rederij Tallink, die Superfast Ferries
heeft overgenomen. In ieder geval moeten we van hem de terminal
verlaten, die hij nu wil sluiten. Zo eenvoudig laten we ons
echter niet op straat zetten. Het is te laat om nog te gaan
fietsen, de laatste trein naar Tallinn is al vertrokken en het
kantoor van Tallink zal in het weekend vast niet open zijn.
"Ik weiger de terminal te verlaten zolang wij nergens
anders heen kunnen", zeg ik resoluut.
"Jullie mogen hier niet blijven, er is een hotel in
Paldiski", zegt de manager.
"Daar hadden we vanavond willen eten, maar de deur
was op slot."
De manager lijkt niet overtuigd, pakt zijn mobiel en belt het
hotel. Even later wil hij ons laten geloven dat het hotel weliswaar
open is, maar dat er nu geen bedden beschikbaar zijn.
"Het spijt me dat jullie boot niet vaart, maar daar
kan ik niks aan doen", verontschuldigt hij zich.
"Dat begrijpen we, maar het is ook niet onze schuld",
zegt Corrie.
"Dus blijven we hier tot de eerste trein naar Tallinn
vertrekt", bevestig ik.
Nu beseft de manager dat hij pas naar huis kan als wij verder
geholpen worden en wordt ons probleem ook zijn probleem.
"Wacht even", zegt hij, en pakt opnieuw zijn
telefoon. Even later blijkt onze manager echt wel over de juiste
telefoonnummers te beschikken. Ondanks het late tijdstip heeft
hij iemand van Tallink gebeld die ervoor zorgt dat we binnen
een half uur worden opgehaald door een taxibusje waar ook onze
fietsen inpassen.
|
10-06-2006, 00.00 uur |
In Tallinn krijgen we een kamer in het luxe Tallink Hotel.
Bij de receptie krijgen we de garantie dat we de volgende
ochtend met de boot van 10.00 uur naar Helsinki meekunnen, om
daarvandaan verder te reizen naar Hanko, vanwaar we met één
dag vertraging naar Rostock kunnen varen. Uiteraard helemaal
op kosten van Tallink. So far so good.
|
10-06-2006, 09.00 uur |
We melden we ons bij Tallinks bootterminal voor de overtocht
naar Helsinki.
"Jullie staan geboekt voor de boot van 14.00 uur",
krijgt Corrie bij het loket te horen.
"Hoezo 14.00 uur? In het hotel was ons verzekerd dat
we al om 10.00 uur konden varen. We willen wèl op tijd
in Hanko zijn", protesteert ze.
Het kost een vloek en een zucht, maar uiteindelijk mogen we
mee met de boot van 10.00 uur.
|
10-06-2006, 11:00 uur |
In Helsinki melden we ons opnieuw bij Tallink om de rest van
onze reis te regelen. Ditmaal worden we perfect geholpen. De
vrouw achter de balie zoekt voor ons uit welke treinen van Helsinki
naar Hanko rijden en of daarin plaats voor fietsen is.
"Sorry voor al het ongemak", zegt ze. "Jullie
zijn de eerste gedupeerden van Superfast Ferries die per fiets
reizen. Helaas kan ik hier niet voor de treinkaartjes zorgen.
Die moeten jullie zelf kopen bij het station en in Hanko declareren
bij Superfast Ferries. Ook voor de boot naar Rostock kan ik
niets regelen omdat de fusie van Tallink met Superfast Ferries
nog niet afgerond is. Maar ik weet bijna zeker dat in Hanko
alles in orde komt. Bovendien is Hanko een leuk stadje om de
avond door te brengen."
|
10-06-2006, 17:00 uur |
Op de promenades en terrassen van Hanko is het inderdaad honderd
maal beter toeven dan onder de postcommunistische grauwsluier
van Paldiski, maar in de terminal van Superfast Ferries zijn
we weer helemaal terug in de ijstijd.
Na veel uitleggen en lang wachten krijgen we een hut op de eerstvolgende
boot naar Rostock, maar niet zonder het gevoel dat we door de
bitch achter de balie als overlast worden beschouwd en blij
moeten zijn dat we nog met deze boot mee mogen varen. En de
treinkaartjes van Helsinki naar Hanko kunnen hier niet gedeclareerd
worden. Van enige genoegdoening voor een hele dag vertraging
en stress is al helemaal geen sprake. Kregen we op de heenreis
met een boot van rederij LISCO (Kiel-Klaipeda) zomaar
een veel mooiere hut dan we geboekt hadden, bij Superfast Ferries
voelt men zich niet geroepen om ook maar iets extra te doen
voor gedupeerde passagiers, al was het maar in de vorm van een
gratis maaltijd aan boord.
|
11-06-2006, 19:00 uur |
Na een dag varen bereiken we Rostock. Hier hadden we nog een
nacht willen kamperen aan de Oostzee, om de volgende dag met
de trein naar huis te gaan. Nu hebben we daar geen tijd meer
voor. We maken extra kosten voor een hotel naast het station,
zodat we de volgende ochtend heel vroeg op de trein kunnen stappen.
|
12-06-2006, 06:25 uur |
Nog voor de ochtendspits zitten we met de fietsen in de trein.
We hopen op goedgehumeurde conducteurs, want de treinen waarvoor
we plaats gereserveerd hadden, zijn immers allang vertrokken.
|
12-06-2006, 10:00 uur |
We hebben geluk: tot Hannover is er nog net genoeg plek over
in de fietsenwagon. Daar stappen we over op de trein naar Amsterdam,
waar ook nog plaats blijkt te zijn. In het hoogseizoen hadden
we het vast niet zo getroffen...
|
12-06-2006, 16:00 uur |
Uiteindelijk zijn we drie dagen onderweg geweest van Paldiski
naar Leiden. Superslow en niet bepaald relaxed, afhankelijk
van goodwill en humeur van mensen achter balies en loketten
van terminals en stations waar we anders aan voorbij hadden
kunnen lopen.
|
01-02-2007 |
Na een boze brief en een schadeclaim via de Treinreiswinkel,
waar we de tickets geboekt hadden, zijn uiteindelijk de extra
kosten voor de treinreis naar Hanko en het hotel in Rostock
vergoed.
|
|
|
GESTRAND IN VERONA |
|
03-12-2006, 13:25 |
Op
het station van Venetië wordt de rechtstreekse trein naar
München (EC 86, vertrektijd 13:29), waarin ik een plek
gereserveerd had, niet aangegeven op de displays met vertrektijden.
De trein komt inderdaad niet opdagen. Met enige moeite kom ik
er via het stationspersoneel achter dat een staking hiervan
de oorzaak is.
Ik reis met een regionale trein naar Verona, in de hoop dat
ik daarvandaan met een andere trein de reis kan vervolgen. Met
de trein die ik geboekt had, zou ik in München meer dan
2 uur overstaptijd voor de nachttrein naar Amsterdam hebben.
Ik hoop dat het nog zal lukken om deze trein te halen. |
03-12-2006, 16:00
|
Bij de informatiebalie op het station van Verona wordt mij verteld
dat vanwege de staking er de rest van deze dag geen enkele trein
meer zal rijden tussen Verona en de Oostenrijkse grens.
|
03-12-2006, 17:01
|
Op het perron waarvandaan gewoonlijk om 17:01 een rechtstreekse
trein naar München (EC 80) vertrekt, staat een groep nietsvermoedende
reizigers op deze trein te wachten. Ik vertel ze het slechte
nieuws.
Op het station van Verona heerst een chaotische sfeer die enigszins
doet denken aan scènes uit films van Fellini. Lange rijen
reizigers staan te wachten voor loketten waar je van het kastje
naar de muur verwezen wordt. Slechts één medewerker
spreekt meer dan alleen Italiaans: hij maakt mij duidelijk dat
hij niets voor mij kan doen.
We proberen er achter te komen of er vandaag nog andere treinen
rijden waarmee we Italië kunnen verlaten, maar dat blijkt
niet mogelijk te zijn. Gelukkig heb ik nu geen fiets bij me.
Uiteindelijk lukt het om met 4 personen in een taxi naar de
Oostenrijkse grens te rijden. Kosten: € 95,00 per persoon.
|
03-12-2006, 21:00
|
Een van mijn medereizigers slaagt er in om tijdens de taxirit
telefonisch contact te leggen met een kennis in Rosenheim, die
bereid is om helemaal naar de Brennerpas te rijden om ons daar
op te halen. Iemand anders regelt telefonisch een lift van Rosenheim
naar München.
|
03-12-2006, 00:00 |
Ik word keurig naar het station van München gebracht. Helaas
is de nachttrein naar Amsterdam (CNL 318) al ruim een uur geleden
vertrokken…
De komende uren rijden hier geen treinen meer. Ik breng de nacht
door in het nabijgelegen Intercity Hotel. Dit kost mij €
77,00.
|
03-12-2006, 08:00 |
Ik meld me bij het reiscentrum van de Deutsche Bahn om mijn
treinticket van München naar Amsterdam te wijzigen, dat
alleen geldig was voor de City Night Line die ik gisteravond
niet meer kon halen. Dit blijkt onmogelijk, zelfs nadat ik heb
uitgelegd dat ik deze nachttrein gemist heb omdat de door mij
geboekte eurocity uit Venetië (nota bene een trein van
de Deutsche Bahn!) niet heeft gereden.
Ik kan alleen een nieuw ticket van München naar Amsterdam
krijgen voor het allerhoogste tarief, € 133,80 incl. reservering.
Voor restitutie word ik verwezen naar het reisbureau waar ik
mijn oude ticket gekocht heb, in dit geval de Treinreiswinkel.
|
03-12-2006, 17:15 |
Acht uur later dan gepland en € 305,80 armer bereik ik
mijn eindbestemming.
|
01-02-2007 |
Via de Treinreiswinkel ontvang ik als doekje voor het bloeden
een waardebon van de Deutsche Bahn ter waarde van € 100,
die binnen een jaar geconsumeerd dient te worden: dit is niet
eens de waarde van het ticket dat ik in München moest kopen!
Bijgesloten is een brief met een uitleg van de Deutsche Bahn
dat zij zich bij een staking deels op overmacht beroepen en
dat in mijn geval een aantal voorwaarden van kracht zijn:
"Streiks werden nicht von den Bahnverwaltungen angeordnet.
Die daraus entstehenden Folgen liegen somit nicht im Verantwortungsbereich
der Bahnen. Von den Mitarbeitern im Abgangsbahnhof werden Fahrkarten
gültig geschrieben und Hotelübernachtungen organisiert.
Für diese Reise gelten jedoch die Tarifbedingungen
für Reiseabbruch. Für eine tarifliche Erstattung
fehlt jedoch eine eisenbahnseitigen oder gleichwertige Bescheinigung
für den Reiseabbruch. Eine tarifliche Erstattung ist deshalb
ausgeschlossen."
Regeltjes bedenken, daar zijn ze goed in bij de Deutsche Bahn.
Zo te zien had ik in de chaos op het station van Verona een
hotelovernachting moeten claimen en een 'eisenbahnseitige
Bescheinigung für den Reiseabbruch' aan de haak moeten
slaan. Waar Kafka en Fellini samenkomen, is het pas echt feest!
Of de Italiaanse stakers hun doel bereikt hebben, betwijfel
ik, maar de taxichauffeur uit Verona, het Intercity Hotel in
München en de Deutsche Bahn (!) zijn er in ieder geval
niet slechter van geworden. Eén ding weet ik nu zeker:
met Easyjet reis je sneller en voordeliger. Ook op vliegvelden
kan gestaakt worden, maar dan hoef je tenminste niet op eigen
kosten je terugreis te organiseren!
|
|
|
|